De ce avem atâtea complexe? Ce spun specialiștii

Standardele ideale de frumuseţe te fac să-ţi doreşti perfecţiunea? Stima de sine scăzută te trage înapoi? Trei specialiste în frumuseţe pledează pentru unicitate.

complexe

Silvia Stănculescu-Vasalos – chirurg estetician în cadrul Metamorphosis Center

Cele mai frecvente complexe sunt cele legate de sâni şi de siluetă. În ceea ce priveşte sânii, sunt femei cu sâni foarte mici, care îşi doresc o siluetă armonioasă, sau doamne cu sâni lăsaţi ori foarte mari, ce vor sâni atrăgători. În ceea ce priveşte silueta, plângerile frecvente sunt legate de abdomen sau de depuneri inestetice de grăsime. Motivele acestor complexe sunt reprezentate de schimbări suferite, de exemplu, în urma unei sarcini sau după o scădere importantă în greutate.

Aceste schimbări au modificat silueta anterioară, ce se mai poate redobândi doar cu ajutorul chirurgiei estetice. Pacientele mele se înscriu toate în categoria celor care îşi doresc o schimbare pentru ele, acesta fiind şi un criteriu esenţial care le califică pentru a avea o indicaţie chirurgicală corectă. În momentul în care motivaţia nu vine „din tine“ şi nu îţi doreşti schimbarea pentru propria persoană, înseamnă că nu eşti o candidată potrivită pentru acest gen de chirurgie. Atunci când se realizează o intervenţie corectă unei paciente căreia i s-a pus în mod pertinent indicaţia chirurgicală, nu există cazuri de nemulţumire. Pentru a avea o indicaţie corectă nu trebuie doar să-ţi doreşti şi să fii sănătos fizic, ci este necesar să înţelegi etapele care vor trebui parcurse, să înţelegi limitele propriului corp.

De exemplu, nu poţi să ai 160 cm şi 50 de kilograme şi să-ţi doreşti sâni cupa D. Dacă există totuşi paciente care sunt şi mai complexate după acest gen de intervenţii, fie nu ştiu ce vor, fie nu au înţeles ceea ce vor primi. Cauzele unor astfel de nemulţumiri sunt multiple: proasta comunicare dintre medic şi pacient, aşteptări nerealiste sau tulburări de schemă corporală (nu se percepe aşa cum este de fapt). De aceea, toate persoanele trebuie să fie informate în mod corect şi complet asupra riscurilor intervențiilor.

Loredana VlădăreanuCareer & Executive & Life Coach, Personal Development & Coaching

Din experiența mea de până acum, cele mai dese complexe ale femeilor țin de partea fizică: ba sunt prea grase, ba prea slabe, ba au celulită, ba au riduri, ba sunt prea înalte, ba prea scunde, ba au șolduri prea mari sau sâni prea mici. De parcă toate ar trebui să trecem prin aceeași formă perfectă și să ne mulăm pe ea, altfel… nimeni nu ne iubește, admiră, apreciază. Şi dacă să spunem că unele au depășit complexele fizice, ajungem la cele profunde, care țin de diverse blocaje interioare: „doar femeile puternice reușesc“ sau „dacă am copii, nu pot să ajung să conduc o companie“ și multe altele. Cea mai des întâlnită este extrem de simplă: „sunt femeie, niciodată nu voi putea face ceea ce face un bărbat“. Așa și? E firesc. De ce să fii complexată de un adevăr? Fii FEMEIE și bucură-te că ești. Motivele pentru care femeile sunt complexate au două surse, fiecare importantă în felul ei:

– societatea, în ansamblul ei, care promovează imaginea unei femei zvelte, zâmbitoare, fără riduri sau alte „defecte“, accentuând mai mult imaginea, adică forma, și mai puțin conținu-tul, adică partea de frumusețe interioară.

– ea însăși: adică femeia care ia de bun orice criteriu de evaluare extern și nu caută să se descopere cu adevărat, să își vadă frumusețea chiar și în riduri sau în adâncul sufletului ei sensibil, dar puternic. Atâta timp cât nu te cunoști pe tine însăți și nu te accepți așa cum ești, nu ai cum să te iubești.

La orice vârstă femeia poate deveni complexată, chiar dacă nu a fost până atunci. În ultimul timp întâlnesc tot mai des femei care ajung să dezvolte com-plexe și alte probleme din cauza unor evenimente din viața personală. Iar cel mai frecvent întâlnit este faptul că iubitul sau soțul a înșelat-o. Într-o astfel de situație, femeia tinde să nu mai aibă încredere în ea, se uită tot mai critic în oglindă și vede numai defectele, pe care le și amplifică. Este adevărat că „literatura de specialitate“ spune că adolescentele au mai multe complexe, pentru că atunci încep să se dezvolte fizic ca femei și își doresc să fie precum modelele de pe podiumuri. Şi tot aceeași literatură spune despre criza femeii în jurul vârstei de 40 de ani.

Cred că femeia începe să devină și să se simtă FEMEIE după 30 de ani, atunci când începe să cunoască mai multe despre ea, dar să le cunoască privindu-se cu maturitatea vârstei și a experienței de viață de până atunci. De multe ori, femeile ajung să apeleze la un ajutor extern abia atunci când chiar nu mai găsesc soluții. Nici psiho-logul și nici coach-ul nu dau sfaturi (dacă ţi s-a întâmplat asta, fugi! Nu asta trebuie să facă un psiholog sau un coach!). Psihologul te ajută să cauți cauza, iar coachi-ul te ajută să găsești soluția.

Ina Trandafir, antrenor de fitness şi consultant în nutriţie – sportaholic.ro

Cele mai multe femei care vin la sală ştiu exact ce-şi doresc: vor să slăbească, să-şi tonifieze musculatura, să se simtă mai bine în pielea lor. Sunt convinsă că doresc o schimbare nu numai în centimetri, ci îşi doresc să aibă încredere în ele şi acest lucru se întâmplă cu ajutorul sportului. Din experienţă am observat că persoanele „plinuţe“, deşi foarte motivate la început, au tendinţa să renunţe mult mai rapid. Femeile care ajung să aibă musculatura definită sunt conştiente că nu este uşor, au un program pe care îl urmăresc, fitnessul devenind o constantă în viaţa lor, exact ca mersul la serviciu.

După concedii toată lumea este motivată să slăbească, să facă sport sau să mănânce mai sănătos. Procentul celor care se şi ţin de un program a început să crească în detrimentul celor care renunţă, asta probabil şi pentru că apelează la trucuri care să le motiveze să vină la sală, ca de exemplu: îşi iau un antrenor personal, plătesc abonamentul la sală în avans pe un an, vin la sală cu mai multe prietene etc. Deşi toate fetele doresc să lucreze abdomenul şi fundul, acestea fiind zonele pe care ele le doresc conturate, nu există slăbire localizată. Recomand exerciţii pentru toate grupele musculare, antrena-mente cu greutăţi, HIIT (high intensity interval training) şi Tabata.

De asemenea, de reţinut faptul că şi alimentaţia este foarte importantă, cu focus pe proteina curată, carbohi-draţi complecși şi grăsimi sănătoase. În mare măsură succesul ar trebui să fie şi contribuţia antrenorului, să găsească acel „ceva“, care să le motiveze pe femei şi să le „ţină“ la sală.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie