Fericirea trece si prin stomac?

Fără categorie

Se pare ca da… Alimentele iti influenteaza starea de spirit si conditia fizica.

Iata cateva dintre secretele unei "diete" care te binedispune.

Cunosti scena: te afli intr-un supermarket, te simti obosita si usor deprimata, asa ca iti umpli cosul cu bunatati. Cat mai multe dulciuri, o pizza delicioasa (care trebuie doar incalzita), carne de friptura, cartofi gata curatati si, neaparat, un desert consistent si o sticla cu vin!

Oare ce anume din creierul nostru ne orienteaza, fara ezitare, spre rafturile cu semipreparate, dulciuri si vin? Si de ce, numai prin vointa, mergem spre cel cu legume? Ei bine, la nivelul creierului, comunicarea intre celulele nervoase se face cu ajutorul a doua substante chimice, cunoscute sub numele de endorfine.

Mai exact, este vorba de serotonina si norepinefrina, amandoua "responsabile" de buna noastra stare de spirit. Cand scade nivelul acestora, cadem mai usor prada starilor de deprimare, atacurilor de panica si anxietate, problemelor premenstruale.

Lipsa de vitamine si depresia

Drumul spre echilibru trece prin… stomac. Nimic mai adevarat. Si nu este vorba doar de un echilibru alimentar, ci si de unul psihic. Nutritionistii sunt de parere ca alimentele au tot felul de conotatii psihologice. De exemplu, adulti fiind, retraim senzatii de fericire atunci cand consumam anumite alimente pe care le asociem cu intamplari fericite din copilarie.

Pe de alta parte, sentimentele si starile negative (vina sau deprimarea) ne cuprind exact atunci cand mancam.
Pentru a evita astfel de stari, trebuie sa tii seama de doua lucruri importante.

 
In primul rand, consuma alimente care stimuleaza serotonina si norepinefrina, cele doua substante care iti asigura portia zilnica de optimism. In al doilea rand, nu trebuie sa-ti lipseasca vitaminele si mineralele. De obicei, lipsa vitaminelor B si C este asociata cu starea de deprimare, iar oboseala este determinata de carenta unor minerale, precum iodul si potasiul.

Daca iti este pofta de ceva dulce, poti savura o bucata de prajitura sau de ciocolata, dar, imediat dupa aceea, mananca alimente care contin celuloza (mere cu coaja, legume, cereale, paine din tarate).

Anumite alergii alimentare sunt strans legate de oscilatiile starii psihice a persoanei in cauza (sunt asociate mai ales cu depresia si anxietatea). Astfel de reactii sunt determinate de trei cauze: eliberarea histaminei, deficit de enzime sau un efect iritant. Daca ti se pare ca esti alergica la un anumit aliment, mergi neaparat la medicul de familie sau la un specialist.

Sindromul premenstrual – un "obstacol" usor de depasit

Problemele premenstruale sunt determinate de modificari hormonale asupra carora regimul alimentar poate avea un efect determinant. Daca eviti zaharul, cofeina si alcoolul si reduci cantitatea obisnuita de grasimi consumate, iti poti echilibra sistemul hormonal.

Daca inainte de ciclu organismul tau retine apa sau esti balonata, este bine sa mananci alimente pe baza de soia, sparanghel, creson (untisor) si patrunjel – plante cu efect diuretic. Pe langa acestea, tehnicile de relaxare te pot ajuta sa-ti controlezi starea psihica, reducand nivelul stresului. Alunga stresul si insomnia!

Dupa o noapte "alba" – petrecuta fie in fata calculatorului, fie alaturi de prieteni, la o petrecere prelungita -, multe dintre noi suntem tentate sa folosim stimulente ca sa ne "reincarcam bateriile".

De fapt, prin aceasta vitalitate de moment, nu facem altceva decat sa ne epuizam resursele pe termen lung. De aceea, gandeste-te de doua ori inainte sa consumi astfel de alimente sau bauturi. Renuntarea la cafea, ceai, alcool, ciocolata si tigari constituie primul pas spre castigarea adevaratei energii. Daca nu poti sa renunti la toate odata, schimba-ti treptat obiceiurile alimentare, introducand alimente energizante drept suplimente.

Iaurtul

Pe langa gustul placut, valoarea nutritiva si culturile active ale iaurtului au efecte pozitive asupra sanatatii. In plus, este o sursa de proteine, calciu si vitamina B2. Iaurtul contine cantitati de proteine si calciu mai mari decat laptele, avand, in schimb, mai putine calorii.

Ce rol au "bacteriile prietenoase" pe care le contine iaurtul?
Studiile stiintifice arata ca bacteriile vii au urmatoarele trei roluri in mentinerea sanatatii organismului:

  • rol de bariera – reduce riscul aparitiei anumitor boli
  • rol de curatare – curata organismul de substante toxice
  • rol de echilibrare – ajuta la mentinerea echilibrului florei intestinale.

Mai mult decat atat, consumul periodic de iaurt ajuta si echilibreaza digestia, intareste sistemul imunitar al organismului si contribuie la reducerea colesterolului. De asemenea, consumul de iaurt reduce riscul aparitiei cancerului, deoarece bacteriile lactice din iaurt reduc numarul de enzime cancerigene din colon.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din