De ce este mai important sa fii in forma decat sa fii slaba

forma, miscare, sport

Multe dintre noi credem ca daca reusim sa intram intr-o rochie cat mai mica avem silueta ideala si ca formele subtiri merg intotdeauna mana in mana cu sanatatea absoluta. Dar adevarul este ca – vesti bune pentru unele dintre noi – rotunjimile pot fi la fel de sanatoase. Intr-un reportaj recent aparut intr-o revista britanica, expertii in sanatate au ajuns la concluzia ca atragerea atentiei doar asupra obezitatii nu este o modalitate de a ne rezolva problemele de sanatate.

De fapt, medicii ne spun din ce in ce mai des sa abandonam dietele si cantarele in favoarea miscarii. Se pare ca exercitiile regulate sunt cheia sanatatii noastre si nu renuntarea la o pofta alimentara ocazionala.

E timpul sa abandonezi dieta?
Reportajul mentionat mai sus a dezvaluit faptul ca inactivitatea fizica e, mai degraba decat obezitatea, cauza unui sir de probleme de sanatate infricosatoare, incluzand boli cardiovasculare, coronariene si diabet de tip 2. Acest lucru se intampla pentru ca si inima in sine e un organ si trebuie sa faca exercitii.

Oricat de slab ai fi sau oricat de sanatos ai manca, daca nu iti antrenezi inima in mod regulat, sanatatea ta se confrunta cu un risc major. „Cercetarile arata ca persoanele supraponderale sau chiar obeze, dar care sunt in forma, au o rata mai scazuta a mortalitatii decat cei cu o greutate normala, dar sedentari“, spune prof. univ. Steven Blair de la Universitatea din Carolina de Sud.

Asta inseamna ca ar trebui sa abandonam dieta si sa trecem in schimb la banda de alergat? Raspunsul, pe scurt, e: „mai bine sa fii in forma decat slab“, spune dr. Gavin Sandercock de la Universitatea Essex, expert in domeniul sportului. Suntem obsedati de indicele nostru de masa corporala si de ceea ce arata cantarul.

Dar greutatea singura aproape ca nu are importanta. A fi in forma este ceea ce conteaza, cu adevarat. Exercitiile regulate de fitness anuleaza riscul de a fi supraponderal. Bolile coronariene sunt cauza principala de mortalitate in lume. In Marea Britanie, ele reprezinta 1/5 din totalul deceselor. In Romania, aproape un sfert din totalul deceselor sunt cauzate de angina pectorala si infarct!

Slab nu inseamna neaparat sanatos
Trebuie sa invatam ca daca suntem slabi nu inseamna neaparat ca suntem si sanatosi, arata purtatoarea de cuvant a Asociatiei Britanice pentru Diete. Ea sustine ca o persoana foarte slaba poate avea straturi de grasime interioare si un nivel ridicat de colesterol in sange. Poate arata ca si cum ar fi in forma, dar nu este la fel de sanatoasa precum o persoana cu o silueta mai plinuta, dar care nu-si pierde suflul cand alearga dupa autobuz.

„Nu trebuie sa mai cautam imaginea corpului perfect“, continua ea. „Siluetele promovate de modele si celebritati cu trupuri imposibil de slabe nu sunt un simbol al sanatatii.“ Evident, pentru o sanatate optima, ar trebui sa avem o greutate normala. Dar multi nu stiu ca e mai bine sa ai cateva kilograme in plus, dar sa fii in forma, decat sa ai o greutate normala si sa fii sedentar.

Cantarind riscurile
Nu e nici un dubiu ca obezitatea e legata de o sanatate precara. In lume exista peste un miliard de persoane adulte supraponderale, mai multe decat cele 800 milioane de persoane ce sufera de malnutritie, se arata intr-un raport al OMS. Cel putin 300 milioane de adulti sunt obezi. Daca in China, Japonia si in unele tari africane procentul acestora e mic, sub 5%, in Statele Unite, 30% dintre adulti sunt obezi – circa 60 milioane de persoane.

In Europa, recordul la obezitate este detinut de Marea Britanie cu 23%, fata de Germania, cu 12%, si Italia, cu 8%. Un roman din trei e supraponderal, iar unul din patru e obez. Obezitatea infantila tinde sa ia proportii alarmante in Uniunea Europeana, unde 14 milioane de copii sunt supraponderali, iar numarul acestora creste anual cu 400.000.

Obezitatea creste riscul bolilor de inima, diabetului, artritei si a unor tipuri de cancer. Dar, cumva surprinzator, nu este foarte sanatos nici sa fii la cealalta extrema a cantarului. „Oamenii supraponderali sunt cu 20% mai mult predispusi la o boala de inima.“, potrivit dr. Sandercock. „Dar, pentru cei care sunt subponderali, riscurile cresc pana la 60%!“.

Nimeni nu spune sa nu ne urcam pe cantar sau sa nu ne calculam indicele corporal, dar masurarea taliei ar putea fi mai utila. Femeile ar trebui sa aiba sub 80 cm, iar barbatii sub 94 cm, ne sfatuiesc specialistii. Odata ce ti-ai evaluat (sau ai rugat medicul sa o faca) riscul de a avea o boala de inima, lupta pentru un stil de viata cat mai activ si o alimentatie cat mai sanatoasa, spune pofesorul Blair. „Chiar daca am trai cu totii mai sanatos, tot ar exista oameni scunzi si oameni inalti, slabi si grasi – suntem diferiti. Nu poti sa apreciezi starea de sanatate a unui om doar dupa forma corpului si masura hainelor, asa cum nu poti sa stii daca e un om bun, harnic sau un bun parinte."

Fa miscare!
Nu este niciodata prea tarziu sa schimbi obiceiurile rele. Urmand cateva reguli simple, iti poti reduce unei boli de inima:

FII ACTIVA. Mergi pe jos cu copiii la scoala, urca intotdeauna pe scari si uita de lift.

ALEARGA! Scoate cainele la plimbare si alearga, iesi cu o prietena la jogging in parc. Este mai usor sa alergi cu cineva decat singura…

RENUNTA LA CARNEA GRASA si produsele de patiserie cu grasime.

NU FUMA!

NU BEA mai mult de un pahar de vin pe zi.

FA-TI ANALIZELE MEDICALE ANUAL (chiar daca nu te supara nimic) si mergi la medic pentru controale periodice.

Verifica daca esti in forma
Uita de masura rochiei, incearca testele noastre simple de verificare a formei fizice. Inaintea lor, fa cateva exercitii de incalzire.

Testul treptelor
◆ Paseste pe a doua treapta a unei scari: intai cu dreptul, adu si stangul langa el, revino pe treapta de baza cu piciorul drept, apoi coboara si stangul.
◆ Continua timp de trei minute in ritm constant si sustinut. La sfarsit, stai in repaus alte trei minute si apoi ia-ti pulsul timp de un minut, numarand fiecare bataie.
◆ In jur de 90 de batai pe minut: esti in forma buna, 115: ai o forma medie, iar peste 135: ia masuri!

Flotari
◆ Asaza-te in pozitia de semiflotari: cu sprijin pe palme si genunchi, brate intinse in prelungirea umerilor. Coboara soldurile si inainteaza cu mainile pe sol. Coboara partea superioara a corpului, astfel incat coatele sa formeze un unghi de 90°, apoi revino la pozitia initiala si repeta cat poti.

Mihaela Doina Radulescu
Foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Fitness