Scapă de temerile care te pot ucide!

griji

Fiecare dintre noi se ingrijoreaza, din cand in cand, pentru ceva anume. Dar ce faci atunci cand temerile si anxietatea preiau controlul asupra vietii tale?

Este normal sa-ti faci griji din cand in cand, deoarece un anumit grad de anxietate face parte din viata noastra si ne determina sa fim precauti si sa anticipam primejdiile. Dar a fi in permanenta ingrijorata e o stare departe de normalitate, care inclina spre obsesie.

Exemple

Mama Ancai a suferit de cancer la san, iar acum Anca e convinsa ca va avea aceeasi soarta, asa ca in fiecare luna repeta controalele medicale. Ioana isi priveste copiii cu groaza de fiecare data cand ii vede plecand cu bicicleta, pentru ca isi imgineaza tot felul de accidente oribile.
Monica traieste cu teama in suflet ca sotul ei sufera de cancer la stomac, desi medicul a asigurat-o ca este vorba doar de o indigestie provocata de cinele exagerat de consistente ale sotului. Anca, Ioana si Monica reprezinta exemple clasice ale situatiilor in care anxietatea preia conducerea asupra vietii de zi cu zi.

Care sunt motivele temerilor tale?

Cele mai obisnuite temeri obsesive sunt legate de:

  • propria sanatate
  • sanatatea celor dragi
  • accidente
  • incetarea relatiei de cuplu/abandon din partea partenerului
  • siguranta casei (furturi, incendii etc.)
  • siguranta serviciului

Este vorba numai despre… control

Toate aceste temeri au ceva in comun: frica de pierdere – pierderea dragostei, a sigurantei sau a statutului social si profesional. Realitatea este, insa, ca avem foarte putin control asupra acestor pierderi. Nu poti prevedea, de exemplu, momentul in care tu sau cineva din familie se va imbolnavi.

Desigur, e bine sa fii precauta, sa incerci sa eviti accidentele. Dar nu poti face acest lucru decat pana la un punct. Dincolo de acesta nu mai sta in puterea ta sa controlezi evenimentele. Deci, pana la urma, anxietatea ta e direct legata de teama de a pierde controlul asupra unui anumit aspect al vietii tale sau de a nu mai putea controla totul.

Problemele cu care se confrunta Anca, Ioana sau Monica sunt dificile intr-o oarecare masura, deci este imposibil sa nu se simta ingrijorate uneori. Dar daca temerile lor intra intr-un cerc vicios, de tipul ingrijorare-siguranta-ingrijorare, fiecare va avea de infruntat adevarate obsesii.

Grijile obsesive reprezinta incercarea de a controla tocmai acele aspecte care nu pot fi controlate. De exemplu, probabil ca subconstientul Monicai lucreaza intr-o maniera de tipul: “Daca imi fac destule griji pentru sotul meu, nu se va imbolnavi”. Insa de fiecare data cand Monica primeste asigurari din partea medicului – si ar vrea sa uite de grijile ei – intervin tot mai multi de “dar daca…”, iar cercul vicios intra in actiune.

De cele mai multe ori, persoanele anxioase provin din familii in care grijile si temerile sunt la ordinea zilei, astfel incat nelinistea lor este o combinatie de elemente mostenite si comportamente invatate. “Mi-aduc aminte de cand eram mica”, spune Ioana, “ca orice julitura, cat de mica, de pe genunchii mei provoca o tragedie in familie.

Nu auzeam decat “vezi sa nu cazi”, “vezi sa nu te lovesti”. Nu e de mirare ca, educata in acest spirit, Ioana crede ca isi poate arata dragostea fata de propriii copii numai ingrijorandu-se si avand o atitudine exagerata, de continua panica, precum in povestea cu drobul de sare.

Cum sa te eliberezi de temerile obsesive

 1. Fii convinsa ca vrei sa te eliberezi. Poate ca iti suna ridicol – dar cine ar vrea sa traiasca intr-o continua spaima?! Se poate totusi ca temerile obsesive sa devina un fel de instrument care iti da impresia ca detii controlul, macar pentru scurt timp. Asa ca iti trebuie ceva curaj sa poti scapa de temerile tale.

Cu alte cuvinte, in prima faza identifica modalitatile prin care propria temere te trage inapoi, avand efecte negative nu numai asupra ta, dar si asupra celor dragi. Copiii Ioanei sufera din cauza lipsei de independenta si sunt foarte timizi. Anca si-a exasperat prietenii cu obsesia ei legata de cancer, iar sotul Monicai devine din ce in ce mai inchis in sine si posomorat din cauza atitudinii sotiei.

2. Pune-ti intrebari

Urmatorul pas in eliberarea de anxietate este sa-ti confrunti temerile nerealiste cu dovezi si fapte cat se poate de realiste si obiective. Monica trebuie sa-si confrunte temerile legate de presupusul cancer al sotului ei cu faptul ca el se simte rau doar atunci cand mananca prea mult – asa cum i-a confirmat si medicul.

Monica s-ar simti mai bine daca ar trece pe hartie toate aceste temeri, precum si dovezile care le contrazic. Astfel, ori de cate ori incepe sa-si faca griji, revazand aceste notite temerile ei lipsite de temei vor fi mai usor de tinut in frau.

3. Priveste-ti frica drept in fata.

Zilnic, acorda-ti zece minute in care sa nu fii deranjata de nimeni si nimic, in care sa nu te gandesti deloc la propriile temeri. Anca, de exemplu, ar putea petrece zece minute gandindu-se intens la mica umflatura de sub brat, pe care o banuieste a fi un inceput de cancer.

Dar, daca isi poate intensifica voluntar aceste temeri, inseamna ca, la fel de bine, le poate reduce; in urmatoarele zece minute isi va putea spune: “Gata, temerile mele trebuie sa inceteze”. In acest fel, se va putea bucura de o mica pauza (in care anxietatea ei se reduce la minimum) pana a doua zi, cand va repeta exercitiul.

La inceput, exercitiul poate parea dificil, iar temerile pot sa reapara dupa cateva minute. In timp insa, daca va persevera, Anca va putea sa scurteze tot mai mult perioada in care temerile obsesive o chinuiesc, iar la un moment dat chiar se va elibera de anxietate.

4. Solicita o atitudine ferma din partea prietenilor si a rudelor.

A primi in permanenta din partea celor dragi reasigurari ca totul e bine si nu ai motive de ingrijorare te poate linisti numai pe termen scurt, dar pe termen lung aceasta atitudine iti va mentine vii temerile.

Ca atare, ai nevoie de un alt fel de sustinere din partea prietenilor si a familiei. In cazul Ancai, ar fi necesara o intelegere intre ea si prieteni: cand se intalnesc, Anca le poate vorbi despre temerile ei legate de cancer doar in primele cinci minute, dupa care prietenii nu-i vor mai permite sa deschida discutia asupra acestui subiect.

5. Transforma anxietatea in ceva productiv

De cele mai multe ori, temerile obsesive au ca punct de plecare un motiv intemeiat – de exemplu, nevoia de siguranta pentru propriii copii. Dar in loc sa-i urmareasca clipa de clipa, Ioana ar trebui sa se gandeasca cum le-ar putea asigura protectia, fara a-i lipsi de independenta de care au atata nevoie pentru o dezvoltare normala.

Tocmai pentru ca ii este atat de teama cand isi vede fiica plecand pe bicicleta, ar putea sa o inscrie la un curs de ciclism sau la un program scolar destinat circulatiei rutiere.
Monica si sotul ei pot face cateva schimbari in stilul lor de viata – de exemplu, ar putea renunta la mancarurile grele, optand, in schimb, pentru mai mult exercitiu fizic. Astfel, anxietatea Monicai va avea consecinte pozitive si sanatoase, si va disparea o data cu incetarea motivelor de ingrijorare. Conditia e ca Monica sa nu caute cu tot dinadinsul alte motive de ingrijorare…

DACA PROBLEMELE TALE PERSISTA SI DUPA CE AI PUS IN APLICARE SFATURILE NOASTRE, TE POTI ADRESA SPECIALISTILOR DE LA URMATOARELE CABINETE:

  • Centrul de dezvoltare personala, consiliere si psihoterapie experientiala (Universitatea Bucuresti si Societatea de Psihoterapie Experientiala din Romania) – Bucuresti, b-dul Mihail Kogalniceanu, 36-46, sc. B, et. 3.
  • Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu-Medicina Preventiva – Bucuresti, str. Washington, 8-10.
  • Cabinetul de psihoterapie din cadrul Policlinicii cu plata nr. 2 – Bucuresti, Sos. Pantelimon, nr. 292.

Loredana Gavrilita-Banica

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie