Efectele neasteptate ale stresului

Cand te gandesti la o persoana tensionata, iti vin in minte palme umede, puls accelerat, insomnie… Dar stresul ne poate afecta in multe feluri – atat rele, cat si bune.

Obisnuim sa asociem stresul cu efectele negative pe care le genereaza: oboseala, stare generala proasta, pana la diverse afectiuni atunci cand este foarte puternic si prelungit. Dar cate putin stres, din cand in cand, nu strica nimanui – avem nevoie de o anumita "cantitate" de stres pentru a declansa starea de alerta si un raspuns de tipul "lupta sau fugi", mostenit din timpurile primitive ale existentei noastre.

Fara un pic de stres, insasi supravietuirea speciei ar fi amenintata. Stresul este o emotie folositoare si in viata noastra de zi cu zi – ne poate ajuta la cresterea performantelor fizice si intelectuale, inclusiv la stimularea creativitatii. Cercetari recente au aratat ca, pe termen scurt, stresul poate contribui la protejarea de unele afectiuni. El devine periculos doar atunci cand actioneaza pe termen lung si cand scapa de sub control.

Este bun pentru sistemul nostru imunitar
De stresul pe termen scurt beneficiaza mecanismul nostru natural de protectie fata de agresiunile exterioare. In cantitati moderate, stresul ne ajuta sa luptam impotriva infectiilor provocate de diverse traumatisme, cum ar fi muscaturile si intepaturile de insecte sau de animale.

In acest mecanism se gaseste si explicatia faptului ca doar prin odihna la pat putem scapa mai repede de o raceala sau de gripa, de exemplu. Stresul provocat de boala este suficient pentru a declansa o reactie de aparare; cel suplimentar, determinat de eforturi si munca sustinuta, nu face decat sa prelungeasca boala. De fapt, se stie ca stresul pe termen lung ne slabeste sistemul imunitar si poate favoriza instalarea bolilor, inclusiv a celor degenerative.

Sfatul medicului
Asigura-te ca in alimentatia zilnica ai si produse care sustin sistemul imunitar, respectiv cat mai multe fructe si legume bogate in vitamina C si alti antioxidanti. Nu uita sa le consumi in stare cruda sau cat mai putin prelucrate termic, intrucat vitamina C se distruge prin fierbere si, partial, prin incalzire. In perioade de stres intens, ar fi bine sa iti ajuti organismul cu suplimente farmaceutice (care sunt acestea si modul lor de actionare vei afla din numarul viitor).

Este rau pentru fertilitate
Nivelurile ridicate de stres pot fi cauza unor cicluri menstruale neregulate sau chiar a lipsei lor, ceea ce inseamna, invariabil, imposibilitatea de a ramane insarcinata. Dereglata de stres, glanda hipofiza poate sa produca cantitati mari din hormonul numit prolactina, prezent si in situatia in care alaptezi – acesta duce la ovulatii neregulate si fertilitate scazuta.

Sfatul medicului
Indiferent ce problema ginecologica ai, e bine sa o discuti cu un medic de specialitate, chiar daca intentionezi (sau nu) sa ramai insarcinata. De asemenea, poate ca ar fi bine sa mergi la un nutritionist, homeopat sau fitoterapeut. Fiecare dintre acestia cunoaste modalitati naturale de reechilibrare a organismului, inclusiv de reglare a ciclului menstrual.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate