Cum sa tii grijile si temerile sub control

grijiCu totii ne facem griji, e ceva normal. Ne ingrijoram in privinta celor dragi (Copiii mei sunt in siguranta afara, la joaca? Oare mama mea se descurca acum, ca locuieste singura?) si in privinta noastra (De ce am constant dureri de cap? Jobul meu e unul sigur?).

Nu numai ca e normal sa te stresezi, dar e si necesar. Partea buna ar fi ca stresul te determina sa reactionezi cand esti in pericol, partea rea e ca iti consuma din energie si nu te lasa sa te concentrezi. Te poti trezi, la un moment dat, paralizata de frica, din cauza stresului si a grijilor. Si, sa recunoastem, o femeie are foarte multe motive de igrijorare in secolul 21.

Unul dintre acestea este lipsa de timp – pentru familie, pentru excursii, pentru tine insati. Goana dupa un trai mai confortabil aduce cu sine cheltuieli mai mari, dar si grija de a achita la timp creditul facut la banca. Traficul tot mai aglomerat iti mananca minim 2 ore pe zi, acasa te asteapta copiii cu temele nefacute, parintii au si ei nevoie de sprijinul tau, cu prietenele nu te-ai mai vazut de cateva luni. Cum sa nu te copleseasca grijile?

Pe strazi si in autobuze umbla destui hoti care abia asteapta sa te prinda un pic neatenta. Din cauza programului supraincarcat de la serviciu, nu te hranesti corespunzator, nu consumi destule lichide si nu te odihnesti destul. Copiii tai mananca prea multe dulciuri, nu fac mai deloc exercitii fizice si cei din jur te acuza ca petreci prea putin timp cu ei.

Deci, de ce ne stresam atat de mult? Oare din cauza vitezei cu care se petrec lucrurile in prezent? Specialistii spun ca nu. Ei sunt de parere ca nu avem mai multe motive de ingrijorare decat generatiile anterioare. Ba viata era mai grea din multe puncte de vedere pe vremea bunicilor. Dar in zilele noastre devenim din ce in ce mai constienti de pericole din cauza televiziunii si internetului, care pun pe tapet diverse probleme.

De asemenea, discutam mai deschis despre sentimente decat bunicii nostri, asa ca devenim mai constienti de temerile noastre, dar si de ale altora. Dar chiar daca ne stresam mai mult, acesta nu este neaparat un lucru rau. "Stresul bun" aduce anumite beneficii. Ne determina sa studiem o problema, sa ne imaginam diverse solutii si sa o alegem pe cea buna. Iar daca temerea noastra se materializeaza, atunci avem o solutie de-a gata.

Cat despre "stresul rau", acesta nu ne duce nicaieri. Ne rapeste timp pretios, pe care l-am putea petrece altfel: nu ne lasa sa dormim si ne face super-anxiosi, ducand adesea la lipsa poftei de mancare, concentrare scazuta si la alte probleme de sanatate. Persoanele care sufera de stres cronic pot avea dureri in piept asemanatoare cu cele ale unui atac de cord. Si mai sunt si efectele pe termen lung ale stresului: un studiu realizat in SUA a relevat faptul ca persoanele care sunt super-stresate au un risc crescut de a dezvolta maladia Alzheimer.

Daca vrei sa scapi de griji, solutia este sa inveti sa transformi "stresul rau" in "stres bun".
Pentru asta, iti propunem o strategie in trei pasi:

1. Noteaza tot
Transfera pe hartie problema pe care o ai in minte. Vazand grijile pe hartie, negru pe alb, iti vor parea mai usor de rezolvat.
2. Fii concisa
Nu gandi: "Furturile se inmultesc din ce in ce mai mult. Ceva ingrozitor mi se va intampla si mie in curand." Depisteaza, concret, ceea ce te supara: "Mi-e teama sa nu-mi sparga hotii casa si sa-mi fure obiectele de valoare." Astfel, va fi mai simplu sa gasesti o cale de a depasi grijile.
3. Actioneaza
Nu te mai gandi la probleme, ci treci la fapte. Odata ce ti-ai dat seama ce anume te streseaza, poti gasi si solutii: iti asiguri casa, deschizi un cont de economii la banca, gasesti o bona pentru copii, te inscrii la sala de fitness, mergi la medic pentru un control etc.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie