Diabetul, scade-ti riscul chiar de azi

Diabet, risc, sanatate
Fiecare an inseamna 80.000 de cazuri noi de diabet in tara noastra, o cifra foarte mare daca tinem cont de faptul ca jumatate de milion de cazuri raman constant nediagnosticate. Diabetul de tip 2 este o boala cronica. Netratata, aceasta are consecinte grave asupra sanatatii, prin afectarea tuturor organelor interne (inima, rinichi) sau afectiuni nervoase.

Persoanele bolnave de diabet nu trebuie insa sa-si faca griji, pentru ca boala poate fi tinuta sub control cu ajutorul unui stil de viata sanatos, la care se adauga uneori un tratament medicamentos. De notat este faptul ca uneori diabetul se poate instala fara vreun simptom si se poate agrava in timp, fara ca bolnavii sa stie ca sunt diabetici! Asadar, diagnosticarea la timp este extrem de importanta.

De ce facem diabet?

Diabetul de tip 2, cea mai frecventa forma, afecteaza 6% dintre romani. Boala apare cand nivelul de glucoza din sange creste peste limitele normale, din cauza faptului ca pancreasul nu mai produce suficienta insulina, un hormon care mentine echilibrul zaharului in sange. 10% dintre cazurile de diabet sunt de tip 1 (insulino-dependent), mai frecvent la varste tinere si caracterizat prin lipsa totala a secretiei de insulina.

Daca pentru diabetul de tip 1 nu exista mijloace de prevenire sau de vindecare, cel de tip 2 poate fi evitat. Factorii care cresc riscul acestuia din urma sunt inaintarea in varsta, obezitatea si lipsa de miscare. Anumite medicamente pot duce la diabet si mai exista o forma ce poate aparea in timpul sarcinii, numita diabet gestational.

Ingrijorator este faptul ca frecventa diabetului de tip 2 este in crestere la copii (8 ani si peste) ca rezultat al lipsei de exercitiu fizic si al obezitatii infantile. Chiar daca esti in grupa de risc, poti evita sa te imbolnavesti de diabet.

E adevarat ca imbatranim cu totii, dar ne raman ceilalti factori de risc asupra carora sa intervenim, cei care tin de stilul de viata. Cateva schimbari minore pot face diferenta intre sanatate si boala.

Calculeaza-ti riscul

Aproape 500.000 de persoane nu stiu ca au diabet. Simptomele includ sete exagerata, oboseala extrema, pierdere in greutate neexplicabila, vedere incetosata, rani care se vindeca mai greu. Boala se insinueaza lent, pe parcursul a mai multor ani si poate ramane mult timp nediagnosticata, abia dupa ce transformarile sunt ireversibile. De aceea, diagnosticarea este esentiala si se face pe baza unui test simplu al sangelui.

Diabetul de tip 2 apare preponderent dupa varsta de 40 de ani. Factorii de risc includ predispozitia genetica, hipertensiunea arteriala, bolile de inima si obezitatea, in special grasimea acumulata pe talie. Riscul creste considerabil in cazul femeilor cu circumferinta taliei peste 80 cm, iar in cazul barbatilor – peste 94 cm. Masoara-ti circumferinta corpului la mijloc (la jumatatea distantei intre ultima coasta si solduri) si compar-o cu cifrele de mai sus. Daca vrei sa iti afli riscul de diabet, cum sa-l previi sau mai multe despre tratamentul acestuia, intra pe www.diabetzaharat.com

Cum iti reduci riscul de diabet

Daca esti supraponderala sau masori in talie peste 80 cm, incearca sa slabesti. Nu-ti propune obiective irealizabile, e suficient si daca reusesti sa scapi de 500 g–1 kg pe saptamana. Chiar si o scadere de 5–10% din greutatea corporala poate avea un impact major asupra sanatatii si a reducerii riscului de diabet. Nutritionistii spun ca doar doua feliute de bacon pe zi pot sa-ti creasca riscul de diabet cu 50%, asadar scoate din meniu carnea procesata (mezeluri, slanina, carnati).

Daca excesul de hidrocarbonati poarta vina, respectiv alimentatia ta este formata preponderent din paine alba, fainoase, patiserie, redu portiile, inlocuieste-le rapid cu legume si cereale integrale.

Miscarea este esentiala, spun specialistii

Ideal ar fi sa practicam minimum 30 de minute pe zi, de cinci ori pe saptamana, de activitate fizica moderata, de tipul celei care iti accelereaza ritmul cardiac si te lasa fara suflu cateva secunde. Cel mai bine e sa imparti cele 30 de minute in 3 portii: parcheaza ma-sina mai departe si mergi pe jos 10 minute in ritm alert; plimba cainele in parc alte 10 minute si apoi da cu aspiratorul inca 10.

Schimbari usoare, le poti face de astazi

■ Pune mancarea pe farfurii mai mici, ca sa micsorezi portiile.
■ Inlocuieste felia de telemea sau cascaval cu branza degresata.
■ Renunta la lift si urca pe scari.
■ Micsorea za portia de vin la mas a si frecventa cu care o bei.
■ Ascunde cutia cu biscuiti si pune la indeman a bolul cu fructe.
■ Las a masina, mergi pe jos.
■ Mananca mai putine gra simi.
■ In loc sa-ti intalnesti prietenii la cafea, mergi cu ei la plimbare.
■ Inlocuieste laptele integral cu varianta semidegresata.
■ In loc de fursecuri, mananca ciocolat a – neagra, o patratica!

Mihaela Doina Radulescu; foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate