Cum eviți depresia de Sărbători

Pentru creștini, Crăciunul ar trebui să fie cea mai fericită perioadă a anului. Timp petrecut alături de cei dragi, mese bogate, cadouri, vizite la rude și prieteni, dragoste și afecțiune. Toate împreună, în familie, într-o atmosferă fericită. Aceasta este imaginea promovată în mass media, imagine adesea exagerată. Presiunea către fericire, dragoste și armonie în familie este « impusă » și « trebuie » să aibă loc în zilele de Crăciun. 

depresie-sarbatori

foto depresia de Sărbători via Shutterstock

Cu toate acestea, unii dintre noi nu au familie, alții nu au relații bune cu familia sau, din anumite motive, nu își doresc să fie în mijlocul ei. Dacă familia ar fi motivul de tristețe sau nemulțumire, oare ce s-a întamplat cu relațiile cu cei dragi? Poate că nu mai sunt la fel ca altădată. Sau poate că acum, nemaifiind copil, îi vezi așa cum sunt ei de fapt, cu calități dar și defecte. Ceea ce poate fi greu de acceptat. Imaginea din copilărie, cu părinții idealizați, care nu pot greși, se poate confrunta cu imaginea părinților așa cum îi vezi acum. Părțile lor negative pot părea mult amplificate în anumite momente, în care tinzi să uiti tot restul de lucruri bune.

Poate că ți-ai dori să le reproșezi unele lucruri, dar nu găsești puterea de a o face. Poate că ți-e greu să accepți sentimentele negative față de ei. Dar ar fi oare posibil si natural să ai doar sentimente pozitive față de o persoană, oricine ar fi aceasta? Desigur, sunt și ei oameni. Atat au știut, atat au putut. Cu toate acestea, poate că, în sufletul tău, nu i-ai iertat pentru unele lucruri. Uneori, discuțiile pot duce la anumite clarificări, la o împăcare și la bazele unei relații autentice si nu superficiale. 

In cazul în care relațiile de familie sunt calde, apropiate, poate că singurătatea are legătura cu partenerul tău de cuplu. Poate că nu ești într-o relație sau poate că cea actuală nu îti satisface așteptările. Dacă acestea sunt realiste, oare o discuție constructivă cu el nu ar fi o soluție? Uneori ne așteptăm ca ceilalți să știe ce ne dorim, să anticipeze, să deducă și să acționeze ca atare, deși de fapt nu le spunem ce ne dorim, ce așteptăm de la ei. Ei bine, comunicarea este absolut necesară dacă ne dorim relații armonioase. Treci peste ideea că ar fi trebuit să iși dea seama, pune în acțiune diplomația și, pe cat posibil cu dragoste, vorbește-i despre ceea ce te frămantă. 

De asemenea, propriile tale standarde, poate neconștientiazte, în legătura cu un Crăciun ideal, poate irealizabil, te pot întrista.
Ar fi bine să te întrebi pe tine însăti, oare cum vezi Crăciunul ideal? Ce împliniri și realizări ți-ai dori sa serbezi de sărbători? Ce schimbări ai fi vrut să aibă loc în viața ta ? Găsind răspunsuri, acestea ar putea fi puncte de plecare pentru a acționa, pe cat posibil, în acele direcții. Un pas – doi anul acesta, alte eforturi anul viitor… lucrurile de anvergură rareori se schimbă brusc, de pe-o zi pe alta, ele necesitând planuri pe termen lung. Dar bucuria «de a fi pe drum» către visele tale te poate liniști și chiar împlini. Si este incomparabil mai plăcută decat deznădejdea sau frustrarea de a rămane blocată în aceleași situații. 

Așadar, perioada de sărbători poate scoate la iveală anumite stări sufletești neplăcute. Ce anume le-a determinat nu este întotdeauna ușor de aflat, deși merita efortul, astfel încât următoarele sărbători să te găsească într-o stare de spirit diferită, având relații mai bune, iar disconfortul interior să fie mai mic sau poate chiar nesemnificativ. 

Măsuri concrete pentru a traversa această perioadă

Dar ce este de făcut, pentru moment? 
Stările de disconfort cu care te confrunți pot fi moderate sau severe. 
Dacă te confrunți cu tristețe sau anxietate persistentă, lipsă de energie și sens, inutilitate, iritabilitate, ești gata să plângi din nimic și dintr-o mie de motive, ar fi bine să cauți ajutor de specialitate. Ia legătura cu medicul tău de familie, cu un psihoterapeut sau un psihiatru. 

In același timp, este bine să accepți că nu există Crăciunul perfect, așadar, ce e de facut ca să te simți cat de bine posibil în această perioadă, în circumstanțele date, și chiar să te poți bucura de sărbători? 

Ar fi bine să îți programezi timpul astfel încât să ai răgazul de a te bucura de ceea ce faci, fie că este vorba de cumpărături, gătit bunătăti, cadouri, vizite la prieteni. Poți căuta evenimente plăcute, amuzante, la care să participi, și acțiuni caritabile. Oferind ceva în mod direct celor care au nevoie, ajuți astfel oamenii mai puțin norocoși. Acest lucru îți poate ridica moralul și este o ocazie de a cunoaște oameni noi. 

Pentru a evita cheltuielile excesive, este bine să stabilești un buget pentru cadouri în care să te încadrezi, eventual poți oferi unele cadouri făcute în casă. Incearcă să fii recunoscătoare pentru ceea ce ai în viața ta și să eviți rumegările excesive de ganduri în această perioadă. 

Rezervă-ți și timp de odihnă și miscare – plimbările pot fi plăcute chiar și iarna, dacă te îmbraci bine. Mergi la concertele organizate în oraș, în aer liber, unde se serbează Anul Nou în stradă, evita sa rămai singură in casă, în cazul în care nu ai un partener. 

Incearcă să treci peste ceea ce te nemulțumește la ceilalți – poate ca și ei sunt afectați în această perioadă. 

Pe de altă parte, dacă recent ai suferit un eveniment traumatic, este normal să simți tristețe si durere. Este bine să îți permiți să plângi și să iți exprimi sentimentele. Nu poți fi fericită doar pentru că au venit sărbătorile. 

Si, oricum, Crăciunul nu trebuie neapărat să fie cea mai fericită perioadă a anului. Poate fi o perioadă propice pentru a-ți imagina și planifica un an mai bun sau a face orice altceva ce ți-ar face plăcere. E o mini-vacanță, înainte de toate. 

Mai multe detalii în legătura cu depresia găsești aici.


Autor: Psihoterapeut Alina Tuica

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie