Cu forta gandului poti avea viata pe care o vrei

Cateva tehnici mentale simple te pot ajuta sa-ti controlezi si chiar sa-ti schimbi viata in bine.

Sa presupunem ca ti s-ar cere sa-ti faci inima sa bata mai tare; cum ai putea sa faci asta? I-ai spune inimii sa bata mai tare? Nu ai reusi. Te-ai concentra foarte mult, asa incat sa bata mai tare? Nici asa nu obtii nimic. Daca insa te-ai imagina mergand pe o alee intunecoasa, iar in spatele tau ai auzi din ce in ce mai aproape zgomotul pasilor cuiva, in mod sigur inima iti va bate mai repede. Exemplul de mai sus ilustreaza puterea imaginatiei asupra mintii si a trupului. Cand trebuie sa ne "antrenam" mintea pentru a ne putea concentra asupra lucrurilor pozitive, obisnuinta si imaginatia noastra sunt mult mai puternice decat logica si vointa – trebuie sa ne folosim imaginatia pentru a comunica cu subconstientul.

De multe ori, starea noastra afectiva este declansata de scenarii pe care ni le imaginam. Chiar si pentru miscarile fizice este nevoie de mai mult decat de o simpla comanda mentala: miscarea trebuie imaginata dinainte.
De fapt, sistemul nervos uman nu poate face diferenta intre o experienta reala si una imaginara. Aici insa intervine vizualizarea mentala. Daca schimbi modul in care vezi mental anumite lucruri, noua perceptie va duce la schimbarea sentimentelor asociate cu imaginile si iti va influenta comportamentul pe viitor. Gandeste-te la o imagine diferita si prezentul va deveni trecut.

Cand radem, declansam sentimente pozitive, fiindca mintea percepe rasul ca pe o stare de veselie.

EVITA REPETITIILE
Daca exista persoane in viata ta care, indiferent ce ai face, reusesc sa te enerveze, inseamna ca ele declanseaza un anume tipar de reactii in mintea ta. Tehnica de mai jos poate "invata" subconstientul sa creeze un nou model, care sa duca la un tip de reactie diferita.

 

INCEARCA TRUCUL "ANCOREI"

  • Aminteste-ti o situatie in care cineva te-a enervat. Priveste la tine, cea de atunci, ca si cand ai vedea pe altcineva. In starea de calm si detasare in care esti acum, incearca sa afli cum ai reactiona la o situatie ca cea ivita atunci: in loc sa te infurii, asa cum ai facut atunci, ai rade, te-ai comporta in mod firesc sau, pur si simplu, ai pleca din fata persoanei care te-a provocat? Gandeste-te bine la aceste alternative, pana cand iti va fi clar modul in care ai fi putut proceda cel mai bine.
  • Acum imagineaza-ti ca in situatia respectiva chiar ai avut una dintre aceste reactii bune.
  • Asadar, fiindca lucrurile decurg cum iti doresti, lasa-te cuprinsa de sentimentul satisfactiei.
  • Apoi prinde-ti mainile si apasa tare cu degetul mare in podul palmei. Prin aceasta miscare creezi o asa-zisa ancora, asociata cu o anumita emotie – pozitiva, in cazul nostru.
  • Repeta de cinci ori cele explicate la punctul anterior. De fiecare data inainte de a apasa in palma, asigura-te ca esti calma si te simti bine, asa incat sa asociezi apasarea cu un sentiment pozitiv.
  • Revino la amintirea momentului neplacut din trecut, in care ai fost provocata, mai precis la inceputul discutiei. De data asta, incearca sa-ti reamintesti ce ai vazut si ai auzit atunci si retraieste intens acea clipa, pana cand simti ca devii din ce in ce mai furioasa.
  • In momentul in care simti cu adevarat furia, prinde-ti palmele si aplica "ancora", asa cum ai facut mai devreme, amintindu-ti starea de calm si succesul deplin pe care l-ai avut in a-ti controla sentimentele.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie