Excesul de sare, dulce, iute dăunează sănătăţii

sare

Nu rezisti o zi fara sa rontai ceva dulce sau esti genul care adauga intotdeauna sare in mancare? E posibil ca aceste preferinte sa fie mesaje trimise de organismul tau.

Daca iti plac mancarurile sarate, acre, iuti, afumate, s-ar putea ca vietii tale sa ii lipseasca ceva “picant”. In lipsa acestuia, dai gust (aproape) oricarui fel de mancare punand pe el sare, boia, piper sau mustar; alcoolul intra si el in aceasta categorie, chiar daca te ameteste rapid. De obicei iti simti gura uscata, desi ti se pare ca bei suficienta apa.
Dezechilibru glandular

Organismul reactioneaza la stres (frustrare, manie, teama) eliberand adrenalina, prin actiunea glandelor suprarenale. Stresul prelungit (ca si stimulentele alimentare) determina secretia excesiva de adrenalina. In cazul unei vieti sedentare, aceasta ramane neconsumata, afectand echilibrul glandular al intregului organism.
Relaxeaza-te

  • Renunta la excesul de condimente si stimulente (alcool, cafea, tigari), care iti sporesc anxietatea. Consumul marit de sare duce la hipertensiune si retinerea apei in tesuturi.
  • Evita dulciurile, conservantii si bauturile carbogazoase cu indulcitori sintetici.
  • Foloseste produse naturale antistres: ulei de levantica (pe o batista, la masaj sau in apa de baie), ceai de musetel, valeriana sau ginseng. Inconjoara-te de culori reci – albastru, verde, lila.
  • Destinde-te alegand un hobby ce implica activitate fizica (gradinarit, de exemplu) sau, daca
  • serviciul presupune izolare, petrece mai mult din timpul tau liber cu prietenii (jucand carti, practicand un sport).

Starea de bine se poate obtine si prin masaj, exercitii de destindere yoga, presopunctura. Descatuseaza-ti emotiile practicand un sport. Bea suficienta apa plata (la temperatura camerei). In momente de maxima neliniste si tensiune, pune-ti cateva felii de lamaie pe frunte.
DULCIURILE, MOARTEA TA

Ai chef de ceva dulce? E foarte bine daca asta se intampla de doua-trei ori pe luna. Dar daca te tratezi zilnic cu gustarele dulci, probabil ca ai toate simptomele hipoglicemiei: esti mare amatoare de dulciuri (in care cauti o recompensa atunci cand esti deprimata, plictisita, trista), ti se face foame la putina vreme dupa ce le mananci, esti nervoasa inainte de masa, obosita si somnolenta dupa, ametita si fara vlaga daca nu mananci regulat.
Calorii goale

Pentru prelucrarea alimentelor dulci, pancreasul secreta insulina – cu atat mai multa, cu cat aportul de dulciuri e mai consistent. Insulina in exces provoaca hipoglicemie, cu foame excesiva si dorinta de a consuma in continuare glucide rafinate: zahar, bomboane, ciocolata, napolitane, croissante, bauturi carbogazoase etc.

Acestea sunt calorii goale, fara aport de substante nutritive, vitamine si minerale, fiind plasate pe treapta cea mai de sus a piramidei alimentare: cu cat mai putine, cu atat mai bine.

Mananca putin si des (o data la trei ore). Pentru mesele principale, alege proteine sarace in grasimi (pui, peste, branzeturi) si fainoase integrale. Intre mese, mananca alune, nuci, seminte, fructe, iaurt degresat. Fereste-te de zahar (inclusiv miere), fainoase prelucrate excesiv (paine alba, macaroane, chifle, cornuri), produse de cofetarie si patiserie, fructe dulci (banane) sau deshidratate (curmale, stafide).

Daca nu poti sa renunti la ciocolata, bea o ciocolata calda, fara zahar, preparata dintr-un pahar cu lapte (degresat) si doua lingurite de cacao. Consumul drojdiei de bere sau al unui supliment farmaceutic cu crom ajuta la reglarea nivelului de zahar din sange.

DIMINEATA TE TREZESTI CU O CAFEA TARE

Dormi prost, te trezesti obosita, bei o cafea dimineata, una cand ajungi la serviciu, una dupa ce mananci la pranz, una seara, cu prietenii. Intre ele, te rasfeti cu cate un croissant cu crema de ciocolata si cu o bautura energizanta (Cola, Red Bull, Burn, Shark etc.), care te tine treaza la petrecere sau cand ai de invatat pentru examene.

In timp, suferi de un apetit schimbator, probleme gastrointestinale, nervozitate, ameteala, tulburari de somn, niveluri ridicate de colesterol. Incepi sa iei in greutate, cu depuneri de grasime pe umeri, tors, solduri si coapse, dar mai ales pe talie si abdomen.
“Creier de bumbac”

Cafeina este un stimulent din grupa xantinelor – atinge concentratia maxima in sange dupa 30-60 de minute de la ingerare, cu efect intre doua si sase ore. Primele simptome ale renuntarii la cafea sunt motaiala, oboseala si durerea de cap.

Cofeina iti accelereaza metabolismul. Dar un metabolism lent poate fi si semnul unei hipotiroidii, iar primul simptom al disfunctiei tiroidiene este oboseala. Cafeaua “te pune pe picioare”, lipsa ei iti da somnolenta, reactii lente si senzatia ca ai bumbac in loc de creier. In timp, excesul de cofeina poate da, printre altele, osteoporoza, hipertensiune si boli de inima.
Iesi din cercul vicios al cofeinei

  • Dormi suficient. Renunta la cafea si la alte bauturi energizante (inclusiv alcool si ceai cu teina). Bea, in schimb, multe ceaiuri din plante, sucuri de fructe si apa plata, la temperatura camerei.
  • Evita mesele copioase, dar pastreaza orarul de hranire. Consuma alimente bogate in iod, pentru buna functionare a glandei tiroide (peste oceanic, creveti, raci ori sare iodata). Consuma mai putina varza, conopida si soia, care impiedica absorbtia iodului.
  • Cand te simti ametita si somnolenta, plimba-te zece minute in aer liber, fa cateva exercitii (stretching) de recuperare a energiei.

In anotimpul rece, incearca sa-ti pastrezi caldura corpului cu manusi si incaltaminte adecvata. Plimba-te mult in aer liber, fa exercitii fizice cat mai des, pentru a te mentine in forma. Incearca acest exercitiu de respiratie rapid si revigorant: expira complet pe gura, inspira pe nas numarand pana la patru, tine-ti repiratia cat numeri pana la sapte.

Expira pe gura incet, numarand pina la opt. Reia aceasta secventa de trei ori atunci cand simti ca ai nevoie de inviorare.
CINE-I MIC SI BEA LAPTIC?

Spui ca esti lacto-vegetariana, dar ce verdeturi sa mananci iarna? Cu exceptia legumelor conservate si a celor cateva pastrate in stare proaspata, nu prea ai multe la indemana.

Asa ca, lactatele (si uneori si dulciurile) sunt baza alimentatiei tale – doar au calciu, nu? Esti la curent cu cele mai noi sortimente de branza, iar frisca, untul si inghetata ti se potrivesc de minune. Chiar daca te ingrasi doua-trei kilograme, stii ca poti sa le dai jos rapid, in cateva zile.
Pe calea laptelui

Ai grija sa nu cazi in cercul vicios al lactatelor: acestea contin un hormon numit “prolactina”, care stimuleaza glanda hipofiza, iar aceasta, la randul ei, iti cere tot mai multe produse lactate.

Acestea sunt bogate in grasimi saturate si, din cauza greutatii corporale excesive, favorizeaza obezitatea, problemele digestive, arterioscleroza si afectiuni ale articulatiilor. In plus, laptele stimuleaza secretia de mucus si trebuie evitat in tulburarile respiratorii: raceala, rinita alergica, bronsita, laringita, sinuzita, astm.
Echilibreaza-ti dieta

  • Mareste-ti consumul de fibre (cereale integrale si legume).
  • Nu uita de proteine – acestea sunt esentiale pentru un regim alimentar echilibrat. Cu atat mai bine daca le preferi pe cele vegetale (ciuperci, soia), insa nu renunta (definitiv) la carnea de pui si, mai ales, la cea de peste, care e bogata in acizi grasi Omega-3.
  • Inlocuieste lactatele cu un continut mare de grasimi (unt, smantana, frisca) cu lapte de soia, tofu, iaurt partial degresat.

Laptele si produsele lactate sunt cea mai importanta sursa de calciu, dar nu si singura. La fel de bune pentru doza zilnica recomandata de calciu (1.000 mg) sunt si spanacul (legumele cu frunze verzi), broccoli, conopida, somonul si sardelele, branza si laptele de soia, semintele de susan, migdalele, fasolea boabe.

Evita alimentele care pot impiedica absorbtia calciului in organism: carnea rosie, cafeaua, alcoolul.

Autor: Mihaela Doina Radulescu.

 

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate