Grasimi bune si rele

Ce este colesterolul
Un tip de grasime necesara bunei functionari a organismului. Aceasta provine din doua surse: 25% este absorbit din alimente, iar restul de 75% este sintetizat de organismul nostru in ficat. Exista doua categorii de colesterol: colesterolul „bun“, adica HDL (High Density Lipoprotein), si colesterolul „rau“, adica LDL (Low Density Lipoprotein).

Normalitatea statistica in populatia generala situeaza nivelurile colesterolului astfel: LDL: 50 – 150 mg/dl, HDL: 35 – 100 mg/dl. Valorile optime sunt mult diferite, in functie de riscul cardiovascular. Astfel, pentru o persoana cu risc mare (spre exemplu, cineva care a suferit un infarct miocardic), LDL-ul ar trebui sa fie mai mic de 70 mg/dl, iar la persoanele la care se asociaza mai multi factori de risc cardiovascular (fumat, sedentarism, hipertensiune arteriala, predispozitie genetica), sa fie mai mic de 100 mg/dl. In general, nivelul optim al LDL trebuie pastrat sub 130 mg/dl, iar pentru HDL, e mai mare de 45 mg/dl la barbati si peste 55 mg/dl la femei.

Cum ne afecteaza
In cazul in care alimentele consumate contin o cantitate prea mare de grasimi rele (saturate sau trans), cantitatea de colesterol rau creste semnificativ si exista riscul ca acesta sa se depuna pe vasele de sange, ceea ce duce la ingustarea arterelor. Colesterolul crescut peste valorile normale este un factor de risc extrem de important, care anunta, cu ani de zile inainte, dezvoltarea unor boli cardiovasculare.

Colesterolul rau (LDL colesterol) se depune pe interiorul peretilor vaselor de sange, formand placi de aterom, si ingusteaza vasul, scazand astfel debitul de sange in teritoriul irigat de respectivul vas. Prin urmare, nu mai ajunge suficient oxigen la tesuturi, fenomen care este cunoscut sub numele de ischemie.

Acest lucru se intampla cu precadere tesuturilor mari consumatoare de oxigen, cum sunt creierul si inima. De aceea, colesterolul crescut este factor de risc mai ales pentru accidentul cerebral vascular si pentru cardiopatia ischemica, dar si pentru alte numeroase afectiuni. Riscul de aparitie a placilor de aterom depinde mai ales de raportul dintre colesterolul bun si cel rau.

Cum putem sa-l echilibram
Exista doua mari cauze pentru care creste colesterolul in sange: alimentatia nesanatoasa si o predispozitie mostenita pe cale genetica. De foarte multe ori, cele doua cauze coexista, adica nu numai ca exista predispozitia genetica, dar se mostenesc si proastele obiceiuri alimentare, fapt care are grave urmari, mai ales in conditiile epocii moderne, care este caracterizata mai degraba de sedentarism.

Asadar, secretul asigurarii si mentinerii echilibrului intre cele doua categorii de colesterol (bun si rau) este reprezentat de armonizarea alimentatiei adecvate cu activitatea fizica.

Un prim pas in asigurarea unei alimentatii adecvate pentru a tine colesterolul in limite normale este sa avem grija la tipul de grasimi pe care le consumam. Este foarte important sa fim atenti atat la cantitatea de grasimi consumate in timpul meselor, cat si la calitatea lor.

Grasimi bune si rele
Pe scurt, exista doua mari tipuri de grasimi: grasimile saturate, de origine animala, asa-numitele „grasimi rele“, si grasimile nesaturate, de origine vegetala, asa-numitele „grasimi bune“.
Grasimile saturate – le gasim in alimente de origine animala, precum lactate grase, unt, smantana, carne grasa, de vita sau porc. Ar trebui pe cat posibil sa incercam sa reducem consumul de grasimi saturate si sa le inlocuim cu grasimi nesaturate de origine vegetala. Le gasim in uleiuri vegetale, margarina tartinabila, fructe oleaginoase, precum si in peste.

Grasimile bune, de origine vegetala, mono si polinesaturate, ajuta la mentinerea sanatatii inimii. Surse bune de grasimi nesaturate sunt uleiurile vegetale de in, masline, floarea-soarelui sau rapita, margarinele speciale, bogate in acizii esentiali Omega 3 si Omega 6 si vitamine din grupul B, alunele, fisticul, semintele si pestele.

Desi pestele este o sursa de grasimi bune, icrele contin o mare cantitate de colesterol. Prin urmare, icrele ar trebui eliminate din alimentatia persoanelor care prezinta un nivel ridicat de colesterol. Alimentele de origine vegetala au un continut scazut de colesterol si nu ar trebui sa lipseasca din dieta noastra zilnica.

 

 

Articol realizat cu contributia Dr. Silviu Dumitrescu, Medic Specialist Cardiolog, Centrul Clinic de Urgenta de Boli Cardiovasculare al Armatei; foto: Shutterstock

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar