Coenzima Q10 – elixirul tineretii

Producator de energie
Descoperita in 1957, ubiquinona, respectiv coenzima Q10 sau, asa cum mai este ea cunoscuta in lumea medicala, Co Q10 este o substanta lipo-solubila prezenta in toate celulele organismului, care are proprietati de vitamina si indeplineste doua functii esentiale: produce energie celulara si este un antioxidant de exceptie. Are o structura foarte asemanatoare cu cea a vitaminei E, dar efectul antioxidant al coenzimei este de aproape doua ori mai puternic.

Ce sunt insa coenzimele?
Sunt factori care potenteaza efectul componentelor de care organismul nostru are nevoie ca sa functioneze in parametri normali, iar de ele depinde in totalitate activitatea enzimelor ce produc energia din celule.

Una dintre cele mai importante dintre aceste coenzime, Co Q10 se gaseste intr-o destul de mare varietate de alimente, dar este sintetizata si de corp dintr-un aminoacid numit tirozina, printr-un proces complex, in care sunt folosite nu mai putin de opt vitamine. De aceea, daca aceste vitamine nu se gasesc constant si in cantitate suficienta in organism, rezultatul este intotdeauna o scadere a nivelului de coenzima Q10 urmata de un cortegiu intreg de probleme de sanatate precum si de o imbatranire prematura. Chiar si atunci cand cantitatea de Co Q10 scade cu doar 25 la suta fata de necesarul organic apar reactii severe de oxido-reducere si creste semnificativ riscul de instalare a hipertensiunii arteriale, cardiomiopatiilor si a insuficientei cardiace.

Suplimente de Co Q10 dupa varsta de 30 de ani
Cercetarile medicale au stabilit ca exista zece tipuri obisnuite de coenzima Q, dar numai una singura, si anume Q10, se afla in structura celulelor umane. Doar ca organismul produce Co Q10 in cantitate suficienta numai pana in jurul varstei de 30 de ani, dupa care scade progresiv si este nevoie de suplimentarea ei prin administrarea de adaosuri naturale ori, cel mai simplu, printr-un aport sporit din alimentele care o contin. Co Q10 nu are efecte adverse si nici toxicitate si este prezenta in cantitati mai mici sau mai mari in foarte multe alimente, dar mai ales in carnea de vita si organe cum sunt: inima, ficat si rinichi.

Carnea de peste (sardina si tonul) contine o cantitate redusa de Co Q10, dar ea se mai gaseste in uleiul de soia, in alune, oua, spanac, broccoli etc. Din pacate, prin gatire indelungata si preparare termica la temperaturi inalte coenzima devine inactiva, de aceea o sursa sigura de Co Q10 sunt suplimentele alimentare care asigura o absorbtie organica maxima. Dar Co Q10 din suplimente este mai bine absorbita daca este ingerata concomitent cu alimente cu continut mai mare de grasimi.

Cata Co Q10 trebuie luata?
Doza optima de coenzima Q10 a fost stabilita prin numeroase studii efectuate in toata lumea, in ultimii 20 de ani si in general se apreciaza ca o cantitate de 30-40 mg pe zi conduce clar la o imbunatatire a functiei cardiace si la rezultate vizibile in lupta cu diverse alte afectiuni. Totusi, aportul suplimentar de Co Q10 trebuie discutat cu medicul curant si urmarit de catre un specialist, mai ales la pacientii cu insuficienta coronariana.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Tratamente naturiste