Din concediu, înapoi la job. Cum te adaptezi?

Oare câte zile ar trebui să aibă concediul, astfel încât reîntoarcerea la job să nu mai fie atât de stresantă? Dacă pentru unii adaptarea este mai grea doar după vacanţă, alţii sunt mai mereu indispuşi din cauza serviciului.

job-1

Tot mai multe studii şi-au propus să analizeze felul în care performanţa la serviciu, specificul fiecă-rui job în parte, aspiraţiile profesionale îşi pun amprenta asupra stării emoţionale, iar una dintre cele mai importante concluzii a fost că une-le profesii predispun la depresie mai mult decât altele. Printre cele mai im-portante motive se numără nivelul crescut de stres, numărul mare de ore de muncă, rutina şi imprevizibilul activităţii. În SUA, un studiu efectuat de health.com a evidenţiat principalele categorii profesionale expuse riscului de depresie.

1 Specialiştii din domeniul sănătăţii (medici, asistente, terapeuţi), care lu-crează foarte mult, pot avea un pro-gram de lucru imprevizibil şi sunt în permanenţă expuşi unor situaţii-limită.

2 Artiştii, scriitorii şi oamenii din indus-tria divertismentului, a căror profesie se asociază cu ore de lucru imprevizibile, venituri inconstante şi izolare.

3 Profesorii, care trebuie să răspundă exigenţelor copiilor, părinţilor şi celor ale managementului şcolii.

4 Agenţii de intermedieri financiare, consultanţii financiari şi contabilii, care au un grad foarte redus de control asupra pieţei pe care activează şi de predictibilitate asupra rezultatelor muncii lor.

5 Agenţii de vânzări, din cauza depla-sărilor numeroase care îi izolează de familie şi prieteni, a numărului de ore.

„Depresia este în prezent principala cauză de dizabilitate (incapacitate de muncă) la nivel mondial, conform ulti-melor date publicate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în 2014. Depresia ne costă pe noi, românii, aproximativ 1% din PIB, în primul rând prin costurile indirecte legate de scăderea productivi-tăţii, creşterea numărului de zile de concediu (medical sau fără plată), a absenteismului, precum şi a ‹‹prezen-teismului›› – situaţia în care persoana aflată în suferinţă se prezintă la locul de muncă, dar este total neproductivă“, spune Andreea Enache-Tonoiu, Director General al Centrului Medical Bellanima, prima clinică dedicată tratării depresiei din România.

Stresul la job

Studiile au arătat că 1 din 6 cazuri de depresie are printre principalii factori generatori stresul la locul de muncă. Nu trebuie totuşi să tragem concluzia că munca ne deprimă. Din contră, activitatea profesională este o sursă de satisfacţie simbolică şi materială pentru foarte mulţi oameni, atunci când se realizează în condiţii optime.

Cauza cea mai frecventă care favorizează stresul de la locul de muncă este încărcarea excesivă, lipsa de control asupra situaţiei şi lipsa de siguranţă, explică Loredana Vlădăreanu, career&executive&Life Coach, Trainer. Cu toate acestea, este important ca fiecare om să înveţe să gestioneze stresul, pentru a-şi asigura succesul profesional pe termen lung şi pentru a-şi menţine sănătatea fizică şi psihică.

1 Învaţă să pui punct situaţiei. Dacă simţi că încordarea sau stresul cresc, ia o pauză. Cinci minute în afara spaţiului în care lucrezi, departe de rutina muncii desfăşurate, contribuie la scăderea semnificativă a stresului.

2 Apreciază viaţa ta personală. Nu permite să dispară graniţele dintre timpul de muncă şi timpul personal. Respectă timpul pe care ai stabilit că îl vei dedica familiei sau chiar ţie.

3 Priveşte situaţia cu umor. Atunci când tu sau oamenii din jur încep să ia lu-crurile prea în serios, găseşte o moda-litate de a reduce încordarea prin râs.

4 Fii realistă în aşteptările tale. Aşteptările mult prea înalte şi nerealiste faţă de ceea ce ai putea realiza într-o zi, săptămână sau lună îţi vor cauza sentimente negative.

 Scapă de anxietate

Stările de îngrijorare sunt normale, fie că este vorba despre probleme fami-liale, legate de bani, sănătate sau pro-priul job. Însă când acestea scapă de sub control, fără a avea însă un fond real, este posibil să ai de-a face cu ne-plăcutele stări de anxietate, pe care le poţi diminua folosind tratamente ho-meopate. Acestea te vor ajuta să dimi-nuezi tensiunea şi starea de încordare.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie