Cum sa ai o relatie mai buna cu seful tau

E foarte greu sa cuantifici impactul pe care il are modul de a comunica la nivel profesional. Majoritatea liderilor din ziua de astazi se concentreaza asupra profitabilitatii si rentabilitatii afacerii si mai putin asupra calitatii relatiilor si a comunicarii la nivel profesional. Iar consecintele acestui fapt se vad pe termen lung.

Jacques Salomé, creatorul metodei de comunicare relationala ESPERE® (Energie Specifica pentru o Ecologie Relationala Esentiala), considera ca un director care foloseste un stil autoritar in relatiile cu angajatii trebuie sa se astepte la faptul ca va pierde 50% din energia si din competentele lor.

Ineficienta sau lipsa comunicarii se soldeaza cu pierderi de energie, ceea ce se va reflecta in scaderea randamentului la nivelul organizatiei. Jacques Salomé considera, de asemenea, ca relatiile profesionale depind in totalitate de seful ierarhic:
◆ de felul in care acesta a ajuns in postul respectiv (pe baza competentei sau prin favoritisme);
◆ de ceea ce el insusi investeste in slujba sa;
◆ de felul in care el isi exercita autoritatea:

  •  intr-un mod autocratic („Eu am dreptate si nu mai discut!“)
  •  intr-un mod lejer („Fa ce vrei si vom vedea ce iese!“)
  •  intr-o maniera manipulatoare („Te las sa crezi ca tu esti cel care a avut ideea pe care eu vreau sa o vad realizata.“)
  •  intr-un mod paternalist („Te iau sub aripa mea ocrotitoare si te fac dependent de mine.“)
  •  intr-un mod cooperant („Am inteles punctul tau de vedere, iata care este al meu… Hai sa vedem ce au in comun punctele noastre de vedere, unde difera si sa in­cer­cam sa facem impreuna o alegere.“).

Nu este deloc usor sa incerci sa stabilesti relatii de reciprocitate, de impartasire a cunostintelor si de punere in comun a competentelor cu un superior care este nesigur pe sine si care se ascunde in spatele functiei pentru a-si camufla disconfortul sau incompetenta. Cum ar fi sa ai un sef care sa puna cu adevarat pret pe relatiile profesionale, care sa investeasca timp si energie in construirea unei echipe si a unei atmosfere de lucru lipsita de conflicte, sa creeze un spatiu de confruntare armonioasa, de responsabilizare, de creativitate si chiar de evolutie personala? Cu siguranta, atingerea obiectivelor propuse se va face cu mult mai putin efort si putere coercitiva, asa cum se intampla de obicei, iar angajatii se vor simti mai motivati, mai creativi, mai apreciati.

Care sunt obstacolele comunicarii, atitudinile si mesajele anti-relationale?
Unul dintre cele mai mari obstacole este confuzia dintre persoana care munceste si functia pe care o ocupa in companie.

Functia presupune sarcinile pe care o persoana le are in cadrul companiei, adica cele prevazute in binecunoscuta fisa a postului (ex: director general, contabil, asistent manager, inginer etc.). Atunci cand vorbim de Persoana, ne referim la Omul care realizeaza aceasta functie, care poate transmite informatia in mai multe feluri. De exemplu, un sef poate spune tipand: „Fa asta pana maine la ora 4!“ sau poate sa spuna, pe un ton calm: „Am nevoie de raportul acesta pana maine la ora 4. Te rog sa-l faci in regim de urgenta!“

Asadar, de persoana depinde calitatea relatiei, si nu de functie. Atunci cand exista confuzie intre persoana si functie, reducem toate capacitatile unei persoane doar la sarcinile pe care le are de indeplinit si in acest fel multi subalterni cred ca sunt simpli executanti, fara sa incerce sa se implice mai mult in munca lor. Alte blocaje pot aparea si din cauza felului in care fiecare va comunica. De exemplu, dificultatea de a exprima asteptarile, nevoile si chiar visurile in cadrul relatiei; dificultatea de a-l auzi sau asculta pe celalalt, de a defini si clarifica ce au in comun si ce au diferit cele doua puncte de vedere.

Atitudinile de tip dominator-supus sunt cele care consuma toata energia oamenilor si, din acest motiv, eficienta in munca si productivitatea lor scade, deci progresul si castigurile firmei respective scad. Atitudinea dominator-supus e cea care spune ca doar unul are dreptate si celalalt trebuie sa se supuna. Astfel, scade creativitatea si implicarea angajatilor.

Mesajele anti-relationale sunt cele care contin un „Tu“ implicit sau explicit, care critica, eticheteaza, devalorizeaza sau impun o presiune asupra celuilalt. Exemplu: „Fa asta!“, „Trebuie sa faci asta!“„Esti incompetent. Nu faci nimic bine!“, „Raportul acesta este nul!“.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera