De ce este atât de periculoasă deshidratarea

Deshidratarea apare atunci când organismul nu mai dispune de suficientă apă sau fluide necesare unei bune funcţionări.

Se poate clasifica în trei categorii: uşoară, moderată sau severă, în funcţie de cât de multă apă a pierdut corpul tău.

Se poate instala în urma unor afecţiuni precum: diareea, urinările frecvente, transpiraţia excesivă sau febra.

Principalele semne ale deshidratării, de care este bine să ţinem cont imediat sunt: o gură uscată, frecvenţa redusă a urinării, imposibilitatea de a lăcrima, ochi uscaţi.

La acestea se pot adăuga simptome severe precum: tensiunea arterială mică, ameţeli în momentul în care te ridici, bătăi accelerate ale inimii, piele rigidă.

Deshidratarea poate afecta orice categorie de vârstă, dar este foarte gravă în cazul nou-născuţilor, copiilor şi vârstnicilor.

Ce se întâmplă în cazul bebeluşilor

Nou-născuţii şi copii au şanse mai mari de a se deshidrata deoarece:

– au o rată a metabolismului mai mare decât adulţii, astfel încât copii folosesc mai multă apă din organism

– rinichii copiilor nu funcţionează la fel ca şi rinichii adulţilor, astfel încât rinichiul la copil nu reţine la fel de bine apa

– sistemul imunitar al unui copil care ajută în lupta contra infecţiilor nu este dezvoltat în totalitate, ceea ce creşte şansa de a contacta o boală care cauzează diaree şi vărsături

– cei mici nu se alimentează şi nu consumă lichide atunci când se simt rău, depind de cei care îi îngrijesc pentru a-i hrani şi pentru a-i hidrata.

Nou-născuţii, copiii şi vârstnicii trebuie supravegheaţi îndeaproape pentru a se observa simptomele iniţiale ale deshidratării, de fiecare dată când aceştia prezintă afecţiuni care provoacă diaree, vărsături, sau transpiraţii abundente.

În cazul lor, rata de mortalitate, din cauza deshidratării rapide, este foarte mare.

Semnele de început ale deshidratării la orice vârstă sunt: gura uscată şi saliva lipicioasă, reducerea cantităţii de urină şi schimbarea culorii urinei (urina concentrată) dar şi comportamentul distrat, sau foarte iritat.

Iată câteva măsuri esenţiale care pot preveni deshidratarea:

– evitarea băuturilor alcoolice şi cu un conţinut ridicat de cofeină;

– evitarea băuturilor carbogazoase care provoaca balonare şi nu mai permit, astfel, consumarea unei cantităţi suficiente de apă;

-evitarea expunerii directe la soare fără pălărie şi protecţie UV a pielii;

– petrecerea unei perioade cât mai mari în interioare bine aerisite şi la umbră.

Mai jos, ţi-am pregătit un test, pentru a afla cât de multe lucruri cunoşti despre deshidratare.

Aşadar, răspunde cu Adevarat sau Fals la următoarele 5 întrebări, iar apoi confruntă răspunsurile tale cu ale noastre.

1. Anxietatea, confuzia, pielea uscată, bătăile accelerate ale inimii sau tensiunea scăzută sunt semne ale deshidratării?

2. Secretul prevenirii deshidratarii este să bei multă apă, sau alte lichide hidratante atunci cand îţi este sete?

3. Alcoolul şi băuturile ce conţin cofeina, precum cafeaua sau cola, oferă o protecţie ridicată împotriva deshidratării?

4. Poţi suplimenta lichidele mâncând fructe şi legume crude precum roşii, broccoli, salată verde, morcovi, pepene roşu, grapefruit sau mere?

5. Copii şi bătrânii sunt cei mai supuşi acestui fenomen?

Răspunsuri corecte:

1. ADEVARAT. Alte simptome adiţionale sunt setea, slăbiciunea fizică şi chiar leşinul

2. FALS. Dacă simţi că îţi este sete, deja eşti deshidratată. Pentru a preveni deshidratarea, consumă cel puţin opt pahare de apă (sau lichid) în timpul zilei.

3. FALS. Atât cofeina cât şi alcoolul au tendinţa să mărească eliminarea de fluide din corpul tău.

4. ADEVARAT. Toate aceste alimente conţin un mare procent de apă.

5. ADEVARAT. În ambele grupe de vârstă ar trebui monitorizat atent consumul de apă, mai ales în timpul verii.

Exerciţii fizice care te scapă de grăsime

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate