Cine nu e stresat?

Cu ajutorul psihoterapeutului Loredana Vlădăreanu, life&career coach, am înțeles de ce unele persoane reacționează mai bine și de ce altele sunt copleșite de situațiile neprevăzute. 

cine nu e stresat

Stresul este un cuvânt la modă, la îndemâna tuturor și adaptat oricărui context negativ: ai mult de lucru, deci reacționezi agresiv când cineva îți cere un favor, doar ești stresată. Copiii au nevoie de întreaga ta atenție, iar tu nu le poți oferi decât 40%, evident stresată pentru că ai atâtea lucruri de pus la punct. Sunt însă și momente în care stresul este folositor? Loredana Vlădăreanu explică.

Ce e, de fapt, stresul?

În viața de zi cu zi, asupra noastră acționează tot felul de factori și suntem puși sau ne punem în diverse situații. Unele sunt plăcute și generatoare de stare de bine. Altele ne sunt indiferente, iar câteva ne afectează negativ.

În această ultimă situație, resimțim un dezechilibru între resurse și ceea ce ne solicită situația cu care ne confruntăm. Adică nu avem toate instrumentele și mijloacele necesare pentru a face față situației. Și devenim neputincioși, nesiguri. Simțim că pierdem controlul, pentru că ne confruntăm cu ideea de necunoscut.

Iar în creier se declanșează așa-numitul mecanism al stresului. Hipotalamusul trimite către glandele suprarenale semnalul de a elibera în organism hormonii care ne ajută să facem față situației de necunoscut: adrenalina, noradrenalina, dopamina și cortizolul. Astfel, inima își mărește ritmul pentru a pompa mai mult sânge, respirația se accelerează pentru a aduce mai mult oxigen în sânge, cortizolul transformă lipidele și proteinele în glucide pentru a hrăni sistemul nervos și sistemul muscular. Iar digestia și funcțiile sexuale se diminuează sau chiar se opresc pentru a nu mai consuma energia.

Fie că doar te cerți cu o colegă sau vezi un urs în fața ta, mecanismul se declanșează invariabil. Și inconștient. Evident, secreția de hormoni este echivalentă cu importanța pe care o acorzi situației. În fața ursului nu vei avea aceeași reacție ca un pădurar sau un vânător. Așa cum cearta cu o colegă sau cu partenerul de viață poate fi de la nesemnificativă pentru anumite persoane la importantă pentru altele.

În ce situații stresul e benefic?

Circula cândva pe internet un filmuleț în care un tată a fost capabil să ridice o mașină pentru a-și elibera fiul prins acolo într-un accident. Acel tată nu era vreun culturist supradotat. Și nici mașina nu era tocmai mică. Însă stresul lui a fost atât de mare și secreția de hormoni ai stresului atât de ridicată, încat i-a dat forța necesară pentru a face ceva ce nimeni niciodată nu și-ar fi imaginat ca fiind posibil.

În viața de zi cu zi, stresul este util și necesar în situații-limită. Atunci ajută. Însă efectele negative sunt atât de puternice, încât, repetat frecvent pe termen lung, nu doar că ne face să ne îmbolnăvim, ci chiar poate să producă atacuri cerebrale, infarcte și alte afecțiuni aproape fatale.

Din păcate, aceasta este realitatea. Stresul este o reacție care ne consumă și cu efecte negative pe termen lung. El are un rol pozitiv doar atunci când trebuie să depășim o situație-limită. În rest, ideal ar fi să aducem cât mai multe endorfine și serotonine în corp pentru a ține stresul departe.

Există viață fără stres?

Sunt persoane care se confruntă mult mai rar cu stresul, însă nu pentru că l-ar gestiona mai bine sau mai corect. Stresul nu poate fi gestionat (nu poți interveni cu nimic în acele milisecunde când glandele suprarenale dau drumul la secreția de hormoni). El poate fi doar prevenit. Autocunoașterea și autoconștientizarea sunt esențiale.

Care sunt factorii stresanți pentru mine? Cum reacționez eu la stres? Cum pot să stau departe de acești factori stresanți? Cum pot să le diminuez efectul asupra mea? Apoi, este foarte importantă dezvoltarea unor mecanisme proprii de prevenire a apariției stresului. Și pentru că viața noastră în ziua de astăzi se întâmplă într-un ritm foarte alert, în primul rând ar fi util ca fiecare să aibă un cât mai bun management al timpului. De obicei, aceasta este cauza cel mai frecvent întâlnită.

Un alt mijloc de a ține stresul departe este dezvoltarea unor mecanisme de rezolvare a conflictelor și a problemelor, cât mai eficiente pentru fiecare în parte. Din perspectiva și experiențele mele de coach, însă, consider că esența în a nu te mai confrunta cu stresul este de natură psihologică, emoțională și fizică. Toate sunt în aceeași măsură importante și interdependente.

ÎNVAȚĂ SĂ PREVII STRESUL

Respirația
Așază-te într-o poziție relaxată (în șezut, nu întinsă) și inspiră profund până simți că ți se umple la maximum cavitatea toracică, apoi expiră profund până simți că elimini tot aerul. Repetă de cel puțin 5 ori, ideal în aer liber sau cu fereastra deschisă. Astfel, te vei relaxa, iar creierul tău se va oxigena și vei fi mult mai activă și inspirată.

Sportul

Fie că mergi la sală, faci înot sau pur și simplu alergi, organismul tău va primi un plus de energie și de endorfine. Poți alege și să dansezi, de exemplu.
Dar, evident, nu mă refer la dansul noaptea, într-un club plin de fum, ci la cursuri de dans sau pur și simplu pune-ți muzică și dansează acasă.

Lucrează cu subconștientul

Adormi și trezește-te cu gânduri și emoții pozitive. De exemplu, înainte de a adormi, gândește-te la trei lucruri pentru care ești recunoscătoare în ziua
ce tocmai a trecut.

Autor: Cătălina Ioancea
Foto: thinkstock.com

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie