Femei in lumea barbatilor

Femeile-manager de resurse umane nu mai sunt de mult celebrele „head hunters“. Au devenit strategi ai dezvoltarii unei companii.

Magda Constantinescu

„De resursele umane depinde 80 la suta din succesul companiei“
Magda Constantinescu, 31 ani, HR Manager de 10 ani, casatorita si mama unei fetite de patru ani. Fire vioaie, pragmatica, adora profesia pe care a ales-o si se simte extrem de motivata.
„Ceea ce cred eu ca are importanta cu adevarat in resursele umane este motivatia. Un manager HR (indiferent daca este femeie sau barbat) trebuie sa creada si sa se identifice cu valorile companiei la care ocupa pozitia respectiva.

Eu nu am acceptat sa lucrez pentru institutii in valorile carora nu am crezut. Nici macar un salariu extrem de competitiv nu a fost destul de convingator pentru a-mi asuma un rol intr-o organizatie cu care nu m-am putut identifica. In plus, eu am facut de la inceput si fac si acum ceea ce imi place, pentru ca munca mea si a oricarui HR-ist care stie ce vrea este in realitate una de management si planificare strategica. Din pacate, in mintea multor femei-responsabil de resurse umane mai exista inca mentalitatea ca rostul lor este mai degraba acasa, cu copiii, si ca indatoririle domestice nu le vor permite sa reuseasca in cariera si in pozitia de top din cadrul companiilor in care lucreaza. Eu nu cred asta.

Drumul meu demonstreaza ca o cariera de succes nu implica exclusiv «sacrificarea» familiei si ca cele doua laturi pot coexista in armonie si echilibru. Nu m-am luptat cu mentalitatile masculine, cu discriminarea pe care o ‹‹traiesc›› multe femei aflate pe un drum catre o pozitie de conducere, am primit din partea barbatilor cu care am lucrat doar respect, apreciere si o mana de ajutor atunci cand am cerut-o. Cred ca acesta este efectul direct al profesionalismului pe care l-au simtit in munca mea. Sfaturi? Construirea de relatii interpersonale, simtul umorului ca parte din stilul managerial, mai putina implicare emotionala, concentrarea pe solutii mai mult decat pe cauze, oferirea de oportunitati egale. Şi, sa un uit, in companiile exclusiv masculine conflictele sunt mult mai intense, insa pe barbati ii convingi cel mai bine cu rezultate“.

 

 

Maria Doina Dan„Femeile sunt dispuse sa riste mai mult in afaceri si cariera“
Maria Doina Dan, 47 ani, HR General Manager intr-o companie de software, are 15 ani de experienta si consultanta pentru cea mai cunoscuta firma de head hunting din lume. O profesionista in domeniul ei, care are in urma o cariera stralucitoare, iar inainte, o mare de responsabilitati.

„Peste tot citesti cat de potrivite sunt femeile in acest post datorita empatiei, flexibilitatii, tactului… De fapt, femeile nu vad strategia companiei ca pe un ‹‹razboi›› dus cu o ‹‹masinarie›› de la un ‹‹post de comanda››. La ele primeaza orchestrarea, empatia si crearea de relatii atat in interiorul companiei, cat si cu partenerii de afaceri. Pentru mine succesul in resurse umane inseamna sa reusesti sa schimbi cu adevarat lucrurile, sa iti lasi amprenta personala intr-o organizatie si dupa ce nu mai esti parte a ei.

Ca director de resurse umane am facut parte din managementul unor companii format in exclusivitate din barbati si m-am confruntat cu multe situatii ‹‹atipice››, caci lucrurile nu decurg atat de simplu: se propune ceva, se ajunge la un consens si apoi se implementeaza. Provocarile incep acolo unde functiunea de HR este noua si jobul presupune sa creezi un proiect cap-coada pe profilul companiei respective si, mai ales, sa il implementezi. Trebuie sa recunosc ca am simtit de multe ori neincredere din partea managerilor sau actionarilor.

Mai putin din partea angajatilor, care te accepta mai rapid, formal cel putin, caci stiu ca esti intr-o pozitie de top si reprezinti un departament de unde vin si lucrurile bune: promotii, mariri de salariu, dar si rele: penalizari, restructurari, chiar concedieri. Obstacolele le poti intalni fie pe fata, printr-o respingere agresiva a proiectelor sau politicii propuse, fie printr-una pasiva, care franeaza implementarea actiunilor, adica partea cea mai grea a lucrurilor. Cum am reusit? Printr-o combinatie intre diplomatie si tact, in functie de situatie, dar, in primul rand, prin avantajele experientei, know-how-ului si credibilitatii personale“.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera