Ghid de prevenţie pentru perioada Sărbătorilor

Woman Christmas cap

Daca urmezi sfaturile noastre, poti sa pastrezi masura fara sa pierzi nimic din distractie. Petrecere frumoasa si… sanatoasa!

Gustos, dar cu masura

Conform forumurilor medicale si statistice, oamenii mananca de doua ori mai mult in aceasta perioada a anului. De fapt, numai in ziua de Craciun ingeram peste 7000 de calorii!

Daca adunam la acesta mesele cu prietenii sau familia extinsa, intalnirile ocazionale si petrecerile de Sfintii din ianuarie, ajungem la un rezultat ingrijorator privind urmarile asupra organismului din sezonul exceselor alimentare.

Limitarea pagubelor

  • Ia un mic dejun hranitor si sanatos – cereale si fructe sau somon afumat si oua, daca vrei ca proteinele sau carbohidratii cu ardere lenta sa-ti tina de foame pana tarziu si departe de gustarele si dulciuri.
  • Creste-ti ratia de legume si salate in defavoarea dulciurilor si a produselor de patiserie – cele din urma te storc de energie si iti stimuleaza productia de insulina odata cu acumularea de grasime in tesuturi.
  • Asaza-te la masa atunci cand vrei sa mananci. Cercetatorii australieni au descoperit ca cina la televizor nu e o idee prea buna – te indeamna sa mananci portii mult mai mari, fara sa iti dai seama de asta.
  • Opreste-te la doua pahare de vin. Conform datelor publicate de Institutul de studii asupra alcoolului din New York, pe la al treilea pahar ne dispar si inhibitiile. Printre ele, si cele alimentare, asadar suntem mult mai predispusi sa facem alegeri gastronomice pe cat de tentante, pe atat de nesanatoase.
  • Intre pralinele de ciocolata si alunele trase in ciocolata neagra, alege cea de-a doua varianta. Daca e vorba despre fructe in ciocolata, cu atat mai bine. Alunele sunt bogate in antioxodanti si seleniu, iar ciocolata neagra are putin zahar, dar mult magneziu si fier.
  • Stai departe de felurile grele, cu untura sau maioneza, si cremele pe baza de unt. Scapa de farfurie imediat ce ti-ai terminat portia, astfel nu vei mai fi tentata s-o umpli din nou.
  • Nu te duce la petrecere si nu te aseza la masa de Craciun infometata. Studiile au aratat ca un pahar de lapte sau cateva alune rontaite cu o jumatate de ora inainte sunt in masura sa-ti domoleasca apetitul si sa te ajute sa te abtii de la infulecarea necontrolata a unor cantitati prea mari.
  • Incepe cu o portie mica si asteapta 20 de minute inainte de a te decide daca mai vrei una. Este exact intervalul necesar pentru ca senzatia de satietate sa ajunga la creier.

Fii activa

Majoritatea celor care au un program regulat de exercitii abandoneaza rutina lor in perioada Sarbatorilor. Apoi o reiau, ingrijorati pentru a incerca sa-si recapete forma pierduta in doar cateva saptamani. Statisticile arata ca prezenta la sala este de trei ori mai mare in ianuarie decat in decembrie.

Dar dublarea efortului nu inseamna intotdeauna si rezultate pe masura. S-a constatat ca miscarea in portii mici si dese are efecte mai bune decat cea in salturi. In plus, exercitiul fizic este unul dintre cele mai bune metode de a scapa de stresul specific sarbatorilor.

Limitarea pagubelor

  • Incepe o activitate noua in primele zile ale lunii decembrie, cand creste probabilitatea sa o si continui in zilele ce urmeaza. Nu-ti place gimnastica aerobica? De ce sa nu incerci exercitiile de fitness, care sunt mai putin dinamice? Sau dansul, care e mai putin solicitant? Nu uita de tae-bo, pilates sau taiyin (gasesti mai multe in numarul nostru de noiembrie sau pe www.taiyin.ro).
  • Fa-ti planuri sanatoase pentru weekend. Du-te cu prietenii sau copiii la patinoar, mergi cu rolele in parc sau cu bicicleta in natura.
  • Nu te gandi la exercitiul fizic ca la o pierdere de vreme. Daca ti se pare ca nu ai timp pentru el, exerseaza odata cu alte activitati: urca scarile fara lift, pedaleaza la bicicleta fixa 10 minute in timp ce asculti stirile, mergi pe jos la cumparaturi. Trei reprize a cate 10 minute de mers pe jos in pas vioi zilnic sunt suficiente pentru a te ajuta sa scapi de doua-trei kilograme pe an!

La un pahar sau doua…

La noi, femeile nu sunt mari consumatoare de alcool, asadar nici pericolul efectelor lui nu este unul foarte raspandit. Dar in perioada Sarbatorilor tentatia de a gusta din toate si a lua parte la distractie este suficient de mare pentru a te duce in ispita…

Limitarea pagubelor

  • Mananca o banana sau o supa de legume inainte de a merge la petrecere, spun specialistii. Fibrele pe care le contin acestea raman in stomac mai mult timp si absorb alcoolul, incetinindu-i absorbtia in sange.
  • Evita cuburile de gheata. Temperatura scazuta a bauturii duce la deschiderea unei valve aflata la intrarea in stomac, determinandu-te mai degraba sa bei cu inghitituri mari decat sa sorbi incet si cu masura. Si ai grija la bauturile racoritoare carbogazoase, care cresc cantitatea de alcool absorbita in sange.
  • Refuza gratios dorinta gazdei de a-ti reumple paharul inainte de a-l goli pe precedentul. In caz contrar, poti sa le pierzi sirul si sa bei mai multe decat ti-ai propus. Alterneaza paharele de cocteil cu cele de bauturi non-alcoolice (apa plata, sucuri de fructe).
  • Daca ai posibilitatea de a alege, incearca varianta paharelor inalte si subtiri. Cercetarile arata ca oamenii obisnuiesc sa umple cu 20-30% mai mult paharele scurte si largi.
  • Inainte de culcare, bea 2 pahare cu apa – te vor ajuta sa combati deshidratarea si sa elimini toxinele. Si incearca sa iei o capsula cu ulei de Luminita noptii – studiile arata ca acizii grasi te ajuta sa previi mahmureala.
  • In dimineata urmatoare, mananca un castronel cu cereale imbogatite cu vitamine din complexul B. Alcoolul iti absoarbe rezervele de vitamina B din organism, contribuind la aparitia starilor emotionale schimbatoare si depresive.
  • Pastreaza o zi de abstinenta la trei de sarbatoare. Nu bea nimic alcoolic, pentru a permite organismului sa se refaca.

Atentie, pericol!

In perioada Sarbatorilor au loc mai multe accidente decat in celelalte luni ale anului. Afla care sunt riscurile si asigura-te ca nu te vei afla printre victime…

Accidentele casnice (cazaturi, arsuri, electrocutari, intoxicatii) fac de trei ori mai multe victime decat cele rutiere.

Factori de risc Cum le eviti

 

Arsuri

In Marea Britanie, in jur de 26.000 de persoane ajung la spital anual cu arsuri provocate in bucatarie. Cele mai des invocate cauze sunt oalele cu apa/supa/ciorba clocotita, tigaile si tavile fierbinti lasate nesupravegheate.
  • Alunga copiii din bucatarie si tine-i departe de locul in care gatesti.
  • Foloseste manusi de protectie si manevreaza cu grija tavile pline scoase din cuptorul incins; intoarce manerele vaselor spre interiorul aragazului atunci cand sunt pe foc.

Electrocutare

Prizele neasigurate si cablurile de conectare la curent reprezinta o amenintare pentru copiii mici si animalele de casa. Electrocutarile pot produce de la arsuri grave pana la stop cardiac.
  • Achizitioneaza doar aparatura din surse autorizate, cu protectie electrica si sistem de impamantare. Verifica stecarul si cablurile inainte de a le conecta la priza. Nu te angaja in reparatii care te depasesc.

Sufocare

Globurile sparte si beculetele de la instalatia pentru pomul de Craciun, bucatelele de baloane sparte pot fi tot atatea pericole pentru bebelusi si animalele de casa. Copiii mici se mai pot ineca cu bomboane tari, monede sau zaruri lasate la indemana, partile mici detasabile ale jucariilor.
  • Aduna imediat resturile baloanelor sparte si asigura-te ca jucariile sunt cele indicate varstei lor.
  • Asaza bradul in asa fel incat cei mici sa nu ajunga la decoratiunile din el.
  • Nu lasa la indemana lor pungile de la ambalaje.

Accidente oculare

Petardele sunt cauza cea mai frecventa a accidentelor oculare din aceasta perioada, dar si pentru auz si vatamari corporale in general. Pe locul al doilea, dar la mare departare, sunt dopurile de la sticla de sampanie si baloanele care se sparg.
  • Daca esti unul dintre utilizatorii de petarde, citeste-le bine instructiunile. Daca nu, stai cat mai departe de ele – admira artificiile de la distanta.
  • Raceste sampania bine, in felul acesta presiunea din interior va fi mai mica. Inclina sticla la 45 de grade si scoate dopul cu un servet.

Incendii

Lumanarile uitate aprinse si instalatiile electrice scurt-circuitate sunt cele mai des intalnite cauze de incendii de Sarbatori. Ar mai fi instalatiile de incalzire artizanale si focurile descoperite, dar acestea nu fac obiectul interesului nostru.
  • Citeste instructiunile pentru iluminatul cu lumanarele si lumini electrice.
  • Aprinde lumanarile si lasa-le sa arda in suporturi speciale, departe de brad, perdele, draperii si cabluri.
  • Atentie la fumatori si tigarile uitate aprinse…

Autor: Mihaela Doina Radulescu

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate