Durerile de spate: Scapa de ele, chiar acum!

sanatate

OSTEOPATUL
Daca ai copii, esti mai predispusa afectiunilor vertebrale din cauza tensiunilor la care aceasta a fost supusa in timpul sarcinii si ulterior, cand ai ridicat copilul sau l-ai purtat in brate. Pentru a-ti intari muschii spatelui si ai abdomenului, incepe prin a-ti intari muschii pelvini (care controleaza fluxul urinar), cu exercitii Kegel. In timpul sarcinii si al nasterii, acestia se intind si se slabesc, permitand uneori organelor sa coboare, cum e in cazul prolapsului uterin.

Exercitiul consta in contractarea, timp de 3 secunde, si relaxarea (alte 3 secunde) alternativa a muschilor care opresc urinarea. Exercitiul se repeta de 10-15 ori, de mai multe ori pe zi, atunci cand ai ocazia (poti contracta si fesele, o data cu muschii planseului pelvin).

Exercitiile Pilates sunt de asemenea o modalitate excelenta de a scapa de durerile de spate, dar daca nu vrei sa dai bani pe sedintele Pilates, iesi la plimbare! Mersul pe jos antreneaza toti muschii si in plus e gratis! Daca ai dureri mari de spate, foloseste o perna calda, un brau sau plasturi termici speciali care incalzesc si relaxeaza muschii zonelor dureroase.

Plantextrakt

Incearca: Top Calm Prel Red, plasture cu efect de caldura locala, pachet 2+1 (un plasture rosu si unul albastru) – 23,5 lei pentru posesorii de card Help Net. Pachetul contine si Plasturele Top Calm Prel Blue, pentru tratarea edemului post traumatic, contuzii, dureri musculare, de spate etc. Impotriva durerilor de spate poti incerca si remediul homeopat gelsemium (6 c).

REUMATOLOGUL
Daca jobul tau presupune statul indelungat in picioare, ridicarea si transportul de greutati sau o activitate repetitiva care solicita coloana, esti predispusa la dureri de spate. Daca acestea nu te lasa sa dormi, sa muncesti sau sa te odihnesti, mergi la medic. Acesta iti va recomanda probabil o radiografie si analize de sange, mai ales daca durerea este insotita si de alte simptome ingrijoratoare, cum ar fi dureri nocturne cronice, pierdere in greutate si de apetit sau stare de rau general si daca exista suspiciunea de osteoporoza sau spondilita.

In orice caz, durerile de spate pot fi tratate, in majoritatea cazurilor, ambulator, fara spitalizare. Cu cat esti intr-o forma fizica mai buna, cu atat esti mai bine echipata pentru a le infrunta. Mancarea sanatoasa si exercitiul fizic regulat, cum sunt inotul, yoga sau Pilates, pot ajuta foarte mult la ameliorarea durerii.

Cercetatorii au descoperit ca extractul de maces este un antiinflamator redutabil, bogat in vitamina C, care amelioreaza durerea si cresc mobilitatea pacientilor cu osteoporoza. Expertii sustin ca acelasi component din macese combate artrita reumatoida, boala lui Crohn si chiar afectiunile cardiace, in care procesul inflamator joaca un rol important.

Plantextrakt

Incearca: Extractul vegetal din mladite de maces de la Plantextrakt (17 lei) este un produs gemoterapic macerat glicerinic, indicat impotriva virozelor si pentru stimularea imunitatii, excelent si in bolile articulare; Gemoderivatul din mladite de maces de la Hofigal – 9,4 lei/cutia. Are avantajul fiecarei doze ambalate separat (30), care poate fi luata o data sau de doua ori pe zi, diluata in putina apa, inaintea mesei.

Oase sanatoase si muschi antrenati
Ar trebui ca indicele tau de masa corporala sa se incadreze in zona 18,5-25. Mai putin inseamna risc de osteoporoza, mai mult inseamna riscul ca greutatea sa iti incarce suplimentar articulatiile, ducand la erodarea lor.

Muschii puternici sustin un sistem osos si articular sanatos. Ridica greutati (de la foarte usoare, creste progresiv), alearga, danseaza, mergi cu bicicleta, urca si coboara scarile.
Acizii grasi Omega-3 sunt un remediu excelent impotriva artritelor reumatice si inflamatiilor articulare, dar si a bolilor de inima si circulatorii. Acestia se gasesc in pestele oceanic (hering, somon) si in nuci, seminte de in sau rapita.

Glucozamina si condroitinul sunt recunoscute pentru efectul de regenerare a cartilajelor si folosite cu succes in boli articulare. Studiile arata ca sulfatul de glucozamina, administrat 8-12 saptamani, poate diminua durerea uneori chiar mai eficient decat analgezicele, imbunatatind functiona-rea articulatiilor (genunchiului).

FIZIOTERAPEUTUL
Problemele de spate incep cu statul pe scaun la calculator, la volan sau la televizor, adica in aceeasi pozitie, toata ziua. Durerea porneste cel mai adesea de la pozitia rasucita a pelvisului care tensioneaza articulatiile coloanei. Stresul si tensiunea musculara pot sa inrautateasca simptomele. Le poti contracara cu exercitii yoga, pilates sau tehnici Alexander, care te ajuta sa-ti imbunatatesti postura si sa relaxezi muschii. Masajul si reflexologia au aceleasi indicatii.

Daca serviciul te tine legata de scaun toata ziua, incearca sa fii activa. Schimba-ti pozitia, ridica-te, mergi cateva secunde. Din cand in cand, poti incerca exercitiul yoga numit „Salutul Soarelui”: stai dreapta, in picioare, cu talpile paralele, bratele pe langa corp. Inspira, apoi expira si trage usor abdomenul, incordand muschii. Adu bratele deasupra capului, simultan, prin lateral. Coatele trebuie sa fie drepte, dar relaxate.

Lipeste-ti palmele in timp ce lasi capul usor pe spate si iti incordezi muschii spatelui. Mentine pozitia 25 de secunde. Exercitiul poate fi facut si din pozitie sezand pe scaun. Pantofii cu toc inalt sunt sexy, dar iti imping pelvisul inainte si iti tensioneaza suplimentar coloana, asa ca renunta la ei atunci cand vrei sa mergi mai mult pe jos.

Si valiza (sacosa) grea iti poate afecta spatele, de aceea nu uita sa schimbi frecvent mana (umarul) cu care o cari. Si, in sfarsit, chiar daca ai o munca de birou, nu sta nemiscata! Agitatia iti face bine… Ridica-te, apleaca-te, aseaza-te pe o parte, apoi pe cealalta – orice te ajuta sa nu-ti mentii prea mult pozitia.

Incearca: Poti exersa dupa doua carti aparute anul trecut la Teora, de Estefania Martinez Nussio, utile pentru intregul organism, dar mai ales pentru spate, cea mai incercata zona a corpului. Una contine exercitii de streching (Stretching, 26 lei), cealalta te introduce in tainele practicii yoga (Yoga pentru femei, 36 lei).

Femei ca tine
Gabi Tache, 37 ani, designer

„Acum cativa ani am avut primele dureri de spate, in zona lombara. Problema aparea atunci cand mergeam mult pe jos sau stateam mult timp la volan si binein-teles la serviciu, ore in sir in fata calculatorului. Am decis sa incep un program de fitness, crezand ca miscarea ma va scapa si de durerile de spate.

Asa am ajuns la Centrul medical Victor Babes, la sala de fitness, de doua ori pe saptama-na. Acolo am gasit si un specialist in recuperare medicala, care mi-a spus ca am scolioza si mi-a aratat un grup de exercitii pentru muschii spatelui. Dupa doua-trei luni, m-am simtit mai bine si nu m-am mai dus.

Dupa vreo doi ani, au revenit si durerile. De data asta, ma dureau si articulatiile, asa ca am cerut sfatul unui reumatolog. In urma radiografiilor, acesta mi-a spus ca am artroza. Stiam ca artroza ca este o boala caracteristica persoanelor in varsta, sportivilor de performanta, supraponderalilor sau celor care fac munci fizice grele. Cum nu ma incadrez in nici una din categorii, diagnosticul mi s-a parut ciudat, dar a fost confirmat de medicul Centrului de recuperare si reintegrare sociala al AHSR (Asociatiei Handicapatilor Somatici), unde m-a trimis medicul de familie.

Aici am facut tratamente cu ultrasunete pentru articulatii, masaj terapeutic pentru coloana si gimnastica medicala, cate 10 sedinte. Am scapat imediat de durerile de coloana, desi celelalte articulatii (coate, genunchi) ma mai supara uneori, la schimbarea vremii. Masajul la coloana cred ca m-a ajutat cel mai mult, dar si exercitiile sunt excelente pentru pastrarea mobilitatii articulatiei.“
Info: http://www.ahsr.ro

Mihaela Doina Radulescu; foto: © shutterstock, PR, arhiva Edipresse

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate