Eu de ce nu pot slăbi?

Există diete care îți promit silueta dorită în timp record, însă cine să le mai creadă? A avea greutatea potrivită ar trebui să fie urmarea firească a preocupării tale pentru sănătate.

de ce nu pot slabi

E din ce în ce mai clar că cele mai multe diete eșuează pentru că ele nu sunt de ajuns pentru a slăbi și pentru a menține greutatea pierdută. Temperamentul celor care urmează cure de slăbire, atitudinea față de un anumit regim, modul în care fac față stresului, împreună cu felul în care sunt concepute și impuse dietele, toate ne influențează.

Sara Gilbert propune în volumul „Mâine voi fi slabă. Psihologia dietelor“ (Ed. Trei) o nouă abordare a ideii de dietă, adaptată nevoilor fiecărei persoane. Autoarea oferă explicații pentru un anumit comportament pe care îl avem și ce putem face pentru a-l corecta.

1. Nu mă pot opri din mâncat când vreau

Senzația de foame nu depinde numai de ceea ce intră în stomac. Nivelul zahărului din sânge și mesajele transmise de hormoni au un efect puternic asupra senzației de foame sau asupra opusului ei, sațietatea.

Din ce în ce mai clar este că, indiferent care sunt influențele fiziologicului asupra stilului de a mânca, acestea pot fi contracarate în mai multe feluri.

2. În oraș am mai multă poftă de mâncare

Varietatea e ceea ce face mâncarea să fie plăcută la gust și savuroasă. La o cină, puțini oameni cu un foarte bun autocontrol vor refuza desertul; cei mai mulți sunt fericiți să mănânce aperitivul, urmat de felul principal cu garnitură sau mai multe, apoi mănâncă mai departe, oricât de plini s-ar simți, un desert sau chiar mai multe, dacă gazda noastră a fost într-atât de extravagantă încât să ne ofere o diversitate.

S-a demonstrat că varietatea are acest efect asupra oamenilor, explicându-se astfel pofta de mâncare aproape de necontrolat.

3. Mare amatoare de dulciuri și grăsimi

De ce produsele bogate în lipide, dulci sau cu zahăr prezintă un interes atât de mare pentru copii și adulți deopotrivă? Într-o anumită măsură, preferința pentru dulciuri pare a fi înnăscută. Copiii mici zâmbesc când gustă din ceva dulce și se încruntă când dau de un gust amar.

De-a lungul timpului, peste tot în lume, oamenii au ales să mănânce mâncăruri cu glucide pentru că sunt mereu disponibile și accesibile ca preț. O explicație ar fi că mâncărurile ce conțin zahăr au un efect biochimic asupra corpului nostru, care, în principiu, se manifestă ca o dependență, conducând la o poftă și mai mare pentru dulciuri și mâncăruri cu amidon.

O altă descoperire  interesantă sugerează că felul în care sunt amestecați nutrienții ar putea să aibă un efect important asupra preferinței noastre pentru anumite mâncăruri. Rareori alegem să gustăm dulcele într-o linguriță de zahăr pur, însă ne plac mâncărurile îndulcite.

În aceeași măsură, rareori ne place separat un gust „gras“ sau „cremos“, însă cercetătorii au demonstrat că frișca va fi mai apreciată dacă i se mărește conținutul de zahăr.

4. Cine sunt cei care au reușit să slăbească?

Există câteva diferențe între cei care se descurcă și cei care eșuează atunci când se apucă să țină o dietă. O diferență este aceea că oamenii care cred că vor reuși, că au un bun autocontrol, sunt în principiu oamenii care vor duce la bun sfârșit regimul. Sunt multe persoane care nu au încercat să țină regim de prea multe ori și nu se simt subminate de experiența eșecului.

Așadar, succesul se datorează în cea mai mare parte unei stări de spirit. Citind acestea, o persoană care își dorește să fie slabă ar putea spune: „știu, sunt un dezastru. Nu am autocontrol. Mai bine renunț acum.“ Nu e cazul neapărat. Atitudinea nu este ceva fix și de neschimbat; ea depinde de cunoștințele noastre și se poate schimba prin experiențe noi.

5. Mănânci  pentru a fi sănătoasă

Ca alternativă la ideea de a ține periodic cure de slăbire, este mai important să adoptăm o alimentație care să ne sporească șansele de a rămâne sănătoase, reducând probabilitatea de a avea nevoie să ținem regim.

Astfel, dacă devine, totuși, necesar să dăm jos câteva kilograme, efortul va fi mai mic, fiind suficient să reducem doar cantitatea alimentelor pe care le consumăm în mod obișnuit, fără a fi nevoie să adoptăm un stil de alimentație care ne e complet străin și, ca atare, greu de ținut pe termen lung.

 

REGULI DE BUNĂ PURTARE LA MASĂ

✱ Mănâncă într-un singur loc

De preferință așezată la masă. Motivul este că în acest fel limitezi mediul în care mănânci, fapt care, în cele din urmă, te poate ajuta să mănânci mai puțin, mai ales în cazul gustărilor.

✱ Fără alimente periculoase 

Nu ține în casă, pe cât posibil, alimentele-problemă sau evită situațiile în care le-ai putea lua din obișnuință. Mergi la cumpărături cu o listă, pentru a evita să cumperi gustări cu conținut caloric ridicat sau oferte speciale. Stabilește-ți ca obiectiv să nu cumperi biscuiți sau alimente-gustări pentru copii sau pentru cazul în care vine cineva în vizită.

✱ Cu gândul la mâncare

O reclamă de la televizor, o imagine dintr-o revistă sau gândul la  mâncare într-un moment de plictiseală ne pot trimite direct la bucătărie. Desigur, sunt mai mari șanse să te gândești la mâncare dacă începi o cură de slăbire. Încearcă să îți dai seama dacă îți e într-adevăr foame sau nu.

Nu e ușor, dar poate că abia ai mâncat. Poate că ești mai vulnerabilă la gândurile despre mâncare dacă te plictisești sau ai o stare de spirit proastă, sau poate doar faptul că vezi mâncare și te gândești la ea te face să ți-o dorești. Dacă ai stabilit că nu este nici un motiv să-ți fie foame, poți încerca să-ți abați gândul de la mâncare făcând altceva, eventual, exerciții fizice.

✱ Mănâncă mai încet

Poți exersa mestecând mai încet și ținând mai mult timp mâncarea în gură înainte de a o înghiți. Pentru a reduce și mai mult ritmul în care mănânci, încearcă să faci o pauză între două înghițituri, punând jos furculița și cuțitul în timp ce înghiți și luându-le din nou în mână când nu mai ai nimic în gură.

Poți exersa prelungirea intervalelor dintre înghițituri numărând de fiecare dată mai mult. Unele tehnici ar putea să jignească anumite persoane tocmai prin simplitatea lor. Scopul fiecăreia, însă, este acela de a schimba un obicei bine înrădăcinat, iar vechile obiceiuri sunt adesea cărămizile neadaptării din care sunt clădite problemele cu care ne confruntăm.

✱ Mai multe exerciții fizice

Nu trebuie să participi la maratoane, ci să găsești o cale de a crește treptat volumul exercițiilor fizice pe care le practici deja. Folosește mai des scările în locul liftului sau coboară din autobuz cu o stație sau două înainte de destinație.

✱ Vorbește cu cei din jur

Dacă faci schimbări în alimentație, răspunde insistențelor celor din jur arătându-le clar că nu e doar o dietă pornită dintr-un capriciu, ci un experiment serios în care tu, în calitate de cercetătoare, încerci să găsești cea mai durabilă și satisfăcătoare cale de a schimba modul în care mănânci pentru a slăbi.

 

Autor: Cătălina Ioancea

Foto: 123rf.com

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta