De ce sunt VITAMINELE atat de importante?

 

Chiar daca iti impui sa mananci sanatos, exista totusi situatii in care regimul tau alimentar poate sa nu fie cel corect. De aceea, e bine sa stii ce poti face in astfel de cazuri pentru ca lipsa de vitamine sa nu-ti afecteze sanatatea.

  • Vitaminele sunt fie solubile in apa (hidrosolubile, de exemplu vitaminele B si C), fie solubile in grasimi (liposolubile – vitaminele A si D). Vitaminele hidrosolubile sunt eliminate mai usor din organism, deci trebuie administrate mai des si in cantitate mai mare decat cele liposolubile.
  • Majoritatea vitaminelor combat radicalii liberi (compusi organici instabili, care rezulta in urma unor reactii chimice – de exemplu, fumatul). In timp, radicalii liberi distrug celulele, fiind responsabili de aparitia cancerului sau a bolilor cardiovasculare. Radicalii liberi pot fi neutralizati de vitamine antioxidante precum A, E si beta-caroten.
  • DZR inseamna doza zilnica recomandata si reprezinta cantitatea de vitamine care asigura mentinerea unei bune stari de sanatate.

Consulta tabelul de mai jos si vei afla ce fel de vitamine iti sunt necesare si in ce cantitate

DENUMIREA VITAMINEI LA CE ESTE BUNA SURSE NATURALE DOZE RECOMANDATE PRECAUTII SI CONTRAINDICATII
VITAMINA A (Retinol, acid retinoic) Pentru mentinerea sanatatii pielii, ochilor si sistemului imunitar. Ajuta, in copilarie, la cresterea si dezvoltarea armonioasa. Ficat, produse lactate, peste gras, oua 600 mcg/zi pentru femei, 700 mcg/zi pentru barbati. Femeilor intre 19 si 50 de ani, o portie de pateu de ficat le asigura de opt ori DZR . La gravide, o doza mare poate duce la nasterea unor copii cu malformatii. Gravidelor le este recomandat sa evite surplusul de vitamina A si ficat.
BETA-CAROTEN (Pro-vitamina A) Actioneaza ca un antioxidant si protejeaza impotriva diverselor tipuri de cancer. De asemenea, poate fi transformat in vitamina A de catre organismul uman. Toate fructele si legumele de culoare verde, portocalie sau rosie, cum ar fi: morcovi, mango, ardei iute, dovleac si spanac Nu exista o DZR. O doza mare (peste 15 mg/zi) poate produce ingalbenirea pielii.
VITAMINA B1 (Tiamina) Asigura buna functionare a sistemului nervos. Ajuta organismul sa primeasca din alimente necesarul de energie. Lapte, carne, cereale, fructe uscate, nuci, orez, mazare, fasole verde, drojdie de bere, germeni de grau 0,8 mg/zi pentru femei, 1 mg/zi pentru barbati. Femeilor intre 19 si 50 de ani, un cotlet de porc la gratar le asigura DZR. Vitamina B1 se pierde usor in apa, la gatit. Foloseste apa in care au fiert legumele pentru prepararea supelor sau a sosurilor.
VITAMINA B2 (Riboflavina) Par, unghii si ochi sanatosi. Ajuta organismul sa primeasca din alimente necesarul de energie. Carne, ficat, rinichi, lapte, oua, branza, cereale, drojdie de bere 1,1 mg/zi pentru femei, 1,3 mg/zi pentru barbati. Femeilor intre 19 si 50 de ani, doua oua le asigura 50% din DZR. Vitamina B2 este distrusa de lumina soarelui. Anticonceptionalele si efortul fizic intens necesita suplimentarea DZR.
NIACINA Asigura buna functionare a sistemului nervos. Ajuta organismul sa primeasca din alimente necesarul de energie. Carne, pui, peste gras, cereale, leguminoase 13 mg/zi pentru femei, 17 mg/zi pentru barbati. Pentru femei intre 19 si 50 de ani, un piept de pui la gratar asigura DZR in proportie de 150%. Niacina se pierde usor in apa, la gatit. Reduceti pierderile, folosind apa in care au fiert alimentele la prepararea supelor si a sosurilor.
VITAMINA B5 (Acid pantotenic) Asigura buna functionare a sistemului nervos. Ajuta organismul la asimilarea substantelor nutritive din alimente. Ficat, rinichi, drojdie de bere, germeni de grau, nuci, cereale, paine integrala, leguminoase si legume proaspete Nu exista o DZR. Vitamina B5 previne incaruntirea parului la cobai, dar nu exista dovezi ca ar actiona identic si la oameni.
VITAMINA B6 (Piridoxina) Un sistem nervos sanatos. Ajuta la formarea globulelor rosii. Carne, ficat, peste, oua, cereale, paine integrala, banane, leguminoase, orez, nuci, drojdie de bere 1,2 mg/zi pentru femei, 1,4 mg/zi pentru barbati. Pentru femei intre 19 si 50 de ani, un piept de pui la gratar asigura DZR in proportie de 150%. Anticonceptionalele, antibioticele si fumatul cresc necesarul de vitamina B6. In aceste cazuri, se recomanda doze suplimentare.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate