Cum sa traiesti pana la 100 de ani

Seiry Toguchi se trezeste in fiecare dimineata la ora sase, isi spala fata cu apa proaspata si iese pe pajistea din fata casei, pentru exercitiile fizice.
Dupa un mic dejun compus din supa de soia cu orez si spanac si oua, isi petrece ziua ingrijindu-si gradina de zarzavat. La ora cinci dupa-amiaza face o baie fierbinte si isi pregateste cina: carne de porc si ridichi proaspat culese din gradina.
Sotia i-a murit, copiii au plecat la oras, dar batranul se descurca foarte bine. Citeste ziare si reviste, isi spala singur rufele. Cand i se face pofta de gogosele cu zahar brun, si le cumpara din orasul apropiat, unde merge cu autobuzul. Nimic extraordinar in asta, cu exceptia faptului ca Toguchi a implinit 102 ani!

 

Un stil de viata
Toguchi este unul dintre cei aproape 600 de centenari din Okinawa. Proportia acestora este de 34 la 100.000 de locuitori. In tarile occidentale, numarul celor care ating suta de ani este de trei ori mai mic! Cercetarile au aratat ca locuitorii Okinawei nu numai ca mor la varste inaintate, dar si traiesc mai bine.
Sunt rare cazurile de infarct, atac cerebral, cancer sau osteoporoza. Batranii de aici au arterele surprinzator de "curate" si valori scazute ale colesterolului. Paradoxal, rata deceselor este mai scazuta la generatiile in varsta (peste 70 de ani) fata de cele mai tinere (peste 50 de ani).
Printre cei din urma s-au gasit mai multi bolnavi de cancer sau cu afectiuni cardiace si vasculare – toate cauzate de occidentalizarea stilului de viata (un nou regim alimentar, stres etc.). Din pacate, s-ar putea ca urmatorul premiu pentru longevitate sa nu mai ajunga in pitoreasca insula japoneza.

 

Secretul tineretii vesnice
Remarcabila speranta de viata a locuitorilor Okinawei nu se datoreaza unei mosteniri genetice speciale, vreunui secret ancestral sau hormon miraculos. Este vorba, pur si simplu, de rezultatul stilului de viata, in care influentele alimentatiei sanatoase sunt evidente.
Aceasta este formata in cea mai mare parte din produse vegetale, in care cerealele sunt asociate cu o mare cantitate de legume si fructe. Intr-o zi obisnuita, locuitorii insulei mananca in jur de sapte portii de legume si fructe, insotite de cereale si de doua feluri de mancare pe baza de soia.
De trei ori pe saptamana au mese compuse din peste si foarte putine alimente de origine animala. Acestea din urma reprezinta un sfert din aportul energetic total, in timp ce vegetalele reprezinta trei sferturi, cu numai 50% glucide complexe (cu eliberare lenta), foarte bogate in amidon. Consumul de bauturi alcoolice este moderat, iar cel de tutun, foarte mic.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate