Cinci mituri despre cariera

cariera, job

Cu cat esti mai disponibil sa faci mai multe lucruri, cu atat esti mai folositor companiei. Este o regula care pare sa functioneze in aceasta perioada de criza, cand locurile de munca sunt reduse, iar cei ramasi sunt constransi sa preia atributii care ar reveni, in mod normal, mai multor persoane.

„Evident ca este bine sa ne ara-tam disponibilitatea si initiativa in cadrul companiei, insa nu in detrimentul indeplinirii corespunzatoare a sarcinilor de baza, pe care rolul nostru le presupune. Este clar ca, daca vom incepe sa ne asumam din ce in ce mai multe responsabilitati, exista riscul ca in final sa nu mai facem acele lucruri pentru care am fost angajati, pentru ca nu vom avea sficient timp.“

IN LIPSA SEFULUI, MAJORITATEA ANGAJATILOR ISI NEGLIJEAZA TREBURILE. Cu alte cuvinte, cand pisica nu-i aca-sa, soarecii joaca pe masa. Daca pentru unii absenta sefului poate insemna o eliberare temporara de indatoriri, pentru altii poate reprezenta posibilitatea de a lucra mai eficient, in propriul lor ritm, fara presiunea unui ochi critic aruncat peste umarul tau.

„Acest mit apare din cauza intelegerii gresite a rolului persoanei care este sef sau lider intr-o organizatie. Rolul sefului este de a coordona activitatea si de a se asigura ca rezultatele individuale si cele ale echipei sunt in acord cu obiectivele companiei. Maniera in care ne raportam la persoanele pe care le percepem ca avand autoritate asupra noastra depinde foarte mult de experientele anterioare.

Daca acestea au fost constructive, notiunea de autoritate s-a internalizat si s-a transformat in valoare personala (respectul fata de reguli, indeplinirea corecta a sarcinilor). O persoana care si-a insusit astfel de valori nu va avea nevoie sa fie supervizata in permanenta si va face lucrul respectiv pentru ca i se pare firesc. Deci, putem fi la fel de constiinciosi si putem avea rezultate bune chiar si atunci cand seful nu este la birou, daca intelegem corect care este rolul nostru ca angajati si cel al sefilor.“

NU POT SA-MI GASESC UN LOC DE MUNCA FARA EXPERIENTA. Este una dintre cele mai dese probleme cu care tinerii absolventi sustin ca se confrunta si una dintre cele mai frecvente intrebari pe care le primesc angajatorii la targurile de jo-buri: „cum sa facem sa ne anga-jam, daca peste tot ni se cere ex-perienta?“. Nemultumirile sunt de inteles, daca e sa aruncam o privire peste anunturile de angajare, unde criteriul experientei pare sa fie unul decisiv.

Ana Ionescu explica: „Nu exista nimic altceva care sa ne poata oferi «experienta» decat insasi activitatea in campul muncii. Asadar, daca fara a munci nu putem dobandi experienta, in-seamna ca primul lucru pe care trebuie sa-l facem este acela de a incepe sa lucram“. Te poti oferi voluntar intr-o companie sau ONG. Arata-le viitorilor angajatori ca poti compensa lipsa de experienta cu seriozitate, devotament si implicare.

ATUNCI CAND NE ANGAJAM, NE GANDIM DOAR LA SALARIU. „Este un mit care cred ca apare tot in cazul persoanelor care nu au experienta. Ele se raporteaza la ceea ce pot evalua cel mai usor, respectiv salariul. Pe de alta parte, nevoia de a fi recompensati pentru efortul pe care il depunem este usor de inteles, insa cu siguranta salariul nu reprezinta singurul aspect de care este bine sa tinem cont atunci cand alegem un loc de munca.

Satisfactia la locul de munca apare atunci cand angajatul percepe un echilibru intre efortul depus si beneficiile/re-compensa pe care o primeste. Astfel, este foarte important sa intelegem ce anume ne motiveaza atunci cand desfasuram o activitate. Unele persoane sunt motivate de performanta in sine si obtin satisfactie atunci cand fac ceea ce le face placere (si aici vorbim de motivatia interna sau intrinseca), pe cand altele sunt motivate de recompensele primite.

Pentru acestea din urma, satisfactia poate insemna, de exemplu, a avea un salariu mare. Este important sa stim ce ne motiveaza in plan profesional, pentru a putea stabili corect criteriile in functie de care vom alege un job. Este bine insa sa nu uitam ca motivatia interna este cea mai stabila in timp, pe cand cea externa se poate pierde mult mai usor (odata cu schimbarea contextului). Solutia cea mai buna sta, probabil, undeva la mijloc, in incercarea de a gasi un echilibru intre a face ceea ce ne place si a obtine recompense cat mai echitabile.“

NU ESTI PE FACEBOOK, NU EXISTI. Facebook-ul a devenit cea mai populara platforma de socializare online, cu peste 400 de milioane de utilizatori activi, in intreaga lume. O simpla cautare a numelui te poate pune in contact cu persoane cu care nu ai mai vorbit de cine stie cat timp, dar si cu oameni pe care nu i-ai vazut sau cu care nu ai vorbit vreodata, posibili angajatori. Cat de importante sunt informatiile pe care le prezinti pe Facebook? Cine poate avea acces la ele? Iti pot influenta, in vreun fel, drumul profesional?

Facebook reprezinta un fenomen social, care, asa cum este si firesc, capata nuante diferite in functie de cultura pe care se pliaza. Din punctul meu de vedere, in Romania, astfel de retele de socializare nu au capatat inca statutul de «sursa valida de candidati» si nici de «angajatori», din mai multe motive. In primul rand din cauza spiritului ceva mai conservator pe care il avem in ceea ce priveste impartasirea informatiilor despre noi persoanelor pe care nu le cunoastem, cu atat mai mult cu cat ne referim aici la detalii personale (fotografii, interese, cercul de prieteni, statutul civil etc.).

Nu cred ca suntem inca pregatiti sa ne extindem «spatiul de intimitate» sau «zona de confort» (nici macar in limitele virtuale) dincolo de relatiile in care ne simtim securizati (cum ar fi cele de prietenie, cunos-tinte, cel mult colegi de serviciu). Relatia profesionala cu un potential angajator implica deja o alta pozitionare, mai sobra, si care trebuie sa ra-mana cat mai putin supusa interpretarilor sau evaluarii.“

Este prea tarziu sa-mi schimb locul de munca

Inainte de a imbratisa acest mit, ar fi util sa ne intrebam: Este prea tarziu in raport cu ce?. Astfel vom putea intelege care este temerea reala: poate fi vorba despre varsta (in cazul acesta persoana poate decide in ce masura varsta poate reprezenta, intr-adevar, un impediment) sau despre situatia familiala („este prea tarziu pentru a accepta un job care presupune multe deplasari acum, cand am o familie“).

Insa este la fel de posibil sa nu fie vorba despre o temere bine fondata, ci mai degraba despre reactia fireasca de a vedea schimbarea ca pe un factor generator de stres. Fiecare face fata in mod diferit stresului. Nu in ultimul rand, trebuie avut in vedere ca in schimbarea jobului sunt implicate doua parti, noi si angajatorul, si ca fiecare are o alta intelegere asupra a ceea ce poate insemna „prea tarziu“.

Catalina Ioancea; Articol realizat cu sprijinul Anei Ionescu, Senior Consultant HART Human Resource Consulting; foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera