”Gene grase” înseamnă neapărat măsura XL?

 Ce legătură există între kilogramele în plus, de care nu reușești să scapi, și propriul cod genetic? Una foarte strânsă, pe care o poţi corecta însă.

gene-grase

Cu siguranţă, printre cu-noştinţele tale există și persoane care, de ani de zile, au aceeași siluetă de invidiat, şi asta în condiţiile în care nu ţin niciodată cure de slăbire, dulciurile le sunt permise la orice oră, iar poftele culinare le sunt toate acceptate. Este nedrept! Asta îţi vine să spui, uitându-te la prăjitura din faţa ta şi muşcând, plină de vinovă-ţie, din ea. Pe cine să dăm vina când vine vorba despre numărul mare de colăcei şi de pernuţe din jurul taliei care pare să nu se mai subțieze vreodată, indiferent ce-am face? „Este în genele mele. Nu contează câte zile aş ţine regim, câtă mişcare aş face, ăsta e felul meu de-a fi, mai plinuţă“, ai putea spune. Dar oare chiar aşa este? Oare numărul de kilograme este notat în moştenirea noastră genetică, iar noi nu putem face nimic în legătură cu asta?

Condiţionarea genetică şi stilul de viaţă

„Formarea stratului adipos face parte dintr-un metabolism normal, extrem de important în orga-nismul nostru. El, de altfel, nu se formează pentru ca noi să avem o siluetă frumoasă, atrăgătoare. Organismul nostru este setat genetic pentru a acumula și a folosi energia necesară vieții de zi cu zi. El are nevoie de energie pentru a fi capabil să facă mișcare, dar şi pentru a se apăra de frig prin termogeneză“, explică prof. dr. Natalia Cucu, specialist în epigenetică la Facultatea de Biologie a Universității București. Este important să stabilim mereu un echilibru între acumularea și consumul de energie. „Aceasta, spune Natalia Cucu, este și instrucțiunea funcționării genelor care controlează acest proces și pe care oamenii de știință le-au folosit în alcătuirea unei hărți genetice specifice.

Acumulăm prea multă energie, consumăm prea puțin

Harta poate fi utilizată în evaluarea riscului de acumulare a kilogramelor în plus sau chiar de instalare a unei condiții patologice, precum obezitatea morbidă.“ De ce ne este atât de greu să menținem acest echilibru? „Desigur, lucrurile decurgeau firesc și natural pe vremea când nu eram atât de convinși că suntem mai puternici decât natura. Azi, când suntem siguri că am reuşit să supunem natura, cu gândul bun, de altfel, de a civiliza omenirea, avem impresia că suntem victorioși și în ceea ce privește stăpânirea metabolismului propriului corp. Și dacă nu reușim să discernem la timp ceea ce ne face rău și adoptăm o serie de obiceiuri ce alterează funcția genelor, dăm vina pe structura lor, pe moștenirea ghinionistă și-i invidiem pe cei care moștenesc așa-zisele structuri cu risc de obezitate scăzut.“

Ce sunt genele „grase“, de fapt?

„Sunt o mulțime de gene, o hartă genetică încă în completare, referi-toare la riscul de obezitate, care controlează, prin funcția sau expresia lor, căile metabolice de acumulare, stocare și utilizare a energiei în organism“, explică Natalia Cucu, iar tot mai multele cercetări recente arată că interesul față de acest subiect este foarte crescut. Rezultatele unui studiu recent dez-voltat de cercetători de la University College London, Medical Research Council și King’s College London Institute of Psychiatry indică faptul că persoanele care prezintă modificări ale așa-numitei gene FTO (asociată cu masa adipoasă și obezitatea), au în sânge un nivel crescut de „hormon al foamei“, numit ghrelin. Aceasta s-ar traduce prin faptul că persoanele respective se confruntă cu senzația de foame la scurt timp după ce au mâncat.

Destinul genetic poate fi controlat

Să afli dacă ești purtătoare a unor astfel de predispoziții nu e chiar la îndemâna oricui, pentru că testele genetice de obezitate sunt costisi-toare, însă îți pot oferi răspunsuri legate de modul în care poți lucra cu propriul organism: „Cu atât mai mult cu cât suntem informați asupra slăbi-ciunilor genelor responsabile pentru acumularea de masă a celulelor grase în țesuturi nepermise, trebuie să ne controlăm disciplinat dieta și să nu permitem acumularea în exces de grăsimi, să ne calculăm caloriile și să introducem elemente nutriționale care contribuie la o digestie mai lentă. Este vorba, de exemplu, despre fibre, caracterizate printr-o eliberare lentă a zahărului, în detrimentul produselor cu un conținut ridicat de grăsimi. Avem, așadar, soluții nutriționale și de stil de viață care să depășească vulnerabilitatea genetică moștenită“, spune Natalia Cucu, explicând astfel în ce măsură putem gestiona destinul nostru genetic.

„Informându-ne corect și disciplinând stilul de viață, putem să încetinim instalarea bolii sau chiar s-o evităm“. În România, specialişti în nutriţie, bio-logie şi genetică, precum prof. dr. Na-talia Cucu, asis. univ. Rodica Tălmaci şi dr. biochimist Lygia Alexandrescu, abordează relaţia ştiinţifică dintre gene, stil de viaţă şi factorii gene-ratori de obezitate asociaţi cu nutri-enţii, modul de hrănire şi exerciţiul fizic. Pentru mai multe informaţii, accesează www.silueta-naturala.ro.

Ce spune antrenorul ?

Ina Trandafir, antrenor certificat de fitness/aerobic&functional training, încurajează slăbirea sănătoasă printr-o combinaţie de antrenamente eficiente şi cel mai potrivit plan nutriţional.

Ai lucrat cu persoane cărora le era foarte greu să slăbească?

 

Orice antrenor cred că se loveşte de situaţii în care persoanele pe care le-a pregătit nu au slăbit atât de mult pe cât şi-ar fi dorit. Însă nu putem da vina pe genetică de fiecare dată, ci de regulă trebuie să vedem unde greşim în alimen-taţie (asta în situaţia în care antre-namentul este corect). De asemenea, trebuie plecat de la un control medical, să ne asigurăm că totul este în regulă.

Ce programe/exerciţii propui unor astfel de persoane?

Dacă rezultatele se lasă aşteptate, probabil că se insistă prea mult pe zona de „cardio“ şi mai puţin pe antrenamentele cu greutăţi. Recomand ca antrenamentele cardio să fie de tip HIIT (high intensity interval training) sau TABATA. Există studii clinice care demonstrează că sunt cele mai eficiente în slăbirea de lungă durată, accelerarea metabolismu-lui şi sănătatea cardiovasculară.

Ce rol joacă genele?

E frustrant să vezi persoane care mănâncă orice şi nu se îngraşă sau care fără mari eforturi obţin un abdomen de invi-diat. Aici moş-tenirea genetică îşi spune cuvân-tul. La fel şi în cazurile în care aparent şi apa ne îngraşă. Cei care au o predispoziţie spre îngrăşaretrebuie să muncească mai mult, însă nu este imposibil să-şi atingă obiectivele. Alimentaţie sănă-toasă, sport, odihnă. Cu ele poţi bate moştenirea genetică.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate