Durere de cap sau migrena?

cefalee, migrena
Un studiu realizat de Stem – Mark arata ca cea mai frecventa forma de durere este cea de cap, care afecteaza 83% dintre romani. Oboseala, epuizarea, stresul si somnul insuficient sunt principalii factori care ne dau dureri de cap. Migrena se transmite pe ramura materna. Studiile arata ca aproape jumatate din riscul ei este determinat genetic. Cealalta jumatate depinde de factorii de mediu.

Durerile de cap sunt clasificate astfel:

  • prin abuzul de medicamente (analgezice);
  • tensionala sau de stres;
  • postraumatic (lovituri, contuzii);
  • cluster (apare pe perioade scurte de timp, de obicei noaptea si pare sa fie legata de fumat).

Cum recunosti o migrena?

Durerile de cap au intensitati, caracteristici si tratamente diferite, de aceea e important sa disociem o migrena de o simpla cefalee. De exemplu, daca ai o durere de cap severa, pulsatila, pe jumatate de craniu, in timpul ciclului menstrual, si una mai putin severa, surda, apasatoare, pe frunte, cand esti stresata la serviciu, inseamna ca suferi de doua tipuri de durere de cap: migrena menstruala si cefalee tensionala.

Simptomele migrenei sunt usor de recunoscut si cuprind una sau mai multe dintre urmatoarele:

◆ durere intr-o parte a capului sau pulsatila;

◆ evitarea luminii, nu vrei decat sa te retragi intr-o camera intunecoasa;

◆ evitarea zgomotelor, nevoia de liniste;

◆ greata sau varsaturi;

◆ aversiune fata de mirosul de fum sau parfum;

◆ aplecarea inainte, cu capul intre genunchi, agraveaza durerea de cap.

Ce declanseaza migrena

Intr-o zi stresanta, se poate intampla ca in locul mesei de pranz sa bei o cafea si sa mananci o ciocolata, seara ajungand in pat cu migrena. Ce a cauzat-o? Probabil stresul, postul si excesul de cofeina, la un loc. Unii oameni au nevoie de mai multi factori pentru declansarea migrenei. Pentru altii, este suficient sa se schimbe vremea.

Semnale de alarma

Aura apare la 20% dintre suferinzi, cu 30-60 de minute inainte de durere si tine 5-20 de minute. Ea se manifesta prin tulburari de vedere (linii in zig-zag, puncte albe, lumini sau mingi colorate), rar slabiciune sau amorteala in jumatate de corp.

Aproape 30% dintre cei care sufera de migrena au simptome ce anunta venirea ei cu pana la 48 de ore inainte: oboseala, schimbarea dispozitiei, lipsa poftei de mancare, diaree sau constipatie, durere de cap, tulburari de vedere, ameteala, dificultati de concentrare, sensibilitate la lumina sau zgomot.


Alimente care pot declansa migrena

Unele alimente contin substante chimice (tiramina, histamina, nitritii si feniletilamina) care pot stimula centrii durerii din creier. Tine un jurnal alimentar timp de o luna, eliminand, pe rand, urmatoarele:

◆ Carne conservata/ procesata (hamburger, hotdog, mezeluri)

◆ Arahide si unt de arahide, seminte de dovleac, susan si floarea soarelui

◆ Unt, smantana, branza fermentata (brie, blue)

◆ Banane, capsuni, prune, smochine, stafide

◆ Rosii si sos de rosii, porumb, vinete, muraturi, spanac, ceapa, masline, mazare, fasole

◆ Aluaturi de patiserie pe baza de drojdie

◆ Alcool, cola, cafea, ceai negru sau verde

◆ Ciocolata

◆ Aspartam (indulcitori artificial)

Cum le prevenim migrenele

Daca durerea nu dispare sau nu se amelioreaza cu analgezice si antiinflamatoare, medicul iti poate recomanda anumite medicamente. Dar sta in puterea ta sa le previi, evitand factorii declansatori: stresul, lumina stralucitoare, postul sau saritul peste mese, somnul insuficient, efortul fizic exagerat, anumite alimente, cofeina si alcoolul.

Adopta un program regulat de masa si somn, fa un sport moderat. Include in programul zilnic miscari pentru gat, ridicari de umeri, miscari pentru ceafa, exercitii de stretching.

La unele persoane, injectarea locala a unui anestezic, precum lidocaina sau novocaina, in punctele de trigger, determina reducerea temporara a migrenei.

Unii medici sustin efectele benefice ale acupuncturii ca tratament impotriva migrenelor.

Vitamine si minerale impotriva migrenei

Unele vitamine si minerale previn migrenele, dar administrate in doze mult mai mari decat cele obisnuite. Dupa folosirea lor zilnica, timp de trei sau patru luni, migrena se poate ameliora cu 25-50%. Uleiul de menta este folosit pentru tratamentul durerii de cap acute si mai putin preventiv, si amelioreaza cefaleea tensionala, dar poate fi incercat si in migrene.

Riboflavina (vitamina B2), coenzima Q10 si magneziul sunt eficiente ca tratament preventiv al migrenei. O doza mare de riboflavina (400 mg), luata zilnic timp de trei luni, poate reduce numarul crizelor la jumatate, sustin unii cercetatori.

Taratele de grau sunt o buna sursa de magneziu si vitamine din complexul B, deci un adjuvant in prevenirea migrenelor. Magneziul se mai gaseste in seminte si nuci, spanac, orez brun, doza zilnica recomandata fiind de 320 mg pentru femei.

10 Solutii simple pentru combaterea migrenelor
Extrase din cartea 10 Solutii simple pentru combaterea migrenelor, 22 lei, de dr. Dawn A. Marcus, publicata la editura Lider.

Cartea vine in ajutorul celor care sufera de dureri de cap si migrene, cu explicatii si sfaturi care pot schimba calitatea vietii suferinzilor. Ofera metode utile de management al stresului, lista de vitamine si descrierea terapiilor naturiste care pot duce la disparitia durerilor de cap, precum si informa tii despre cele mai noi cercetari in domeniu.

Mihaela Doina Radulescu; foto: © shutterstock, PR

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate