Este viciul mai tare?

Dacă vrei să-ți schimbi obiceiurile, acționează sistematic și antrenează-ți voința! 

Dacă nu e fumatul, e dependența de rețelele sociale sau de vreun joc, vorbitul cu orele la telefon sau shoppingul compulsiv. Ceva din toate astea te împiedică să-ți atingi adevăratul potențial.

este viciul mai tare

Se spune că oamenii nu se schimbă, că ei vor rămâne întotdeauna ceea ce sunt. Tot ce se poate, dar dacă tu nu te poți schimba, poți încerca să-ți schimbi măcar tabieturile. Ideea este ca tu să devii conștientă că-ți poți controla obiceiurile, în loc să te controleze ele pe tine. Nu pretindem că deținem secretul, dar iată câteva idei în plus pe care poți să le încerci.

Conștientizează de azi. Înfruntă-ți problemele

Adevărul este că nu e niciodată prea ușor să privești acele părți din tine care nu-ți plac. Dar evitarea nu este o cale de a le rezolva. Și nici căutarea justificărilor.

Ca să poți face un pas înainte, trebuie să conștientizezi și să accepți că un anumit obicei dăunător este o problemă care a trecut de nivelul la care puteai renunța. De fapt, acel nivel era înainte de a începe. Acum ai ceva de rezolvat.

Abordare personală

Știm cu toții că fumatul sau mâncatul excesiv sunt obiceiuri dăunătoare, dar nu e suficient să înțelegi asta la un nivel general. Întreabă-te în ce mod aceste obiceiuri stau în calea stării tale de bine, a sănătății tale, a confortului psihic.

Fumatul este dăunător, dar în ce fel îți dăunează ție, personal? Gândește-te la toate acele situații în care fumatul îți creează probleme. Respirație grea, miros neplăcut pe mâini, ten congestionat?

Când te întâlnești cu prieteni nefumători, îi silești să stea într-un loc pentru fumători de dragul tău sau te sacrifici tu și nu-ți găsești astâmparul pentru că nu poți fuma? În acest caz, schimbarea te privește pe tine, personal.

Exerciții de voință

În cele mai multe cazuri, cu cât exersezi mai mult, cu atât obții mai mult și asta este valabil și în cazul voinței. Studiile arată că cei care își antrenează voința în mod regulat au mai mult autocontrol. Într-un proiect recent de cercetare, unui grup de subiecți li s-a cerut ca, timp de o săptămână, să-și controleze atitudinea posturală; celuilalt grup nu i s-a dat această sarcină.

La sfârșitul săptămânii, persoanele din primul grup aveau rezultate mai bune chiar și în acele activități care nu erau direct legate de autocontrol. Concluzia este că, dacă îți exersezi voința într-o arie de preocupări, vei dobândi mai mult control și în celelalte arii.

Repere concrete

Stabilește-ți data la care vei începe să te ocupi de viciul tău, apoi gândește-te cum să depășești barierele. Dacă ai decis că viciul tău este lipsa de activitate fizică, nu-ți spune „ar trebui sa merg pe jos la serviciu luni“, ci „voi merge/merg pe jos la serviciu luni“.

Și, dacă crezi că hotărârea ta nu va mai fi la fel de puternică luni dimineața, atunci asigură-te de ajutorul unui prieten care știe ce ți-ai propus și este dispus să te controleze. Antrenează resurse conexe pentru respectarea planului.

Evită tentația

Fii atentă la ce și cine te înconjoară. Dacă ești confruntată constant cu lucrul pe care încerci sa-l eviți, atunci voința ta va fi pusă la încercare.

Mulți dintre dependenții de alcool sau droguri fac apel la mantra „oameni curați, locuri curate“. Este un pricipiu care se poate aplica și altor obiceiuri dăunătoare. De exemplu, dacă încerci să mănânci mai sănătos, este mai ușor dacă te ții departe de fast-food.

Un indicator important de previziune a unui stil de viață sănătos este comportamentul celor care îți sunt apropiați. Deci, dacă un singur membru al familiei încearcă să-și schimbe un obicei, și ceilalți ar trebui să facă la fel, pentru a reuși împreună.

 

Autor: Mihaela Serea

Sursa foto: 123rf.com

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie