Cuvintele magice care iti pot economisi banii…

Am provocat cateva cititoare sa-si foloseasca abilitatile de negociere pentru a economisi bani sau a obtine oferte mai bune.

Emilia Miroiu

Emilia Miroiu, 37 de ani, consilier de finante
Locuieste cu sotul ei, Claudiu, 39 de ani, in Sibiu.

Emilia Miroiu: Aveam un contract pe doi ani pentru ca imi cumparasem un telefon cu reducere, dar contractul ajunsese la final si m-am gandit ca eram intr-o pozitie favorabila pentru a cere o oferta mai buna. Am sunat la numarul de la companie, iar un robot telefonic mi-a insiruit automat cateva optiuni, toate nemultumitoare. Am ales optiunea care spunea ca ma gandesc sa renunt la aceasta retea de telefonie mobila si imediat mi-au dat atentie.

I-am spus celui care a intrat pe fir, probabil un operator sau un consultant, ca multe dintre prietenele si cunostintele mele considera ca platesc prea mult pentru abonamentul meu la telefon si pentru ceea ce imi ofera acesta. I-am mai spus persoanei respective ca am contract de ceva timp cu aceasta retea de telefonie mobila, ca sunt multumita de servicii, dar ca ma intrebam daca nu cumva exista o oferta de fidelizare mai buna.

La inceput, mi-a oferit o varianta cu mai multe minute, dar care era valabila numai daca mai cumparam un telefon nou, iar in acel moment am vrut sa renunt la negociere. Aveam impresia ca eram tratata ca si cum eu nu stiam ce vroiam, in timp ce ei stiau exact ce este mai bine pentru mine. I-am replicat consultantului ca nu vreau un telefon nou si ca, in ciuda vechimii in reteaua respectiva, ma gandesc sa ma orientez spre o alta companie care avea o oferta mai buna.

Imediat dupa ce am afirmat asta, mi s-a spus ca exista o oferta de fidelizare cu 1000 de minute in retea, 150 nationale si 50 de mesaje scrise in retea la pretul de 50 de lei. Toata aceasta discutie a durat in jur de 15 minute, iar rezultatul a meritat: am obtinut mai multe minute si economisesc si 25 de lei pe luna, ceea ce nu e chiar putin. Putin de aici, putin din alta parte… Cat despre contract, acesta este incheiat doar pentru 3 luni, dupa care sunt libera sa imi schimb reteaua de telefonie mobila sau sa renegociez.

CONCLUZIA MEA: Am fost multumita de rezultatele obtinute in urma prospectarii pietei si desigur, de banii pe care i-am economisit. Cred ca toate companiile ar trebui sa acorde mai multa atentie clientilor fideli pe care ii au si sa se asigure ca acestia au parte de cele mai bune oferte. Mi se pare frustrant si incorect sa iti fie oferite conditii contractuale mai bune doar ca ultima solutie si ca raspuns la amenintarea cu rezilierea contractului.

Rozalia Ene

Rozalia Ene, 45 de ani, lucreaza la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
Locuieste in Baia Mare cu sotul ei, Petre, si fiicele lor, Ana Maria si Elena

Rozalia Ene: Plateam de multa vreme acest abonament si eram cam nemultumita, fiindca eram obligata la multe limitari orare, ca sa nu depasesc costurile. Am cautat pe internet la cateva companii concurente si am realizat ca au oferte mai bune, fara limitari orare. Tot de pe niste forumuri, am mai aflat ca si la cei cu care aveam contract existau oferte promotionale, dar nimeni nu se ostenise sa ma anunte.

Astfel ca am sunat la compania respectiva si le-am explicat ca ma gandesc sa renunt la contract. Mi s-a oferit o schimbare de tarif, dar reducerea la factura era de 5 lei, cu aceleasi limitari. Atunci am spus ca prefer alt contract cu o companie concurenta. Mi-au promis ca vor reveni cu alta oferta, iar mai tarziu m-au sunat si mi-au spus ca imi pot oferi convorbiri nelimitat, la orice ora, in tariful de 70 de lei, dar ca promotional voi plati doar 50 de lei, vreme de un an.

CONCLUZIA MEA: „Am fost uimita de cat de usor a fost sa obtin conditii mai bune. Nu a fost deloc stanjenitor, iar persoana cu care am vorbit a fost prompta si politicoasa.“

Iuliana Tanase

Iuliana Tanase, 38 de ani, asistenta medicala
Locuieste cu sotul sau Paul, 42 de ani, in Bucuresti.

Iuliana: „Am inceput sa ma interesez pe internet si sa vad care sunt ofertele celorlalte companii si cum pot reduce costurile. Una dintre ele imi oferea acelasi numar de programe, la jumatate din pretul pe care il plateam. Cum sa imi scape?

Am sunat la compania cu care aveam contract, am ales optiunea care spunea ca vreau sa renunt la contract si imediat apelul mi-a fost redirectionat catre un consultant.

Cand i-am spus ca am gasit companii unde as plati jumatate din pretul cerut de ei, m-a intrebat daca sunt interesata sa imi fac abonament la internet, pentru care aveau o reducere speciala. I-am spus ca da, iar dupa o discutie cu superiorul sau mi-a oferit conectare la internet, trafic de date si modem gratuit, urmand sa platesc aceeasi suma pe care o plateam doar pentru televiziunea prin cablu.“

CONCLUZIA MEA: „Desi nu am reusit sa reduc din banii pe care ii dau pe factura tv, am obtinut un avantaj de care nu dispuneam pana acum – abonament pentru internet.“

Au contract cu o companie de televiziune prin cablu care ii costa 60 de lei pe luna, plus 15 de lei pentru programe suplimentare.

Constanta Rusu

Constanta Rusu, 36 de ani, lucreaza in domeniul bancar
Locuieste cu fiul sau Andrei, de 10 ani, in Pitesti.

Constanta: „Cand polita masinii mele a expirat, am cerut un cost estimativ pentru reinnoirea ei si am aflat ca trebuia sa platesc circa 45 de lei. Pentru ca mi s-a parut cam mult, am mai verificat cateva oferte de la alte firme de asigurari si unele mi s-au parut mai acceptabile. Am sunat la compania cu care aveam contract si cineva a raspuns imediat.

I-am spus ca vreau sa-mi reinno- iesc asigurarea, dar ca am o oferta mai buna, de la o alta firma, care ar putea ajunge pana la 25% reducere si am intrebat daca e posibil sa obtin acelasi lucru de ei, fiindca ma gandeam sa schimb compania in favoarea celei cu tarife mai mici. A fost foarte saritor si a spus ca nu pot egala preturile altor companii, dar ca o sa vada ce poate face. In numai cateva minute m-a sunat inapoi si s-a oferit sa-mi reduca asigurarea cu circa 20%.“

CONCLUZIA MEA: „Puteam lasa totul cum era, dar ma bucur ca nu am fost comoda si sunt multumita ca nu am schimbat firma de asigurari.“

Plateste 380 de lei pe an pentru asigurarea obligatorie la masina.

Cum sa negociezi

  • Inainte sa incepi negocierea cu furnizorul de servicii, ai grija sa-ti „faci temele“ si sa te informezi. Verifica ce preturi are concurenta, cauta informatiile de care ai nevoie pe site-ul lor si vorbeste cu ei. Poate poti negocia si obtine o oferta mai buna decat pe internet.
  • Fii politicoasa, nu agresiva. Spune ca esti multumita de servicii, dar ca te gandesti sa reziliezi contractul cu ei pentru ca ai gasit o oferta mai buna.
  • Verifica oportunitatile care se ofera clientilor noi ai furnizorilor tai de servicii si intreaba daca tu, un client loial, poti avea aceleasi beneficii.
  • Daca ai un contract, precum abonamentul de la telefonul mobil sau asigurarea pentru masina, asteapta pana ce va trebui reinnoit si astfel te vei afla intr-o pozitie buna si vei putea renegocia contractul.
  • Suna la companie la o ora acceptabila si linistita – dimineata ori dupa-amiaza tarziu – ca sa iti acorde intreaga atentie.
  • Nu te simti presata sa accepti oferta lor. Daca nu esti sigura ca e ceea ce vrei, cere un timp de gandire. In afara de reducerea costurilor, intreaba ce servicii gratuite sau bonusuri sunt incluse in oferta.
  • Nu te jena sa negociezi. N-ai nimic de pierdut, cel mai rau lucru care se poate intampla este ca ei sa spuna nu.

Text: Florina Parascihv si Adrian Ciltan
Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Relatii