Esti fericit la locul de munca?

Pentru a avea succes orice organizatie are nevoie de angajati fideli. Oare o organizatie care se bucura de succes este una in care angajatii sunt mai fericiti la locul de munca decat altii?

In literatura de specialitate, exista putine studii referitoare la motivele care contribuie la fericirea, performanta, angajamentul fata de organizatie, rotatia de personal si relatia acestora in mediul IT, un mediu prin excelenta supus schimbarilor, atat in ceea ce priveste tehnologia cat si cunostintele.

O intelegere mai profunda a acestor variabile si a interactiunilor dintre ele ar putea oferi cercetatorilor informatii suplimentare in ceea ce priveste factorii care determina rezultatele organizationale.
Un potential raspuns ar fi acela ca angajatii din domeniul IT cauta un mediu in care sa fie fericiti.

De ce unii oameni se pot considera mai fericiti la locul de munca decat altii? Desi decadele recente au adus multe raspunsuri la acesta intrebare, rata dezvoltarii solutiilor la acesta problema este mica.

Psihologii din domeniul organizational nu au excelat prin studiile despre fericire. Nu numai ca au ignorat total acest termen, dar masuratorile lor au fost fie despre aspectele negative (de exemplu stres sau surmenare) fie au fost prea limitate (de exemplu satisfactia postului). Aceste modele legate de posturi au exclus multe variabile importante, s-au concentrat pe aspecte mai inguste ale acestui domeniu.

Fericirea este foarte semnificanta pentru noi, la modul personal, si exista o mare preocupare pentru fericirea angajatilor nostri si pentru fericirea noastra. Cat despre importanta practica, acum exista dovezi considerabile ca fericirea este implicata intr-o serie de comportamente – performanta in cadrul postului, rata demisiilor, absenteismul, comportamentul persoanelor si poate creativitatea.

Este esential sa gandim in termeni de mai multe dimensiuni ale fericirii. Una din dimensiunile principale se intinde de la a te simti rau la a te simti bine. Alte dimenisiuni se intind de la depresie la entuziasm si de la anxietate la confort.

Aceste dimensiuni diferite ale fericirii sunt legate de diferite variabile din aria noastra de interes. De exemplu, cerintele prea inalte in ceea ce priveste un post sunt mai degraba indeaproape asociate cu nefericirea de tip anxiogen decat cu nefericirea de tip depresiv; oamenii aflati in pozitii superioare sunt mai fericiti in termenii unei depresii scazute dar mai putin fericiti in termenii unei anxietati crescute.

De asemenea este esential sa distingem intre diferitele preocupari legate de fericire si diferitele contexte. Conceptul de ?fericire" fara a avea un context este de notorietate globala pe cand atunci cand vorbim de ?fericire? incadrata intr-un context (de exemplu satisfactia postului) acopera numai sentimentele legate de aceasta arie cum este cea a locului de munca.

Expansiunea economiei globale si continua evolutie tehnologica au facut ca organizatiile sa se confrunte cu o nevoie permanenta de schimbare, invatare si inovare. Datorita faptului ca satisfactia (poate fericirea) persoanei care realizeaza sarcinile a devenit un factor esential al cresterii productivitatii, ea s-a transformat in acelasi timp intr-o garantie a succesului organizatiei.

Iata de ce intelegerea factorilor care contribuie la fericirea angajatilor si implicit la performanta acestora a devenit esentiala in ceea ce priveste managementul resurselor umane.

Alexandra Gorea, Consultant HART Human Resource Consulting, www.consiliereincariera.ro

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera