Cum poti sa ai mai multa energie

energie, sanatate

INAINTE
Dimineata. Se trezeste obosita, nervoasa, confuza.
Seara. Prabusita pe canapea, obosita si agitata.
Somnul. Adoarme greu, se trezeste de mai multe ori.
In weekend. Incercand cu greu sa rezolve treburile adunate in timpul saptamanii.

Corina spune…
De obicei alergam bezmetica la scoala cu Dalia (7 ani) si la gradinita cu program prelungit cu Sebi (4 ani), apoi la birou si acasa, incercand sa-l ajut si pe sotul meu, cu contabilitatea, la firma lui de papetarie. Lasam adesea treburile la jumatate pentru a ma apuca de altele, mai urgente, sfarsind prin a le abandona pe amandoua. Desi sotul meu ma ajuta, nu reuseam sa ma descurc si mai ales ma simteam extrem de obosita, toata ziua. Apoi am citit planul vostru si mi-am propus sa-l pun in aplicare.

Prima saptamana
Delegarea sarcinilor
Planul spunea ca trebuie sa corectez acele activitati care imi consuma energia, si un mod ar fi prin delegarea competentelor. I-am rugat pe socrii mei sa o ia pe Dalia de la scoala si sa o tina la ei pana vin de la serviciu, iar ei au fost incantati sa ma ajute. I-am spus sotului meu ca nu ma mai pot ocupa de firma lui decat in weekend si deja m-am simtit mult mai usurata! Asa am invatat ca nu trebuie sa fac eu totul.

De asemenea, o noapte de somn bun este esentiala pentru acumularea de energie. In plan era precizat ca, pentru a dormi bine, cina trebuie sa fie pe la 6:30 seara. Eu mancam la 9:30, deci asta a fost o schimbare importanta, care m-a ajutat sa dorm ca un prunc.

Dar adevarata revelatie am avut-o cu exercitiile de respiratie. Dupa o sedinta de 10 minute, am reusit sa termin ce aveam de facut de 10 ori mai rapid decat inainte. Un alt exercitiu care m-a ajutat mult a fost mer- sul pe jos in aer liber. „Ia legatura cu natura“, mi-am spus. Si am mers pe jos la serviciu, am iesit mai mult cu copiii si cainele in parc.

A doua saptamana
Intalnirile cu prietenii
Trebuia sa rad mai mult si sa vorbesc cu prietenii ca sa scap de stres, sa-mi ridic moralul si nivelul de energie, ceea ce am si facut, intalnindu-ma cu prietenele, pe care le-am neglijat in ultimii doi-trei ani.

Orice mama angajata, cu doi copii, stie cat e de greu sa-si rezerve timp pentru prieteni. Cele trei prietene vechi au fost surprinse si incantate de invitatia mea, iar reintalnirea a fost emotionanta, ne-am despartit pline de voie buna, stabilind sa ne vedem cel putin o data pe saptamana.

Saptamana asta am invatat sa ma vizualizez relaxata, pe o plaja insorita. Mi-a luat ceva efort sa ies din starea de pe plaja si sa ma duc la serviciu, dar m-am simtit mult mai bine.

Tot acum mi-am schimbat si dieta. Chiar daca mi se parea ca mananc destul de sanatos, am aflat ca ar trebui sa mananc mai multe pro- teine (din carne slaba si peste) care contin un aminoacid numit tirozina, bun la vigilenta si concentrare. Am inlocuit ciocolata de la 4 dupa amiaza cu un baton cu cereale integrale si o mana de nuci sau migdale. Am baut mai multa apa, pentru ca am aflat ca si cea mai mica deshidratare este un factor important de oboseala.

A treia saptamana
Mutarea
Ei bine, saptamana asta ne-am mutat in casa noua si am avut nevoie de toata energia. A fost si o perioada de test, iar tehnicile de respiratie m-au ajutat cu adevarat in momentele de criza, cand eram coplesita de cutii si impachetat… Am continuat plimbarile scurte, dar rapide, si exercitiile de stretching, care m-au ajutat sa-mi eliberez tensiunea nervoasa.

De obicei sunt genul stresat, care isi face griji din orice si mi se intampla adesea sa tip la toata lumea. Dar exercitiile nu doar m-au inviorat, ci mi-au redat si stapanirea de sine. Am organizat totul (si pe toata lumea) eficient, calm, pana in cel mai mic detaliu, reusind sa pastrez controlul (pentru prima oara!) pana la sfarsit.

Saptamana asta am invatat cum sa combin tehnicile de respiratie si vizualizare cu programa-rea pozitiva. M-am simtit cam aiurea vorbind sin- gura si spunand lucruri trasnite cum ar fi „fiecare celula din corpul meu vibreaza de energie si sanatate“, dar nu ma auzea nimeni, asa ca am continuat. Am descoperit cum gandirea pozitiva te impiedica pur si simplu sa-ti faci griji.

E foarte usor sa-ti repeti „Sunt obosita“ si sa te si simti ca atare. Cand m-am convins ca sunt o bomba de energie, m-am simtit intr-adevar plina de vioi- ciune. Treburile au devenit mai simple, teancul de vase nespalate nu a mai parut muntele Everest si chiar am cantat in timp ce dadeam cu aspiratorul. Asa am mers la schi in weekend in loc sa stau acasa incercand sa rezolv treburile ramase.

A patra saptamana
Ordine acasa si la birou
Dezordinea si harababura iti pot consuma din energie. Cand ne-am mutat, am avut sansa sa facem si ordine printre lucruri, sa scapam de jucariile vechi, hainele si obiectele pe care nu le mai foloseam de mult. Am daruit multe sarmanilor, dar si prietenelor, care au venit sa-si aleaga din lucruri. A fost grozav sa ma odihnesc intr-un spatiu ce parea mai luminos si mai mare! Iar seara dupa cina am reusit sa sporovaiesc vesela cu sotul meu si copiii, in loc sa ma vaicaresc continuu despre cat sunt de obosita…

In plan erau prevazute si supli-mente alimentare energizante – polen de albine, un tonic natural care stimuleaza energia si imunitatea, plus vitamina B5 cu efect anti-stres si coenzima Q10, vitala pentru produ- cerea de energie in celule. Le-am luat pe toate si nu stiu daca ele m-au ajutat, dar cu certitudine acum mi-am regasit energia si pofta de viata.

Am sfarsit luna plina de energie si entuziasm, mai putin obosita si in deplin control, desi am trecut peste una dintre cele mai aglomerate perioade vreodata. OK, asta e, acum ma duc un pic pe plaja mea din Caraibe…

DUPA
Dimineata. Calma, linistita, multumita, odihnita.
Seara. Asezata pe canapea, discutand relaxat cu sotul si copiii.
Somnul. Ca un bebelus.
In weekend. La plimbare cu familia sau la schi, in aerul proaspat de munte.

Sfaturile Corinei

1. Poarta culori deschise, stralucitoare. Chiar daca esti fana a negrului, poarta-l cu un fular si o caciulita roz sau o esarfa portocalie, pentru energie.

2. Stai in aer liber cat poti de mult. Chiar daca ninge sau ploua, o haina rezistenta la apa si o gluga te ajuta sa-ti faci plimbarea pe orice vreme.

3. Am descoperit consola wii sports si fit, cu programe excelente de miscare sau exercitii de yoga si stretching. E distractiva si are si un evaluator al formei fizice.

4. O recomandare a fost sa ascult muzica preferata, asa ca mi-am incarcat iPod-ul si am ascultat-o in timp ce calcam, spalam rufe sau vase – muzica este extrem de motivanta!

Mihaela Doina Radulescu
Foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate