Cum ajuta hormonii exercitiul fizic

Stim desigur ca exercitiile fizice regulate ofera multe beneficii, atat fizice cat si mentale sau psihologice, iar o categorie a acestor beneficii este impactul pozitiv pe care il are sportul asupra multor hormoni continuti de corpul nostru. In urma acestei stimulari a hormonilor, metabolismul devine mai eficient, starea de sanatate se imbunatateste si, foarte important, pierdem in greutate.

Hormonii sunt mesagerii din interiorul corpului nostru care au o stransa legatura cu aproape toate aspectele functionarii umane. Mai jos vom incerca sa le analizam reactia pe care o au acestia atunci cand facem sport:

Hormonii de crestere. Stimuleaza sinteza proteinelor (tonusul si dezvoltarea musculara) si au ‘grija’ de oase, tendoane, ligamente si cartilaje.

In timpul exercitiilor fizice, organismul foloseste mai putina glucoza, energia necesara fiind obtinuta prin arderea grasimilor – acest fenomen ajutand la pierderea in greutate prin consumul masei de grasime, dar in acelasi timp la obtinerea unui randament pozitv prin mentinerea nivelului normal al glucozei in sange (ceea ce ne permite sa exersem o perioada mai lunga). Secretia unei glande hipofize slab dezvoltate poate fi ameliorata prin sedintele de aerobic prelungite si regulate.

Endorfinele. Sunt cunoscute ca fiind analgezice naturale, avand un rol important in starea generala de bine a organismului, reducand tensiunea si anxietatea. Nivelul endorfinelor in sange creste de pana la cinci ori in timpul exercitiilor de aerobic prelungite (mai lungi de 30 de minute), chiar daca dificultatea acestora nu este foarte ridicata.

Dupa cateva luni in care ati practicat aceste exercitii regulat, endorfinele produse au tendinta de a sta in organism pentru o perioada mai lunga de timp, ceea ce face ca efortul fizic sa fie mai usor de suportat, fara sa mai apara durerile musculare.

Testosteronul. Este un hormon important atat pentru barbati cat si pentru femei, ajutand la mentinerea tonusului muscular si a masei musculare si crescand nivelul metabolismului.

Ovarele produc doar a zecea parte din cantitatea de hormoni produsa de testicule, dar chiar si asa, joaca un rol important in libidoul femeilor.Atat la femei, cat si la barbati, nivelul testosteronului din sange incepe sa cresca dupa 20 de minute de exercitiu si ramane ridicat pentru inca 2-3 ore.

Estrogenul. Creste arderea de grasimi astfel incat masa de grasime sa poata fi folosita ca si sursa de energie, creste ritmul metabolismului, creeaza o stare generala de bine si ajuta libidoul. Corpul femeii produce o catitate considerabil mai mare decat a barbatului, dar ovarele incep sa produca din ce in ce mai putini hormoni cand acestea se apropie de menopauza. In timpul exercitiului fizic secretia se accentueaza, iar nivelul ramane ridicat inca 3-4 ore dupa incetarea antrenamentului.

Tiroxina (T4). Este un hormon produs de glanda tiroida si creste rata metabolismului la aproape toate celule din corpul uman. Asta te va ajuta sa ai mai multa energie si in acelasi timp sa folosesti mai multe calorii, ceea ce este absolut necesar pentru pierderea in greutate. Nivelul tiroxinei in sange creste cu pana la 30% in timpul exercitiilor fizice si ramane ridicata pentru inca cateva ore bune – acesta perioada de timp depinde de nivelul de dificultate al exercitiilor pe care le-ai efectuat.

Exercitiile regulate ajuta mult la secretia tiroxinei pe tot parcursul zilei (chiar si atunci cand nu faci sport).

Cortizolul. Este un hormon produs de glanda suprarenala, stimuland scaderea glicogenului din muschii activi si ficat, dar si a masei grase. Nivelul cortizolului secretat este proportional cu intensitatea si durata exercitiilor fizice efectuate.

Insulina. Este un hormon foarte important ce regleaza nivelul glucozei in sange si o redirectioneaza impreuna cu acizii grasi si aminoacizii spre celule. Teoretic, cu cat masa este mai bogata, sau mai abundenta in zahar, cu atat secretia de insulina a pancreasului va fi mai mare. Nivelul insulinei din sange incepe sa descreasca dupa 10 minute de aerobic si continua sa scada pe tot parcursul sedintei iar exercitiile regulate maresc sensibilitatea celulelor fata de insulina.

Glucagonul. Un alt hormon secretat de pancreas, cu rolul de a ridica nivelul glucozei din sange. Atunci cand nivelul zaharului din sange este prea scazut, glucagonul este secretat si produce stocarea de carbohidrati in ficat pentru a fi mai apoi eliberati – ridicand cantitatea de zahar la un nivel normal.

Ajuta in acelasi timp la arderea grasimilor, pentru a fi folosite ca sursa de energie. Incepe sa fie produs dupa 30 de minute de exercitii, atunci cand nivelul glucozei ar putea incepe sa scada.

Dupa cum observi, exercitiile fizice au un impact puternic asupra hormonilor, iar rezultatul final este pierderea in greutate, starea generala de bine si o mai buna stare generala de sanatate. Asadar, data viitoare cand te apuci de exercitii fizice, aminteste-ti toate aceste lucruri pozitive care se intampla cu hormonii tai si, cine stie, poate vei avea mai mult spor.

Text: Iulia Blanaru

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Fitness