Cum preparari carnea

Fără categorie

A gati sanatos nu inseamna doar sa folosesti alimente proaspete, caci si modul de preparare este la fel de important.

Daca doriti sa va pastrati sanatatea, este bine sa revizuiti metodele de preparare a alimentelor, pentru a le evita pe acelea care va pot pune in pericol sanatatea. Asta nu inseamna o schimbare radicala in alimentatie, ci doar o "ajustare" a metodelor obisnuite.

Pentru a demonstra valabilitatea acestei afirmatii, vom lua ca exemplu doua moduri traditionale de preparare a mancarurilor: coacerea la cuptor si inabusirea carnii. Urmati sfaturile noastre si, in scurt timp, veti constata ca va simtiti mult mai bine, mai "in forma" si chiar veti arata mai bine.

Prepararea la cuptor

CE BUCATI SA ALEGEM?

  • Vita: muschi, antricot, vrabioara, capac, rasol alb, fleica, garf.
  • Vitel: pulpa, cotlet, partea de la rinichi, fleica.
  • Miel: pulpa – dezosata sau cu os – partea de la rinichi, fleica.
  • Porc: pulpa, garf, muschi file, cotlet, fleica.

Prin aceasta metoda puteti gati carne, peste ori legume, de obicei cu adaos de grasime. Desi este o metoda des utilizata, va prezentam cateva sfaturi care va vor ajuta sa o valorificati la maximum.

  • Carnea frageda, cum ar fi muschiul file si ceafa de porc ori de miel, trebuie fripta rapid, "pripit", la temperatura mare. Aceasta este o metoda deosebit de sanatoasa de preparare a carnii la cuptor, deoarece nu necesita folosirea grasimii, din contra, grasimea existenta in carne se scurge atunci cand bucata de carne este asezata pe un gratar, deasupra unei tavi.
     
  • Nu ungeti friptura cu grasimea scursa, ci, asa cum am mentionat anterior, inveliti bucata de carne cu folie de aluminiu pentru a-si pastra suculenta. Catre sfarsitul perioadei de pregatire, indepartati folia, pentru ca friptura sa se rumeneasca.
     
  • Aceasta metoda de preparare poate fi folosita si la urmatoarele legume: morcovi, cartofi, pastarnac, ceapa, dovleac, rosii si ardei.
     
  • Daca leguminoasele au coaja subtire, este suficient sa le frecati bine cu o perie, fara sa le curatati de coaja.
     
  • Pentru a se rumeni uniform, puneti legumele intr-o tava de friptura, stropiti cu ulei si agitati tava pentru ca legumele sa fie unse complet.

Inabusirea si fierberea in suc propriu

CE BUCATI SA ALEGEM ?

  • Vita: garf, ceafa, spata, blet, cap de piept.
  • Vitel: spata, piept.
  • Miel: gat, spata, piept, rasol, pulpa cu os.
  • Porc: spata, piept, gusa, pulpa.

Inabusirea si fierberea in suc propriu sunt metode sanatoase de preparare a alimentelor. Deoarece carnea se fierbe in lichid, ea isi pastreaza suculenta, si toate proteinele care trec in lichid vor fi consumate ca sos.

Singurul dezavantaj al acestei metode este ca necesita mai intai rumenirea ingredientelor in grasime.

  • Se recomanda, la inceput, inabusirea carnii in apa rece.
     
  • Este foarte util daca, inainte de inabusire, carnea se rumeneste intr-un vas de teflon ori de fonta. Vasul poate fi uns inainte cu putin ulei cu ajutorul unei pensule.
     
  • Inabusiti carnuri mai putin fragede; cele fragede nu "se topesc in gura", ci devin seci.
     
  • Nu adaugati prea multa apa dintr-o data, ci lasati-o sa fiarba cu putin lichid, altfel carnea se intareste.
     
  • Pentru a pregati un muschi de vita,topiti o cantitate mica de unt intr-un vas din fonta si prajiti carnea pe toate partile. Puteti acoperi vasul cu un capac, iar dupa ce muschiul se rumeneste uniform scoateti-l din vas, adaugati o cantitate mica de apa si fierbeti 3 minute pentru a obtine sosul.
     
  • Pentru o friptura in sange, timpul de preparare este de 15 min, pentru fiecare 500g de carne.
     
  • Pentru ca un muschi sa fie bine patruns, timpul este de 20 min, pentru fiecare 500 g de carne.

Text: Constanta Penverne – redactor Arta Culinara revista Avantaje

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din