Computerul – avantaje si riscuri

Ne intrebam adesea daca nu cumva ne lasam copiii prea mult in fata calculatorului si daca stim intr-adevar sa le explicam cum sa foloseasca tehnologia mo­der­na. Dar cat de serios luam in calcul problemele de sanatate pe care le poa­­te avea copilul din cauza acesteia si cat de bine stim sa-l pro­te­­jam de boli? In conditiile in care avem din ce in ce mai putin timp pentru familie, copilul nostru creste inconjurat de televizor, calculator si telefonul mobil. Ne dam seama ca tehnologia moderna a intrat atat de mult in viata lui, incat nu il mai putem priva de aceasta.

Insa, din cauza ca sta ore intregi in fata calculatorului, copilul poate avea probleme de obezitate, dureri de cap, de spate si de umeri. In plus, studiile arata ca un copil care foloseste prea mult calculatorul va avea o capacitate scazuta de concentrare, ochii obositi si iritati si chiar probleme de integrare sociala.

Pozitia corecta la computer

Scaunul ergonomic. De cele mai multe ori, pozitia pe care copilul o are atunci cand sta la calculator nu este cea co­­recta si, in timp, poate provoca probleme grave ale coloanei vertebrale, care mai tarziu se vor solda cu dureri de spate. Un scaun ergonomic il va ajuta sa-si sustina spatele drept si sa-si mentina o pozitie corecta, dar acesta trebuie reglat, pentru a nu-i afecta coloana vertebrala.

Poti afla foarte usor daca l-ai ajustat cum trebuie: asaza-l relaxat in scaun, cu spatele drept si pune-l sa priveasca monitorul. Daca privirea copilului nu fixeaza centrul monitorului, inseamna ca trebuie sa insisti pe coborarea sau urcarea scaunului. Atentie la materialul din care este confectionat acesta! Atunci cand il cumperi, evita materialele dure.

Tinuta dreapta, nu rigida. Explica-i ca trebuie sa-si tina spatele drept, insa fara sa stea incordat. Fii atenta ca bratul cu antebratul sa formeze un unghi de 90 de grade. Este important sa nu stea nici prea aproape, nici prea departe de birou. Genunchii trebuie indoiti astfel incat sa formeze un unghi de 90 de grade, iar picioarele trebuie sa fie asezate confortabil. Daca picioarele nu ating podeaua, pune-i o cutie sub talpi.

Pe masura ce va fi prins in lumea captivanta a jocurilor pe Internet si in discutiile cu alti colegi, copilul se va misca din pozitia corecta si nu ii va mai acorda importanta. Ti se intampla de multe ori sa-l surprinzi intr-o pozitie garbovita? Co­rec­tea­za-i postura si atrage-i atentia de fiecare data cand il vezi intr-o pozitie incorecta. Este important sa nu-l lasi singur mai mult de doua ore in fata calculatorului si sa urmaresti ce face.

Din cand in cand, sa-si schimbe pozitia. O pozitie, fie ea si corecta, poate deveni incomoda pentru copil daca sta prea mult fara sa se miste. La fiecare 30 de minute, trebuie sa se intinda, sa se ridice de la birou sau sa-si schimbe pozitia. Invata-l cateva exerci­­­­tii simple, cum ar fi: ridicarea si coborarea umerilor, flexarea si intinderea degetelor sau genoflexiunile. Il vor ajuta sa nu amor­­­teasca.

Pauza la fiecare 30 de minute.  Incearca sa-i distragi aten­­tia din jumatate in juma­tate de ora, pentru ca spatele si ochii sa se relaxeze. Mancati impreuna un fruct sau roaga-l sa te ajute la treburile casnice. Acest lucru il va deconecta si il va ajuta sa-si relaxeze mus­chii oculari si pe cei ai spatelui.

Sedentarismul

Daca noi obisnuiam sa ne jucam in fata blocului si ne puteam bucura din plin de timpul petrecut in aer liber, copiii din ziua de azi gasesc in jurul casei tot mai putine spatii verzi si fac din ce in ce mai putina miscare.

Nu numai ca muschii nu se dezvolta la capacitate maxima, dar apare pericolul ca dezvoltarea acestora sa se faca gresit, din cauza pozitiei in care copilul sta la calculator si a lipsei de miscare. De aceea, este extrem de important ca timpul petrecut la calculator sa fie dublat de activitatile in aer liber. Daca vremea de afara nu permite acest lucru, copilul poate face miscare la o sala de sport. 

Dansul, inotul si atletismul il ajuta pe cel mic sa-si dezvolte corect mus­­­cu­la­tura. Pentru fete, baletul, gimnastica si bad­­­­min­tonul sunt alegeri foarte po­­trivite. Poti avea in vedere clu­­­burile sportive private sau de stat, cum sunt palatele copiilor si cluburile din subordinea Directi­­­­­ei Nationale pentru Sport. Daca programul nu-i permite sa faca sport zilnic, ai in vedere ca, la fiecare doua zile, sa faca activitate fizica. Medicii sustin ca un copil care nu face sport cel putin o ora pe zi este predispus la obezitate infantila.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Copii