Fara masca: Actorul Mihai Malaimare si Teatrul Masca

Mihai Malaimare, actor

 

Alina Crita, Sorin Dinculescu, Intrusa

Alina Crita siSorin Dinculescu, in spaectacolul „Intrusa"

In parcul Herastrau, intr-una dintre duminicile inceputului de vara, lumea se aduna in jurul unei scene. Doi indivizi in armuri argintii par sa se lupte, fara vorbe, fara zgomot, insa cu mult umor.

Din loc in loc, alte cateva statuete umane fac deliciul publicului care le pozeaza si le fixeaza cu privirea, poate, poate surprind o miscare gresita, o grimasa care nu apare in scenariu. Este unul dintre spectacolele de pantomima ale teatrului „Masca“, se cheama „Statuile“ si deschide stagiunea de vara a pieselor de teatru jucate in spatii neconventionale, adica oriunde altundeva decat intr-o sala obisnuita de teatru.

Pe cativa dintre actori ii vazusem cu o saptamana inainte in alt spectacol, ultimul, de altfel, care se juca in sala, in stagiunea 2009-2010 („Una Historia de Tango“) si fusesem convinsa ca toti iesisera de pe bancile unei scoli de coregrafie, atat de gratios si de intens isi spuneau povestile prin dans si muzica.

Teatrul Masca, Mihai Malaimare

 

Teatrul Masca, Oglinda

Cativa actori ai Teatrului „Masca", in spectacolul „Oglinda"

De altfel, acesta este si farmecul spectacolelor „Masca“, toate reusesc sa te surprinda placut, fie ca e vorba despre cele jucate la metrou, in parcuri sau in sala de spectacole.

Cu toate acestea, actorul Mihai Malaimare, directorul teatrului, recunoaste ca cele din exterior au un farmec aparte. „In interior, absolut orice spectacol sufera de lipsa de ‹‹intalnire›› dintre actor si spectator.

Spectacolul din strada sau din aer liber e cu mult mai aproape de acest arc voltaic“, spune cel ce acum 20 de ani, pe 5 august, avea sa joace in primul spectacol marca Teatrul „Masca“, prezentat drept singura institutie de teatru de gest, pantomima si expresie corporala din Romania.

Lucrurile au inceput sa se deruleze foarte repede. Dupa acea prima reprezentatie, a urmat un turneu la mare, inca doua premiere („Clovnii“ si „Medievale“), iar la sfarsitului anului 1990, primul turneu peste hotare, in 12 orase din Franta, la Festivalul Itinerant al Clovnilor.

Urmatorii doi ani au insemnat alte premiere, o scoala de teatru gestual pentru copii si sustinerea unor conferinte, in America, despre teatrul de gest, pantomima si expresie corporala, dar si o lovitura grea: pierderea sediului din strada Amzei.

Lipsa unui spatiu propriu de repetitii nu si-a pus insa amprenta pe calitatea spectacolelor care au inceput sa fie jucate tot mai mult in aer liber, gratuit, dar mai ales in afara tarii, in Franta, Turcia, Bulgaria, Albania, Luxemburg, Macedonia si Statele Unite. Tot mai multe locuri din tara au devenit scene pentru actorii teatrului „Masca“, care au inceput astfel sa-si prezinte spectacolele in scoli, licee, case de batrani sau pe strada.

Toate aceste proiecte continua si in prezent. Sunt organizate parade de costume, dar si intalniri cu cei mici. In preajma sarbatorilor de Paste sau Craciun, in incinta de pe Bulevardul Uverturii (sediul teatrului de 15 ani), au loc o multime de activitati traditionale pentru copii, de la vopsitul oualor, pana la impodobirea bradului. „Rezistenta, profesionalismul, dragostea pentru propria profesie, respectul fata de publicul nostru“ par sa fie ingredientele unui proiect transformat intr-unul dintre cele mai frumoase locuri pentru a visa si a indrazni.

Daca iti plac spectacolele Teatrului „Masca“, intra pe www.masca.ro pentru a-i cunoaste mai bine pe toti cei de aici.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Vedete-Personalitati