Cum ne afectează alimentaţia dantura?

Cariile apar atunci când dinţii şi alte ţesuturi dure ale gurii sunt distruse de acidul produs de bacteriile din cavitatea bucală.

Anumite alimente şi combinaţii alimentare sunt legate de niveluri mai ridicate ale bacteriilor care provoacă carii.

Deşi alimentaţia proastă nu produce direct boli parodontala, multi cercetatori cred ca boala progresează mai rapid şi este mai sever la pacienţii a căror dietă nu furniza substanţele nutritive necesare.

Nutriţia deficitară afectează întregul sistem imunitar, crescând astfel sensibilitatea la multe afecţiuni.

S-a dovedit că persoanele cu un sistem imunitar slăbit au un risc mai mare de boli parodontale.

În plus, cercetările au indicat o legătură strânsă între sănătatea orală şi condiţiile sistemice, cum ar fi diabetul şi bolile cardiovasculare.

În concluzie, a mânca o varietate de alimente, în cadrul unui regim alimentar bine echilibrat, nu numai că îmbunătăţeşte sănătatea dentară, dar poate reduce şi riscul de alte boli (prin consumul de alimente bogate în fibre şi vitamine).

Prin urmare, menţine un regim alimentar bine echilibrat, caracterizat prin moderaţie şi varietate.

Alege alimente variate, fructe, legume, pâine şi cereale, lapte şi produse lactate, carne, peşte sau fasole.

Evită dietele minune, care limitează sau elimină grupe întregi de produse alimentare, care, de obicei, se sfârşesc cu carenţe de vitamine sau minerale.

Bea multă apă! Saliva protejează ţesuturile orale. Dacă ai gura uscată, îmbogăţeşte-ţi dieta cu bomboane fără zahăr, sau gumă pentru a stimula saliva.

Alimentele care se lipesc de dinţi produc cariile dentare. Evită, deci, alimentele moi, dulci, lipicioase, cum ar fi prăjiturile, bomboanele şi fructele uscate.

Alege, în schimb, alimentele sănătoase pentru dantura ta, cum ar fi nucile, legumele crude, iaurtul simplu, brânza şi guma făra zahăr.

Când mănânci carbohidrati fermentabili, cum ar fi biscuiţii, prăjiturile, chipsurile, mănâncă-le ca parte a unei mese. Combinaţiile de alimente neutralizează acizii din gură şi inhibă apariţia cariilor dentare.

De exemplu, încearcă brânză cu biscuiţi – gustarea va fi astfel la fel de satisfăcătoare şi mult mai bună pentru sănătatea ta dentară.

ATENŢIE: malnutriţia poate rezulta din prea multă hrană la fel de uşor ca din prea puţină.

Ȋn plus, studiile arată că bolile dentare sunt la fel de legate de supra-alimentare ca bolile de inimă, obezitatea, diabetul zaharat şi hipertensiunea arterială.

Deci, nu-ţi face un obicei din a mânca prea multe, de orice fel, sau prea des!

Autor: Dr. Octavian Făgăraş, clinica Indent

Doctor în ştiinţe medicale – Frankfurt, Germania
 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate