Fii calma in fiecare zi

calmCu siguranta scenariul urmator ti se pare foarte cunoscut: e doar ora 8 dimineata, iar copilul nu vrea sa se imbrace singur, pisica se catara pe perdea, ti s-a dus un fir la ciorap, masina nu vrea sa porneasca, mama ta tocmai te-a sunat sa-ti spuna ca se simte rau si vrea sa mearga la doctor.

Daca ti s-ar masura nivelul stresului in acele momente, probabil ai afla ca depaseste limita de sus, asta fiindca lucrurile suparatoare care se intampla zi de zi pot avea aceleasi efecte precum un eveniment major stresant, cum ar fi boala, divortul sau moartea cuiva apropiat. Ca sa intelegi de ce ne afecteaza atat de tare o intamplare minora, gandeste-te la un pahar in care picura apa de la robinet. Cand se umple, orice picatura in plus face ca apa din el sa dea pe dinafara.

Fa-ti testul Afla cat de stresata esti!

Cum sa-ti pastrezi cumpatul
Iti dam cateva sfaturi ca sa-ti reduci nivelul de stres si cauzele care-l provoaca.

1. Alunga stresul
Sunt 4 pasi simpli de urmat pentru a scapa de situatiile care genereaza stres:
RENUNTA Gandeste-te daca nu cumva poti sa scapi de sursa de stres. Chiar trebuie sa-ti citesti toate mailurile? Sau sa raspunzi la usa ori la telefon cand esti ocupata?
AMANA Intr-o situatie foarte stresanta – de exemplu, cand un coleg de serviciu se poarta nepoliticos cu tine – nu actiona sub impulsul de moment, ci gandeste-te ca e putin probabil ca lucrurile sa se agraveze daca nu faci absolut nimic.
CERE AJUTOR Multe femei simt ca ele trebuie sa faca absolut totul. Dar nu e nevoie sa te sacrifici la infinit, cere intotdeauna ajutorul familiei.
TRECI LA FAPTE Daca nu ai incotro, ataca situatia. Cu alte cuvinte, fa cat mai repede posibil lucrurile de care te temi cel mai mult, ca sa scapi de ele. Te vei simti mult mai bine.

2. Gaseste cauza
Inainte sa ataci situatia, trebuie sa stii exact ce anume te streseaza. De exemplu, jobul te poate stresa, dar daca te gandesti mai mult la asta, afli cauza: seful tau iti da prea multe de facut.

E bine sa vorbesti cu o prietena, care vede totul din afara si este obiectiva. Odata ce ai identificat cauza stresului, poti sa iei anumite masuri: vorbeste cu seful tau, cu departamentul de resurse umane sau da-ti demisia. Numai faptul in sine de a sti ca ai de ales te poate ajuta.

3. Indeparteaza-te de sursa
Intr-o situatie foarte stresanta – de exemplu, computerul s-a stricat, iar copiii s-au luat la cearta – trebuie sa fii constienta ca daca tipi, nu rezolvi nimic. Pleaca de langa "sursa", mergi in alta camera, stai acolo cateva minute, pana cand te linistesti si esti in stare sa tratezi situatia cu calm, rational.

4. Respira
Cand incepi sa te enervezi, respira de sase ori, incet si profund. Respiratia precipitata care insoteste momentele stresante determina niste modificari in corp, ducand la cresterea anxietatii.

5. Elibereaza-te
Daca furia nu-ti trece cu nici o metoda, incearca sa faci munca fizica, intr-un mod controlat. Poti sa speli geamurile, sa cureti faianta ori oalele de bucatarie. Ai grija insa cum faci acest lucru! Nu ii speria pe cei din jur si nici nu abuza de ei! Pierderea controlului nu te ajuta cu nimic.

6. Daca nimic n-a dat rezultate
Imagineaza-ti niste elefantei roz care inoata intr-un bol cu crema de vanilie. Daca ai ganduri stresante, repetitive (iti spui, spre exemplu, ca ai esuat ca parinte, ca nu-i poti convinge pe copii sa nu se mai certe, ca nu mai ai nici un control asupra lor), le vei opri gandindu-te la ceva amuzant; creierul se poate concentra la un singur lucru, pe rand, deci imaginandu-ti ceva fantastic, ireal, vei reusi sa rupi lantul gandurilor negative.

Text: Malina Sterea; Foto: Shutterstock.
 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Povesti adevarate