De ce este dansul atât de sănătos

Ai renunţat la gimnastica aerobică după febra musculară din prima zi? De câte ori ieşi să faci jogging, începe să plouă? Echipamentul pentru schi e prea scump? Fii optimistă! Dansează!

dans

Gândeşte-te cum ar fi ca, pentru arderea caloriilor şi recăpătarea formei fizice, să te îmbraci cu cea mai frumoasă rochie, să-ţi pui cei mai eleganţi pantofi, să te aranjezi ca pentru ocaziile speciale şi să mergi undeva unde să te simţi ca o prinţesă la bal. Chiar aşa va fi când te vei decide şi tu să iei lecţii de dans. Despre beneficiile dansului, atât fizice, cât şi psihice, vorbim cu Mirel Roman, managerul centrului de dans Arthur Murray din Bucureşti, fost coregraf la «Dansez pentru tine».

Dansul, un sport cu mai multe discipline

„Nici nu realizezi câtă mişcare faci dansând, pentru că este o activitate atât de plăcută!“, spune Mirel. Fiecare stil de dans are specificul său, solicitând cu prioritate anumite segmente ale corpului, anumite grupe musculare. La foxtrot, vals şi tango, partea de sus rămâne relativ fixă, se lucrează mai mult picioarele. În mod special valsul, datorită acelei mişcări repetate de „rise and fall“, adică ridicarea pe vârfuri şi coborârea cu îndoirea genunchilor, fortifică musculatura gambelor şi întăreşte ligamentele, redând mobilitatea şi forţa articulaţiilor la nivelul genunchilor şi al gleznelor. Picioarele sunt în mod deosebit solicitate la stilul merengue, care are un pas de marş tipic.

Dansurile latino, caracterizate prin mişcarea şoldurilor şi tracţiunile executate de braţe, tonifică, în plus faţă de alte stiluri, partea de sus a corpului şi braţele. „Samba este un dans foarte activ, cu mişcare intensă“, recomandă Mirel celor care au gânduri mari în privinţa scăderii în greutate.

Dansurile americane East Coast Swing şi West Coast Swing, rapide, energice şi vesele, sunt benefice pentru întreg corpul şi sunt cele mai mari consumatoare de calorii.

 Efectul antistres

„Pentru multe dintre afecţiunile cele mai frecvente, doi sunt factorii incriminaţi: lipsa de mişcare şi stresul“, aminteşte Mirel. Lupta împotriva creşterii glicemiei şi acumulării colesterului este greu de câştigat câtă vreme stresul zilnic ne sabotează. „Dacă este evident că dansul înseamnă multă mişcare, cu toate beneficiile ei pentru musculatură, articulaţii şi sistemul circulator, ar trebui să subliniem şi efectul deosebit pe care îl are în relaxarea psihică, în destresare.“

Timiditatea, tracul apariţiei în public, stima de sine scăzută îşi pot găsi şi ele rezolvarea odată ce reuşeşti să stăpâneşti o artă cu atâta expunere cum este dansul.

Dansul, ca terapie de cuplu

„Vin multe cupluri căsătorite de ani buni“, povesteşte Mirel. „De multe ori, doamnele sunt cele care au iniţiativa, iar domnii vin aproape obligaţi, convinşi că ei nu vor putea să danseze niciodată. Metoda Arthur Murray presupune trei niveluri de învăţare: lecţiile private, în care instructorul se ocupă individual de cursant; urmează lecţiile în grup şi, la final, lecţiile de party, în care aplicăm ceea ce am învăţat. Până la urmă, oricine reuşeşte să danseze şi ajunge să iubească dansul.“

Nu încape îndoială că dansul poate constitui o terapie de cuplu eficientă şi mai puţin costisitoare decât ar fi dacă s-ar merge pe calea consilierii psihologice. „După aceste lecţii de dans, cuplurile se redescoperă, regăsesc atracţia de altădată, îşi regăsesc puterea de a comunica dincolo de cuvinte şi se simt mai bine sudate, după ce au reuşit împreună, ca o echipă, să înveţe ceva atât de plăcut.“

dansuri

Ce te împiedică să dansezi?

■ „Nu există om cu două picioare stângi“, spune hotărât Mirel. După o experienţă de 30 de ani în domeniul dansului, are convingerea că oricine poate dansa în cele din urmă. De altfel, deviza şcolii de dans pe care o conduce este „If you can walk, you can dance“ (Dacă poţi merge, poţi dansa).

■ Dansul nu provoacă febră musculară, spre deosebire de alte activităţi sportive. Lecţiile te introduc pas cu pas în tehnica dansului şi nu se urmăreşte atingerea unei performanţe deosebite într-un timp dat.

■ Nu ai un partener? Asta nu constituie o problemă. La cursurile de dans sunt instructori care te vor acompania, apoi, din grupul de cursanţi se vor forma perechi, care se schimbă mereu; astfel, totul devine plăcut şi nu este nici un motiv de stânjeneală.

■ Nu-ţi trebuie echipament special. Poţi dansa şi pe tocuri, făcând mişcare şi arătând bine în acelaşi timp. „Pantofii speciali de dans sunt pantofi de competiţie“, explică Mirel, „nu e neapărată nevoie de ei.“

■ Dansul nu impune o limită de vârstă. Dacă-ţi vine greu să te expui în costum de gimnastică sau de înot, dacă simţi că nu mai ai graţia şi mobilitatea care să-ţi permită să adopţi poziţii impudice, atunci dansul este pentru tine. Ce poate fi mai distins decât o doamnă valsând?

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate