Echilibrul interior cum il obtii, cum il mentii

Cine n-a trait senzatia ca ziua e prea scurta, ca nu are timp pentru lucruri importante, ca se simte obosit inainte ca ziua de lucru sa fi inceput? Aceste stari negative sunt manifestari ale unui dezechilibru in viata noastra; insa ele pot fi eliminate.

Conceptul de echilibru este unul personal, nefiind ceva universal valabil, palpabil, care sa poata fi masurat, corectat sau pastrat la un nivel optim dupa ce a fost atins. El variaza in functie de personalitate, context sau asteptari. In general, starea de echilibru presupune un grad de control asupra a ceea ce ti se intampla atat la birou, cat si acasa, posibilitatea de a alege, de a te concentra pe ceea ce consideri important intr-un anumit moment – altfel spus, sa poti face ceea ce iti place, cand iti place.

Ca sa stabilesti acest echilibru, defineste ceea ce consideri ca inseamna pentru tine o viata echilibrata, iar apoi ce cauzeaza starea de dezechilibru. O data constientizate aceste simptome, treci la gasirea solutiilor care sa elimine manifestarile negative si sa le cultive pe cele pozitive.

Ce inseamna dezechilibru in viata ta?
Sa stii sa-ti definesti emotiile e una dintre cele mai sigure si mai simple cai de succes in dezvoltarea personala. Indiferent daca aceste emotii sunt pozitive sau negative, deprinderea de a constientiza ceea ce simti poate rezolva jumatate din problema de baza.

Aminteste-ti o situatie in care ai avut o astfel de senzatie acuta de dezechilibru. Scrie pe o coala de hartie cuvintele care descriu ceea ce ai simtit atunci (de exemplu, panica, nervozitate, haos, stres, apasare, stare de rau etc.).

Daca este vorba despre un eveniment petrecut la serviciu, noteaza cum crezi ca te-ar fi descris colegii tai in acele momente si ce tip de comportament puteau observa la tine. Daca s-a intamplat acasa, noteaza cum te-ar fi descris familia sau prietenii care au asistat la acele momente. Repeta exercitiul pentru fiecare situatie similara petrecuta in ultimele luni.

Acum, pentru fiecare dintre situatiile mentionate mai sus, raspunde la urmatoarele intrebari:

  • Ce anume a declansat starea de dez-echilibru? (Poate fi un un telefon, o conversatie, un incident etc.)
  • Daca este vorba despre o actiune intreprinsa de tine, ce anume a cauzat acea actiune?
  • Daca este vorba despre un eveniment extern, care au fost primele indicii ale acelui eveniment?

Ce inseamna pentru mine…
ECHILIBRU TOTAL
Sunt in consonanta cu mine insami si cu cei din jur, fericita, relaxata, increzatoare, generoasa, stapana pe timpul meu, cu initiativa si cu simtul umorului.

ECHILIBRU PARTIAL
Intelegatoare fata de mine, imi iau cate o zi libera, petrec mai mult timp cu cine imi place, ma rasfat.

STARE NEUTRA
Sunt nehotarata, nu sunt prea intelegatoare cu mine insami, sunt indulgenta cu ceilalti si perfectionista in tot ceea ce fac.

DEZECHILIBRU PARTIAL
Ma simt obosita, coplesita de ceea ce am de facut, sunt critica fata de tot ceea ce ma priveste, acumulez tensiuni si nemultumiri, sunt repezita cu copiii/sotul.

DEZECHILIBRU TOTAL
Ma dispretuiesc, sunt nervoasa si cateodata nedreapta cu cei din jur, extenuata, defensiva, fara simtul umorului, cateodata sunt deprimata.

Dupa ce ai raspuns la aceste trei intrebari, pentru fiecare dintre situatiile de dezechilibru notate, analizeaza care au fost elementele ce au declansat starea de dezechilibru. Care sunt cele comune? Este vorba, spre exemplu, de presiune din partea superiorilor, de o discutie cu cineva apropiat, de o amanare sau de o intarziere etc.?

Interesant este faptul ca, pentru multi oameni, este mai dificil sa descrie starea de echilibru, intrucat tindem sa observam cu atentie ceea ce nu ne place si doar intr-o mica masura ceea ce ne produce placere sau satisfactie.

Nivelurile de echilibru
Dupa ce au fost identificate elementele care descriu atat starea de dezechilibru, cat si pe cea de echilibru, putem determina situatiile intermediare in functie de starile care le caracterizeaza.

O data conturate aceste cinci niveluri de echilibru, poti lesne stabili care "casuta" descrie cel mai bine starea ta dintr-un anumit moment si astfel poti sa te "autocalibrezi" periodic. O data aparute primele simptome de dezechilibru, poti sa intervii inainte ca situatia sa degenereze.

In plus, pentru a sti cu exactitate care activitati te predispun la dezechilibru, doua-trei saptamani poti sa tii un jurnal in care sa notezi nivelul de echilibru la momentul efectuarii diferitelor activitati.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie