Dr. stomatolog Octavian Fãgăraş îţi răspunde la întrebări! Află cum îţi poţi menţine dantura sănătoasă!

Benjamin Franklin spunea că ”Este mai uşor sã previi obiceiurile proaste decât sã lupţi cu ele mai târziu”.

Din experienţã am constatat cã, din pãcate, foarte puţini pacienţi sunt constanţi şi riguroşi în acest sens, fie neglijând, fie aplicând o tehnicã incorrectã de periaj.

Acest lucru duce la apariţia inerentã a plãcii bacteriene şi consecutiv a cariilor dentare şi a tartrului dentar cu tot cortegiul de probleme: leziuni şi coloraţii dentare inestetice, dureri dentare, sângerãri gingivale etc.

Un rol important îl au controalele periodice la 6 luni, în cadrul cãrora medicul stomatolog poate constata necesitatea efectuãrii igienei profesionale, sau poate depista leziuni dentare incipiente, care surprinse prematur pot beneficia de tratamente minim invazive cât mai biologice.

Placa bacterianã este un depozit moale alb-galbui format pe suprafaţa dentarã din alimente şi microbi, care se îndepãrteazã în mod normal prin periajul dentar zilnic.

Neîndepartat, duce pe de o parte la atacul acid al suprafeţelor de smalţ cu instalarea proceselor carioase, iar pe de altã parte se va transforma într-o substanţã durã maronie, cunoscutã sub numele de tartru dentar (piatrã dentarã), care se localizeazã atât deasupra gingiei (vizibil), cât şi subgingival (mult mai periculos).

Tartrul dentar reprezintã o ameninţare pentru sãnãtatea gingiilor şi a structurilor ce susţin dintele provocând procese inflamatorii (gingivitã), sesizate de pacienţi în urma umflãrii, modificãrii de culoare (roşu-violet), a sângerãrilor gingivale şI, nu în ultimul rând, a durerilor sau chiar a abceselor (puroi) la acest nivel.

Rata de formare şi de depunere a tartrului dentar variazã individual de la caz la caz în funcţie de concentraţia salivei în sãruri minerale, de vârstã, medicaţie asociatã altor afecţiuni etc.

Igiena professionalã presupune:

•detartraj supra- şi subgingival (ultrasonic şi manual);
•curãţarea suprafeţelor dentare prin “sablare” cu un jet de apã-aer şi bicarbonat de sodiu (Air-Flow/Prophy-Jet)
•periaj profesional (lustruirea finalã a suprafeţelor dentare).

De asemenea, veţi primi consiliere pentru controlul afecţiunilor dentare, precum şi instructţiuni individuale pentru utilizarea unor periuţe, sau paste de dinţi, dar şi pentru efectuarea/ îmbunãtãţirea tehnicii de periaj zilnice.

În funcţie de necesitate (boala parodontalã, tratament implanto-protetic, tratament ortodontic), veţi fi instruiţi în legãturã cu utilizarea unor mijloace auxiliare de igienizare: periuţe interdentare, fir interdentar (flossing), ape de gura speciale (fluor, clorhexidina etc.).

În cazul unei carioactivitãţi ridicate, se recomandã fluorizãri topice periodice, efectuate dupã igienizarea profesionalã.

Pentru a preveni apariţia cariilor şi a menţine o bunã sãnãtate oralã, dieta ta (ce mãnânci şi cât de des mãnânci) e un factor foarte important. Modificările din gurã încep în momentul în care mãnânci anumite alimente.

Bacteriile din cavitatea bucalã transformã zaharurile din alimentele pe care le mananci în acizi, care încep să atace smallţul de pe dinţi, începând procesul de descompunere. Cu cât mãnânci mai multe gustãri, creşte frecvenţa cu care îţi expui dinţii la ciclul de degradare.

Alimentele şi băuturile sănătoase

Cele mai bune alegeri alimentare pentru sãnãtatea gurii includ brânzeturile, carnea de pui, sau alte tipuri de carne, nuci şi lapte. Aceste alimente protejează smalţul dinţilor furnizând calciul şi fosforul necesar pentru remineralizarea dinţilor (un proces natural prin care mineralele sunt redepozitate în smalţul dinţilor după ce acizii au fost eliminaţi).

Alegerile alimentare recomandabile includ fructele tari (de exemplu, merele şi perele), precum şi legumele. Aceste alimente au un conţinut ridicat de apă, care dilueazã efectele zaharurilor pe care le conţin şi stimulează fluxul de salivă (care ajutã la protejarea împotriva cariilor, prin spălarea particulelor de alimente şi tamponarea acizilor).

Alimentele acide, precum citricele, roşiile, lămâile ar trebui să fie consumate asociate cu alte alimente, pentru a minimiza acidul din ele.

Alegerile nesănătoase pentru dantură includ bomboanele – cum ar fi acadelele, bomboanele tari – prăjiturile, torturile, plãcintele, pâinea, brioşele, chipsurile, covrigeii, cartofii prãjiţi, bananele, stafidele şi alte fructe uscate.

Aceste alimente conţin cantităţi mari de zahăr şi / sau se pot lipi de dinţi, oferind o sursă de combustibil pentru bacterii. În plus, atenţie la picăturile de tuse! Foloseşte-le doar când e neapărat necesar, deoarece contribuie la apariţia cariilor dentare, îmbrãcând continuu dinţii într-un veritabil strat de zahăr.

Cele mai bune alegeri în cazul băuturilor sunt apa (mai ales cu fluor), laptele şi ceaiurile neîndulcite. Limitaţi consumul de băuturi dulci, inclusiv cele răcoritoare, limonada, ceaiul sau cafeaua cu adaos de zahăr.

De asemenea, evitaţi consumul pe întreaga zi de băuturi care conţin zahăr – sorbite de-a lungul întregii zile, acestea îţi expun dinţii constant cariilor cauzate de acizi.

În fiecare miercuri, Dr. stomatolog Octavian Fãgăraş, doctor în ştiinţe medicale, îţi răspunde la întrebări.

Dr. stomatolog Octavian Fãgăraş, a făcut studiile în Germania, la Frankfurt, iar în prezent lucrează la Clinica Indent. Postează întrebarea, sub acest articol, iar după ora 17.00 vei primi răspuns!

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate