Tânără şi sănătoasă prin hrană vie

Sonnenblumenkeimlinge - sunflowers seedlings

Germenii sunt semintele de cereale sau legume care au incoltit. Practic, micutele plantele de cateva zile, impreuna cu ceea ce a ramas din seminte constituie germenii. Intotdeauna, germenii trebuie consumati cruzi, neprelucrati termic.

Plantele cele mai indicate pentru a obtine germeni:

Seminte: dovleac, floarea-soarelui, susan, lucerna, mustar, ridiche. Cereale: mei, grau, secara, porumb, ovaz, orez, orz. Nuci: migdale, nuci caju, alune de padure, alune braziliene, fistic, nuci. Leguminoase: linte, fasole, naut, soia, mazare.

Se intelege ca toate aceste seminte si nuci trebuie sa fie in stare proaspata (neprajite, nesarate), nedecojite, sanatoase si ajunse la maturitate, deci, capabile de germinare.

Fiecare samanta contine energia nutritiva si microbiologica necesara pentru a da nastere noii plante. Primul pas in procesul de germinare este inmuierea semintei, moment in care sunt activate si eliberate enzimele aditionale care, in restul timpului sunt inactive.

seminte

In perioada de inmuiere, samanta absoarbe apa si isi mareste volumul, pana la cel putin dublul celui initial. Apa absorbita, impreuna cu substantele aflate in samanta sunt procesate si transformate in continut nutritiv necesar hranirii si dezvoltarii embrionului.

Atat interiorul semintei cat si tegumentul sau se transforma si elibereaza enzime, vitamine, minerale, aminoacizi, proteine, acizi grasi esentiali. Acest proces poate fi asimilat cu o predigerare. Substantele nutritive sunt disponibile in totalitate si vor fi asimilate mult mai usor de organismul uman.

Aceasta stare de descompunere, de esentializare a elementelor nutritive explica faptul ca persoanele care manifesta in mod obisnuit intoleranta sau alergie la unele dintre seminte, nuci etc. nu vor mai avea probleme daca le vor consuma germinate.

De ce avem nevoie de germeni

Practic, germenii sunt recomandati in aproape orice imprejurare care impune suplimentarea aportului alimentar si asimilarea substantelor nutritive este incomparabil mai eficienta decat in cazul suplimentelor alimentare.

Germenii contin antioxidanti ca vitaminele A, B, C si E, toate mineralele necesare, inclusiv raritati ca seleniul si zincul precum si multe altele pe care in nicio alta imprejurare nu le putem gasi impreuna in acelasi element si intr-o concentratie atat de ridicata.

Acizii nucleici ARN si AND – elemente antiimbatranire care se gasesc doar in celula vie -, bioflavonide, , aminoacizi liberi, laetriul – o substanta anticanceroasa cunoscuta si ca B17 -, “just name it”, cum spun americanii. Adica gandeste-te la orice substanta nutritiva si raspunsul va fi: da, se gaseste in germeni, foarte concentrat si foarte usor de asimilat.

Contraindicatii? Nici intr-un caz!

Acestea sunt motivele pentru care nu te poti opri la una sau mai multe indicatii precise. In orice problema digestiva, de imunitate, endocrina, neurologica merita incercat si sprijinul nutritiv al germenilor.

Cum putem obtine germeni

Ceea ce ne trebuie mai intai este o cantitate de seminte sanatoase, mature si neprelucrate in niciun fel. Apoi trebuie sa avem un borcan – cele de 1 l sau 800 de ml sunt numai bune – si o bucata de tifon destul de mare incat sa-l putem pune in doua sau in trei, avand in vedere ca tifonul “din ziua de azi” se tese din ce in ce mai rar!

In prima zi, clatim semintele cu apa rece, le asezam in borcan si turnam peste ele apa fiarta si racita, asa incat sa le acopere. Acoperim borcanul cu tifonul pe care il fixam cu un elastic. Lasam borcanul intr-un loc calduros si intunecat.

A doua zi, clatim din nou semintele cu apa rece, apoi le scurgem bine si le ducem iarasi la intuneric. Facem acest lucru de doua ori pe zi, timp de inca o zi-doua, pana cand semintele incep sa incolteasca.

Atentie! La clatire, jetul de apa nu trebuie sa fie foarte puternic pentru a nu desprinde plantuta de samanta, ceea ce ar insemna practic intreruperea procesului de germinare. Ideal ar fi sa faceti aceasta operatie la un robinet cu sita, care imprastie jetul de apa asemenea unui dus.

Atunci cand observam ca semintele au incoltit, asezam borcanul pe un pervaz, la lumina soarelui, unde il tinem cateva ore, sa zicem, pana seara. Acum, germenii sunt gata. Putem sa-i consumam imediat sau putem sa-i pastram la frigider, pentru ca evolutia tinerelor plante sa se intrerupa.

Pentru cantitati mai mari, se poate folosi o strecuratoare sau un cos de bambus, cu mentiunea ca, inainte de fiecare folosire, acestea trebuie sterilizate prin fierbere, timp de cel putin trei minute.

Unele seminte germineaza mai repede – poate chiar in 24 de ore, ca semintele de floarea-soarelui – iar altele, mai incet – dar nu in mai mult de 6 zile, ca semintele de soia. Ele trebuie observate cu atentie si trebuie oprite la timp din vegetatie, inainte de a se transforma in plante propriu-zise.

Este indicat ca germenii sa nu fie pastrati mai mult de cinci-sase zile, pentru ca acei minunati compusi nutritivi nu sunt chiar atat de stabili incat sa reziste la nesfarsit. Intr-o saptamana, germenii incep, deja, sa-si piarda proprietatile.

Semintele Timp de germinare (zile) Cantitate initiala de seminte Cantitate de germeni obtinuta
Fasole 3-5 1 cana 3-4 cani
Lucerna 3-5 3 linguri 3 cani
Orz 3-4 1/2 cana 1 cana
Naut 3 1 cana 3 cani
Porumb 2-3 1 cana 2 cani
In 4 1 lingura 1 cana
Mazare 3 1 cana 2 cani
Linte 3 1 cana 3-4 cani
Mei 3-4 1 cana 1 1/2 cani
Mustar 3-4 1 cana 1 cana
Majoritatea tipurilor de nuci 3-5 1 cana 1 1/2 cani
Ovaz 3-4 1 cana 2 cani
Dovleac 3 1 cana 1 1/2 cani
Orez 3-4 1 cana 1 1/2 cani
Secara 3-4 1 cana 2 1/2 cani
Susan 3 1 cana 1 1/2 cani
Floarea-soarelui 1-3 1 cana 2 1/2 cani
Soia 4-6 1 cana 2 1/2 cani
Grau 2-4 1 cana 2 1/2 cani

Autor: Mihaela Serea

Articolul a fost scris pe baza informatiilor din “Hrana vie pentru sanatate” de Dr. Gillian McKeith, “Curtea Veche”, 2007.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta