Cum să-ţi creşti imunitatea în sezonul rece!

portocala

Ce bine ar fi sa traversezi sezonul rece fara sa suferi de raceala sau de guturai! Chiar daca nu poti trece peste iarna fara o raceala, doua, sfatul specialistilor este simplu: secretul sta in stimularea si intarirea imunitatii organismului.

Este un lucru stiut ca, mai cu seama in anotimpul rece, virusurile si bacteriile “ataca”, cel mai adesea, femeile al caror psihic si fizic se situeaza la un nivel foarte scazut, pe cele obosite, stresate, care muncesc foarte mult fara perioade de destindere, care au un mod de viata necorespunzator ori se hranesc deficitar, ca si pe cele care sunt pesimiste.

Toate acestea sunt semne clare ca sistemul lor imunitar este “obosit”. Aceasta “armata invizibila”, care ar trebui sa te apere de infectii, este slabita si duce lipsa de stimulente alimentare sau de alta natura.

Este cazul sa-ti pregatesti organismul pentru lupta impotriva infectiilor de sezon. Cheia reusitei? Sa faci mai multa miscare, sa adopti o alimentatie sanatoasa, sa-ti calesti organismul. In acest fel, ai toate sansele sa traversezi aceasta iarna fara febra, nas infundat, dureri de cap si de gat.

Fii sigura ca pregatind din vreme “terenul” unei imunitati solide, poti spune adio racelilor, gripei si altor infectii care te ameninta in perioada friguroasa a anului. Iata cateva solutii simple si eficiente care iti vor creste, cu siguranta, imunitatea.

Cine iti “distruge” imunitatea?

De multe ori nu stim ce anume reduce rezistenta sistemului nostru imunitar. Iata cateva cauze:

  • excesul de antibiotice: mai ales cand le luam fara recomandarea medicului;
  • munca in ex­ces: cei care lucreaza mai mult de zece ore pe zi se imbolna­vesc mai usor si mai des;
  • kilogramele in plus: ingreuneaza respiratia, iar sangele nu se va oxigena suficient;
  • alimentatia necorespunzatoare: organismul este privat de unele substante absolut necesare;
  • prea mult alcool: alcoolul afecteaza functionarea normala a sistemului imunitar, in special producerea limfocitelor T, cele care produc anticorpii.

Aerul curat caleste organismul

Chiar daca frigul de afara te sperie, nu inseamna ca esti protejata daca stai inchisa in casa. Este bine sa iesi la aer curat cel putin o data – de doua ori pe zi. Si plimbarile regulate sunt foarte sanatoase: cel putin de doua ori pe saptamana, cate 30 de minute. Nu te infofoli exagerat, dar nici nu te imbraca primavaratec. Protejeaza-ti in special picioarele. Mergi cu pasi mai repezi, pentru ca temperatura corpului sa nu scada prea mult.

Suplimentele de minerale

Pentru a-si “face datoria”, sistemul imunitar are nevoie de minerale (zinc, cupru, magneziu, fier) si de vitamine (A, B, C, E). Daca din alimentatie lipseste chiar si numai unul din aceste elemente, rezistenta organismului scade.

Straduieste-te asadar sa iti asiguri o alimentatia echilibrata, bogata in produse sanatoase, energizante, nutritive. Pentru inceput, tine o mini-cura de dezintoxicare: in pri­mele 48 de ore mananca numai struguri si bea sucuri de legume.

Dupa aceea, poti trece la alimentatia “mineralizanta” propriu-zisa, compusa in principal din:

  • fructe proaspete si uscate – portocale, lamai, grepfrut, mere, pere, coacaze negre, macese, alune, nuci, migdale, curmale, smochine;
  • legume – cartofi, varza, telina, morcovi, ardei, conopida, ceapa, usturoi;
  • lapte, branzeturi, oua, uleiuri vegetale, peste si carne de pui – toate acestea furnizeaza elemente pretioase.

Combinatia “de aur”

Consuma cat mai des in aceasta perioada, chiar zilnic, doua produse de baza pentru stimularea imunitatii: iaurtul si usturoiul.

Iaurtul contine fermenti vii, mai ales iaurtul probiotic, si, in afara de intarirea imunitara a organismului, reduce riscul aparitiei u­nor boli, echilibreaza digestia, curata organismul de substante toxice, reduce colesterolul si contine in plus, vitamine din grupa B-urilor, indispensabile bu­nei functionari a sistemului nervos si refacerii te­suturilor “imbatranite” sau afectate de o boala.

Nu iti pune silueta in pericol, caci e sarac in calorii: iaur­tul degresat are 38 calorii, iar iaurtul din lapte in­tegral – 64 de calorii la 100 de grame.

Cat despre us­turoi… nu e nevoie de multe argumente. Bogatia sa in elemente nutritive este inegalabila (400 de con­stituenti). Contine peste 12 antioxidanti si nu mai putin de 30 de substante cu efect anticancerigen.

Proprietatile sale sunt numeroase: combate hi­pertensiunea arteriala, reduce colesterolul, flui­di­zeaza sangele si previne formarea cheagurilor, distruge bacteriile si virusurile, impiedica imbatranirea cre­ie­rului, trateaza inflamatiile… Usturoiul este a­proape un panaceu. Aproape ca nu exista afectiune, acuta sau cronica, usoara sau grava, asupra careia sa nu ac­tioneze benefic. Poti obtine toate acestea con­su­mand macar un catel de usturoi crud pe zi (3 g).

Miscare, miscare…

Cel mai bine este sa practici exercitiile fizice in aer liber, dar, daca nu este posibil, le poti face acasa, in fata ferestrei deschise. Astfel, sangele se va oxigena mai bine, iar organismul va beneficia mai rapid de substantele care-i sunt necesare.

Oamenii de stiinta au dovedit ca mis­carea (activitatea fizica) practicata regulat stimuleaza producerea de anticorpi. Merita sa incerci si tu! Poti sa sari coarda, sa faci cateva genuflexiuni sau chiar sa dansezi. Dar ai grija, nu exagera, s-ar putea sa obtii un efect contrar. Este bine sa stii ca atunci cand faci gimnastica, pulsul nu trebuie sa depaseasca 150 de batai pe minut.

Fitoterapia de iarna

Daca ai un regim alimentar dezechilibrat, esti mereu stresata si obosita, fumezi, bei multa cafea si dormi putin, trebuie sa aduci organismului un surplus de vitamine si microelemente.

Inainte insa de a cumpara de la farmacie polivitamine, consulta un medic. Pentru a-ti creste rezistenta la virusuri si pentru a tine guturaiul departe de tine, poti utiliza resursele fitoterapiei.

Siropurile si ceaiurile de macese sunt o sursa excelenta de vitamina C (tine minte ca pentru a rezista mai bine la infectii ai nevoie de cel putin 200 mg de vitamina C pe zi). Dintre bauturile cu actiune antivirala poti alege ceaiul de cimbrisor, pin, cimbru sau soc. Incepand de acum, ia timp de o luna tinctura de echinacea (cantitatea este precizata in prospectul produsului).

Si uleiurile eterice iti pot fi de folos, caci ele distrug mare parte a virusurilor si bacteriilor din atmosfera. Foloseste-le cand faci baie (pune 10 picaturi in cada) sau fa inhalatii (una – doua picaturi intr-un vas cu apa fiarta). Efici­ente sunt ule­iurile de euca­lipt, muscata, rozma­rin.

Relaxare din plin

Tot studiile stiintifice demonstreaza ca starea psihica influenteaza “mecanismul” sistemului imunitar. Cand esti stresata, riscul de a contracta o boala infectioasa creste, iar atunci cand ai moralul ridicat, riscul de a te imbolnavi scade.

Concluzia este evidenta: pastreaza-ti buna dispozitie! Usor de spus, dar mai greu de facut. Incearca, totusi! Pentru a evita oboseala si chiar starea de nervozitate pe care ti-o poate da lipsa de somn, ar fi bine sa dormi cel putin sapte ore pe noapte.

In timpul zilei, acorda-ti scurte perioade de relaxare. Acasa, de exemplu, poti face o baie spumanta, fierbinte.

La serviciu, incearca sa-ti iei doua – trei pauze de cate 5 – 10 minute, timp in care poti face o scurta plimbare sau cateva exercitii pentru a te dezmorti.

Solutii naturiste

  • Roinita O lingurita de planta uscata la 200 ml apa fiarta. Se acopera pentru 10 ? 15 minute, apoi se strecoara. Se bea de trei ori pe zi cate 1/3 pahar.
  • Urzica moarta Are efecte tranchilizante si reechilibrante, fiind utila in anxietate, stari depresive, insomnie. Infuzia se prepara din doua lingurite de flori uscate la 500 ml apa clocotita. Se lasa sa infuzeze zece minute, se filtreaza si se beau doua – trei cani de infuzie pe zi, eventual indulcita cu miere.
  • Maces Este indicat in insomnie, anxietate, palpitatii. Peste doua lingurite de flori uscate de maces se toarna un pahar de apa fiarta. Se acopera pentru 15 minute, apoi se strecoara. Se bea cate o jumatate de pahar de doua – trei ori pe zi.
  • Cimbru de gradina Infuzie dintr-o lingurita de planta la jumatate de litru de apa fiarta. Se lasa sa infuzeze 10 – 15 minute, apoi se strecoara. Se bea cate un pahar de trei ori pe zi.

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate