Ghid de calatorie pe distante lungi

Zborul cu avionul

1 DESHIDRATAREA
In timpul zborului, gradul de umiditate a aerului din avion scade – mai ales pe distante lungi. Astfel, aerul pe care il respiri devine foarte uscat, iar organismul se deshidrateaza.

CE POTI FACE
– Bea cate doua pahare de apa la fiecare cafea sau pahar de vin consumat in timpul zborului. Ia o sticla mare de apa cu tine. Continua sa bei multe lichide timp de cateva zile dupa aterizare; acest lucru te va ajuta sa iti mentii starea de hidratare a organismului in limite normale.
– Pentru a preveni iritatia mucoasei nazale, cauzata de aerul uscat din avion, pune-ti in nari cateva picaturi de ulei de jojoba sau de migdale.
– Ca sa previi starea de uscaciune a ochilor si durerile de cap, umezeste o batista sau un servetel, pune compresa pe nas si pe gura si respira prin ea. Umezeste-ti pielea cu apa minerala, ca sa o mentii hidratata. Unele companii aeriene iti ofera prosoape de unica folosinta umede, caldute si usor parfumate, cu care iti poti tampona fata si mainile.

Aerul conditionat
Sistemele de aer conditionat favorizeaza locurile din fata. Aerul circula dinspre cabina pilotilor inspre coada avionului, astfel incat locurile din fata beneficiaza de aer mai bogat in oxigen. Daca poti sa alegi, incearca sa obtii un loc in fata avionului. Avioanele de ultima generatie iti ofera posibilitatea de a-ti regla singura debitul si directia aerului proaspat cu ajutorul unui dispozitiv aflat deasupra scaunului. Cand iti cumperi biletul de avion, specifica daca vrei un loc la nefumatori.

2 DURERI SI VERTIJ
In cazul in care, dupa calatoria cu avionul, suferi de vertij (ameteli, dezorientare sau dureri de gat) nu te nelinisti: aceste simptome nu dureaza. Daca ele persista totusi, probabil ca ai dormit prea mult sau, dimpotriva, insuficient, ai consumat prea multa cafea si/sau alcool.

CE POTI FACE
– Inainte de zborurile lungi, fa cat mai multa miscare. Exercitiul fizic imbunatateste circulatia sangelui, accelereaza metabolismul si creste nivelul energetic al organismului.
– In timpul zborului, fii activa: fa cativa pasi si/sau exerseaza sezand. Lasa-ti scaunul putin pe spate (fara sa-ti deranjezi vecinii de calatorie), impinge cu degetele de la picioare in podea si ridica-ti calcaiele. Roteste-ti gleznele, contractand muschii gambei, si tine-te strans de manerele scaunului, exersandu-ti astfel muschii antebratului.
– Dupa aterizare, fa o plimbare pe jos sau, daca ai posibilitatea, inoata putin.
Daca ajungi la destinatie in timpul noptii, incearca sa dormi in avion si sa te adaptezi treptat la ora locala.
– Alege un meniu vegetarian sau pe baza de carne slaba (daca tii un regim special, ia-ti propriile alimente in bagajul de mana). Excesul de paste fainoase, alimente sarate sau dulci predispune, in timpul zborului, la tulburari de digestie (balonari, senzatie de greutate in stomac). – Incearca sa bei 1,5-2 litri de apa pe zi si mentine-ti constant nivelul energetic al organismului cu ajutorul coenzimei Q10 (se gaseste sub forma de tablete).

3 TROMBOZA VENELOR PROFUNDE
Aceasta afectiune foarte grava e cauzata de cheagurile de sange care se deplaseaza spre inima si plamani. Desi foarte rar, riscul de a dezvolta o tromboza creste daca: ai peste 40 de ani, suferi de tulburari de coagulare a sangelui sau de ulcer gastric, esti foarte inalta sau foarte scunda, esti supraponderala, suferi de o afectiune maligna, esti insarcinata, urmezi un tratament de substitutie hormonala, iei pilule anticonceptionale sau ai suferit recent o interventie chirurgicala. In aceste cazuri este bine sa ceri sfatul medicului.

CE POTI FACE

  • Daca zbori pe o distanta lunga, poarta ciorapi elastici speciali (se gasesc in farmacii). Este recomandabil sa-i porti inca trei zile dupa ce ai coborat din avion.
  • In timpul zborului, respira adanc si regulat.
  • Bea multe lichide (evita-le pe cele acidulate).
  • Nu sta ghemuita sau cu picioarele incrucisate. La fiecare jumatate de ora, ridica-te si fa cativa pasi.
  • Evita locurile de la fereastra.
  • Roteste-ti gleznele si contracteaza muschii picioarelor.
  • Ia tonice vasculare (Venorutin, Venoton) sau maseaza picioarele cu unguente speciale (Lioton, Hirudoid).
  • Evita somniferele daca zbori pe distante mari. Din cauza perioadelor lungi de inactivitate, creste viscozitatea sangelui, precum si riscul de tromboza.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate