Fii atenta la ce cumperi!

Fără categorie

Daca nu ne permitem mereu produse de marca, nu inseamna ca trebuie sa facem rabat de la calitate. Invata sa deosebesti imitatiile de original.

Nivelul nostru de trai pare a fi crescut uluitor, de vreme ce gasim tricouri Prada si parfumuri frantuzesti la coltul strazii. Si nu sunt prea scumpe!
Din pacate, e vorba despre imitatii, produsele autentice costand mult mai mult. In Romania, falsurile reprezinta peste 40% din totalul cosmeticelor si hainelor aflate pe piata.
Din cauza sumelor obtinute de pe urma vanzarii produselor falsificate, fenomenul s-a extins in aproape toate tarile lumii. Cel mai frecvent, se falsifica produsele cu valoare adaugata mare si o rata ridicata a vanzarilor: produse cosmetice, piese auto, produse petroliere, pietre pretioase, produse ceramice, textile, incaltaminte sport, ceasuri, telefoane mobile etc.
Modalitatile de depistare a falsurilor sunt extrem de costisitoare, din pricina costurilor ridicate ale aparaturii, substantelor si resurselor umane folosite pentru identificarea lor.

 

Solutii
Ce poti face daca iti dai seama ca ai cumparat un produs care nu functioneaza sau care e defect? Mai nimic, daca nu ai bo-nul fiscal sau chitanta. Destule, daca le ai.

  • Incearca sa rezolvi problema cu vanzatoarea.
  • Spune clar ce doresti: repararea produsului, restituirea banilor sau inlocuirea obiectului.
  • Noteaza cu cine si cand ai vorbit.
  • Vorbeste politicos, chiar daca nu ti se raspunde la fel, si persevereaza.
  • Daca vanzatorul nu-ti rezolva problema, adreseaza-te directorului magazinului sau firmei.
  • Daca nici asa nu ai rezolvat nimic, adreseaza-te Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor, Oficiului pentru Protectia Consumatorilor sau Centrului de mediere a conflictelor dintre consumatori si agentii economici.

Alege medierea, pentru a rezolva rapid
Centrul de mediere a rezolvat 80 de cazuri in primele sase luni de activitate, cele mai dese solicitari fiind cele privind produse de folosinta indelungata, facturi ale statiilor de service auto sau ale asociatiilor de proprietari.
Monica Parvulescu, coordonator de PR, ne spune cum se desfasoara medierea intre cumparatorul revoltat si agentul economic incriminat. "Cumparatorul da un telefon si prezinta cazul. Este poftit la sediu, i se da un formular de completat.
Apoi este contactat agentul economic si este intrebat daca este de acord cu medierea. Dupa aceea, se stabileste o intalnire intre reprezentantul societatii si cumparator, in prezenta mediatorului.
Mediatorul trebuie sa fie neutru, impartial si sa faca in asa fel incat sa se ajunga la o intelegere scrisa."

 

La ce sa fii atenta cand mergi la cumparaturi
Pretul produselor
Cele contrafacute costa cu 10-50% mai putin decat cele originale, deoarece falsificatorii urmaresc ca produsul falsificat sa se vanda mult mai repede decat originalul.
Locul de desfacere
Produsele falsificate se vand, de obicei, in locuri accesibile (tarabe, buticuri, bacanii etc.).
Absenta documentelor insotitoare
Declaratie de conformitate, carte tehnica, instructiuni de folosire, certificat de garantie etc.
Ambalajul
Produsele falsificate au un ambalaj din materiale de slaba calitate, cu etichete imprimate prost, care nu contin adresa producatorului (sau ofera doar o casuta postala sau un numar de mobil).
Denumirea marcii
De obicei, e foarte asemanatoare cu una de notorietate, careia i s-a suprimat sau adaugat o litera (de exemplu: "Reabok" in loc de "Reebok"), lucru care ar putea fi trecut cu vederea de cumparatorul grabit.
Unele caracteristici organoleptice
Culoare, miros, textura, consistenta, gust, aroma, limpiditate, luciu etc., caracteristice fiecarui produs – care nu corespund produselor respective.
Elementele de siguranta
Ele atesta autenticitatea produsului, dar sunt absente in cazul produselor falsificate: holograma, eticheta de radiofrecventa, firele textile de siguranta, codul de bare etc.

 

Informatii suplimentare la:
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor, b-dul I.C. Bratianu, nr. 34, etaj 4, ap. 22-24, Bucuresti, tel. 311.02.43, fax 311.02.43, www.apc-romania.ro; Centrul de mediere a conflictelor dintre consumatori si agentii economici – B-dul Nicolae Balcescu, nr. 21, aripa dreapta, et. 1, camerele 14-15, Bucuresti, e-mail: pro_medierea@yahoo.com
Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din