Cum să faci faţă evaluărilor de la serviciu

BIL

Indiferent de intervalul de timp la care este facuta, evaluarea prestatiei tale profesionale trebuie sa fie pentru tine o sansa de dezvoltare a carierei.

Evaluarea anuala a activitatii de la serviciu e o practica des intalnita in companiile multinationale si tinde sa fie preluata de tot mai multe firme din Romania.

Pasul 1 – Pregateste-te pentru evaluare

Evaluarea este o ocazie importanta de a explica modul in care ti-ai inteles atributiile si de a clarifica sarcinile pe care seful se asteapta sa le indeplinesti. Acum e timpul sa discuti despre realizarile tale si despre cum ai putea sa faci o treaba mai buna.

De aceea, e bine sa fii pregatita: cu o saptamana inainte de intalnire, fa o retrospectiva a principalelor realizari si esecuri de peste an. Iata cateva dintre intrebarile la care trebuie sa raspunzi inainte de evaluare.

  • Care sunt punctele mele forte?
  • Ce am realizat de la ultima evaluare?
  • Mi-au fost date noi sarcini sau responsabilitati in ultimul an?
  • Mi-am indeplinit atributiile?
  • Care sunt domeniile in care as putea sa-mi imbunatatesc rezultatele?
  • Exista anumite lucruri care ma impiedica sa dau randamentul dorit? Daca “da”, care sunt acestea si cum pot rezolva situatia?
  • Care sunt planurile mele de viitor?

Daca nu ai vazut niciodata fisa ta de post, cu descrierea atributiilor tale, cere-o, pentru ca numai in felul asta vei afla ce se asteapta de la tine sau daca faci lucruri in plus.

Fisa este unul dintre subiectele care trebuie discutate neaparat, pentru ca reprezinta baza unei negocieri a salariului.

Pasul 2 – Accepta critica constructiva

Daca nu ti-ai indeplinit toate sarcinile, asuma-ti responsabilitatea si vino cu solutii concrete, pentru a indrepta situatia. Incearca sa nu privesti criticile ca pe o simpla enumerare a greselilor, ci mai degraba ca pe niste semnalari ale lucrurilor care pot fi imbunatatite.

Astfel, vei invata sa privesti obiectiv evaluarea sefului si nu o vei lua in nume personal.

In orice situatie, cel mai bine e sa privesti criticile in mod constructiv, chiar daca sunt facute intr-o maniera care te intimideaza. Un lucru care te poate ajuta atunci cand asculti criticile sefului este sa-ti imaginezi ca vorbeste despre altcineva.

Asculta calma – fara sa te enervezi, fara sa incepi sa te dezvinovatesti – si cere exemple concrete de situatii in care ai gresit; astfel, seful poate intelege ca a generalizat un incident izolat.
Iata mai jos cateva strategii care te pot scoate din impas.

  • “Am nevoie de putin timp ca sa ma gandesc la ceea ce ati spus.”
  • “Unde anume vi se pare ca am gresit?”
  • “Ce anume credeti ca trebuie sa schimb in felul in care rezolv problemele de serviciu?”
  • “Care sunt standardele la care trebuie sa ajung?”

Pasul 3 – Gandeste-te la planuri de viitor

BIL

Dupa ce ti-au fost evaluate performantele, e momentul sa discuti despre viitor.

Fii vigilenta! Folosind declaratii precum: “Tinand cont de rezultatele mele, la ce ar trebui sa ma astept?”, vei lasa intrebarea deschisa, iar seful va trebui sa aduca vorba despre marirea salariului, o promovare sau un curs de specializare. E un mod elegant de a tatona terenul, evitand situatia in care ceri ceva si nu primesti.

Gandeste-te din vreme ce poti face pe viitor si stabileste un plan.

  • Propune-ti anumite obiective. Hotaraste-te ce vrei sa faci, cum si cand.
  • Fii precauta. Analizeaza atent mijloacele care iti vor permite sa-ti atingi telurile.
  • Fii realista. Stabileste obiective posibile si mai intai de toate discuta-le cu seful tau.
  • Accepta provocari, cu conditia ca ele sa fie in limita posibilitatilor tale.
  • Impune-ti termene limita – o conditie esentiala, care te va ajuta sa planifici sarcinile si sa-ti dozezi eforturile.

Daca esti angajata unei companii care practica sistemul evaluarilor, cu siguranta ca exista si masuri standard de actiune in urma evaluarii.

Noteaza ce se discuta la intalnire, pentru a fi la curent cu performantele cerute de conducere. Include si o lista a actiunilor care trebuie facute pentru imbunatatirea activitatii, numele persoanelor care vor conduce acele proiecte si datele la care vor trebui terminate.

Daca in urma evaluarii constati ca tu si seful tau aveti pareri diferite legate de munca pe care o faci, este cazul sa comunicati mai mult.

Explica-i sefului ca este mai bine pentru tine ca sa ti se atraga atentia asupra greselilor – oricat de mici ar fi acestea – in momentul respectiv, nu sa primesti toate criticile o data.

Nu te jena cand primesti laude. Daca le respingi sau iti minimalizezi munca, exista pericolul sa fii laudata mai putin pe viitor. Un simplu “multumesc” este cel mai bun raspuns atunci cand te simti un pic jenata.

Psiholog Iulia Firanesscu

Vezi şi Potenţial dezvoltat şi succes în carieră

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera