De ce Casco?

Fără categorie

Ai reusit sa iti cumperi, in sfarsit, masina mult visata? Sigur ca ai motive de bucurie, dar si de ingrijorare.

Despre Casco in general
Casco este asigurarea facultativa a unei masini impotriva accidentarilor si a furtului. Nu tine loc de R.C.A. (care este asigurare obligatorie). Prin polita de asigurare Casco, poti sa asiguri orice autovehicul inmatriculat sau in curs de inmatriculare in Romania, cu conditia ca acesta sa fie in stare de functionare, sa aiba o stare buna de intretinere si sa nu prezinte avarii ale caroseriei sau ale pieselor casabile. Pot fi asigurate autovehicule pentru transporturi terestre de persoane sau de bunuri, cu o vechime intre 0 si 8 ani (toti asiguratorii), intre 0 si 12 ani (anumiti asiguratori) si cele de colectie. La cererea ta, o astfel de polita poate fi valabila atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate.

Asta, deoarece te vei confrunta atat cu probleme legate de trafic, cat si cu cele din afara lui; mai ales daca nu detii si un garaj, in care sa poti pastra "mica bijuterie" a familiei. Ce ai de facut ca sa te asiguri atat pentru situatia in care ai fi implicata intr-un accident, cat si pentru cazul in care iti poti gasi masina (parcata seara in fata blocului) lovita, zgariata, fara oglinzi sau alte accesorii? Raspunsul este simplu: o asigurare Casco.

Valoare asigurata
Masina iti va fi asigurata la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea va fi calculata de asigurator astfel: se va stabili valoarea de nou a masinii, pe baza facturii (daca ai o masina noua) ori pe baza valorii de catalog (daca ai una second hand); la valoarea de nou se adauga o uzura (daca masina e veche). Uzura e calculata pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei), care se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii; optional, se mai adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (valoarea reala).

De pilda, pentru un Peugeot 206 nou, suma asigurata va fi chiar valoarea din factura: 10.000-11.000 euro. La aceasta suma, prima de asigurare anuala va fi de circa 500 euro (platiti in doua transe). Daca in primul an de asigurare nu ai daune, compania te va premia si iti va face o reducere substantiala in urmatorii ani. In plus, vei putea plati asigurarea in mai multe transe. O polita Casco se incheie pe ani de asigurare, dar sunt si cazuri cand se accepta si perioade de sase luni. Pentru masinile in leasing/ rate, politele de asigurare se pot incheia pe toata durata contractului de leasing/vanzare in rate. Ratele pentru o polita de asigurare se platesc in moneda in care se incheie contractul de asigurare (lei, euro, dolari).

Franciza – in asigurarea Casco
Franciza este acea parte din valoarea fiecarei daune (prejudiciu) pe care o vei suporta tu, ca proprietar al masinii. Valoarea acesteia poate fi stabilita in valoare fixa (aplicabila la fiecare dauna): in procent din suma asigurata (aplicabila la fiecare dauna) sau in procent din valoarea ficarei daune. In general, ea reprezinta cam 10-20% din suma asigurata. Politele de asigurare Casco prevad francize mai ales pentru furt. Pentru daunele a caror valoare nu depaseste valoarea francizei nu se acorda despagubiri. Casco acopera doar riscurile la masina asigurata atat timp cat este inscrisa legal in circulatie si apartine proprietarului inscris pe polita de asigurare. Radierea masinii aduce cu sine si incetarea politei Casco.

Tipuri de asigurari
Full Casco este cea mai complexa forma a unei asigurari Casco. Prin ea, te asiguri pentru orice fel de paguba, indiferent ca se produce in Romania ori in strainatate. Daca ai o polita full casco cu franciza 0, in cazul unei daune totale sau al unui furt, vei primi o despagubire egala cu suma asigurata. Riscurile asigurate se impart in patru categorii:
– avarie partiala (accident in trafic, indiferent cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut sau necunoscut);
– avarie totala (aceasta se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic, din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa la parametrii de siguranta specificati de producator; ambele documente se intocmesc de catre un service specializat si autorizat R.A.R.);
– furt partial (furtul unor parti din masina, inclusiv al rotii de rezerva. Aici intra si avariile produse masinii de catre hoti: geam spart, bord deteriorat, chiar si in situatia unei tentative de furt); – furtul total.

Atentie: la cumpararea unei masini in sistem leasing sau prin credit, firma sau banca finantatoare te va obliga sa inchei o polita Casco la unul dintre partenerii agreati de catre aceasta.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din