De cine depinde educatia copiilor nostri?

EleviLa toate aceste intrebari a incercat sa raspunda seminarul de educatie organizat de revista Avantaje impreuna cu cititoarele noastre si cu specialisti in domeniu.

Reperele discutiei le lanseaza Daniela Palade-Teodorescu, redactorul-sef al revistei: care sunt punctele tari si mai ales cele slabe ale sistemului romanesc de invatamant si ce alternative exista? De ce elevii sunt educati doar sa reproduca informatia, nu sa o si inteleaga? De ce in scoala romaneasca cunostintele abstracte sunt cele care au prioritate, in detrimentul informatiilor concrete, utile in viata de zi cu zi, cum sunt cele despre bugetul si economia familiei, despre sanatate si igiena sau relatii interumane.

De ce copiii invata doar sa memoreze mecanic date, cifre, formule, dar nu nu sunt invatati cum sa gandeasca pozitiv si constructiv, nu li se cultiva increderea in sine si spiritul de lider si nu au posibilitatea sa-si formeze o personalitate puternica. Sunt realitati pe care nu ne putem preface ca nu le observam, pentru ca ne confruntam zilnic cu ele, mai ales daca suntem parinti.

Ca sa ne crestem copiii intr-o lume mai buna, avem nevoie de un sistem educational de calitate, dar nu trebuie pierdut din vedere faptul ca primul educator al copilului suntem noi insine. Pana sa dam vina pe lipsurile sistemului de invatamant, mai bine sa vedem daca nu cumva noi gresim in alegerile facute in numele copiilor nostri.

Copiii invata dupa un sistem invechit
"Este perfect adevarat. Dar pentru toate astea nu este de vina sistemul?" intervine una dintre cititoare. "Sa ne uitam la manualele care de multe ori nu prea sunt adaptate varstei elevilor, depasind nivelul lor de intelegere, la profesorii care predau greoi si de neinteles, ori la cei care pretind sa faci meditatii cu ei, daca vrei note mai mari, chiar daca tu stii suficient pentru nivelul tau. Toate astea nu tin de sistem?".

"De aici as putea prelua eu stafeta si sa va spun ca raspunsul este, absolut, ‘da!’ ", intervine Marian Stas, presedintele Fundatiei CODECS pentru Leadership, autorul proiectului "Scoala pe bune", proiect de transformare a Scolii ca sistem in Romania. "In opinia noastra, Romania tinde catre mediocritate, deoarece sistemul public al educatiei din Romania este mediocru. Faptul ca, in mod constant, in fiecare an, elevi si studenti romani obtin rezultate remarcabile la competitii internationale probeaza doar calitatea exceptionala a elitelor capabile de performante deosebite (a competitorilor si a antrenorilor acestora). Atat si nimic mai mult.

Copiii reproduc informatia, dar nu o inteleg. Iar faptul ca din 42 de tari participante la Testul PISA, in anul 2000, Romania s-a clasat pe locul 34 si faptul ca nici o universitate din Romania nu se afla in primele 500 de universitati din lume ori in primele 207 din Europa probeaza calitatea mediocra a sistemului public al Educatiei din Romania, in ansamblul sau. Iar mediocritatea nu poate, din nefericire, sa devina activa, ramane reactiva, ramane o masa de manevra. Problema este astazi ca acest sistem invechit nu mai corespunde cu cerintele societatii.

Educatia si societatea sunt ‘din filme diferite’, nu se mai potrivesc. Sistemul educational a ramas cam acelasi din epoca comunista: greoi, stufos, piramidal si destul de incarcat cu inutilitati. Pe scurt: sistemul este conservator si greoi, in vreme ce epoca in care traim este teribil de rapida si de novatoare. De aceea nu e nevoie de o transformare profunda a acestei micro-elite de exceptie a educatiei, ci a masei mediocre pregatite de sistemul actual de invatamant."
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Relatii