Ce stii despre osteoporoza?

  • Ne-am obisnuit sa consideram durerile de spate si fracturile (frecvente sau nu) drept semne inerente ale batranetii, iar medicii iau drept "discopatie" sau "spondiloza cervicala" tasarile vertebrale osteoporotice, pe care le trateaza cu Indometacin, Diclofenac sau alte antiinflamatorii.
  • Osteoporoza – scaderea masei osoase si deteriorarea tesutului osos – este supranumita "boala tacuta", pentru ca rarefierea structurii osoase nu este insotita de dureri.
  • Aparitia unei fracturi la traumatisme minime, scaderea in inaltime, deformarile coloanei vertebrale, deficitul de calciu pot semnala prezenta osteoporozei.
  • Osteoporoza este cea mai raspandita boala metabolica si afecteaza cu precadere femeile, in mod special pe cele aflate la varsta menopauzei.
  • Desi Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a declarat osteoporoza drept problema de sanatate publica, – a treia ca importanta dupa bolile cardiovasculare si cancer -, nu se fac prea multe pentru depistarea acesteia in stadii incipiente.
  • Totusi, osteoporoza poate fi diagnosticata simplu, cu o osteodensitometrie (o radiografie cu raze X sau ultrasunete). Un indice de 1 sau mai mic este considerat bun, un indice intre 1 si 2,5 poate arata riscul de a face boala, iar un indice peste 2,5 corespunde unei scaderi a densitatii osoase mai mari de 25% si indica un caz clar de osteoporoza.

Cine ar trebui sa faca o osteodensitometrie?

  • toate femeile in varsta de peste 65 de ani
  • femeile aflate la menopauza care au avut fracturi
  • femeile care au amenoree (incetarea menstruatiei)
  • cele care iau glucocorticosteroizi
  • femeile care au probleme cu tiroida
  • cele care au avut cazuri de osteoporoza in familie
  • femeile care sunt foarte slabe
  • cele care consuma alcool si fumeaza
  • cele care au avut ani de zile deficit de calciu

Cum poate fi prevenita osteoporoza?

Se incepe cu exercitiu fizic.

  1. Orice forma de exercitiu fizic este buna – jogging, sarit coarda, mers, inot etc. -, conditia fiind s-o practici cate 30 de minute, de trei-patru ori pe saptamana, tractiunea muschilor pe oase mentinand scheletul in buna stare. Deci, trebuie retinut ca sedentarismul este un factor major de risc in osteoporoza. Afectiunile care presupun o sedere indelungata la pat conduc la scaderea masei osoase. Trebuie continuat cu o dieta bogata in calciu
  2. Oasele inmagazineaza 99% din calciul prezent in organism, restul fiind folosit de aproape toate celelalte organe. In cazul unei diete insuficiente in calciu, aceste organe isi vor completa necesarul de calciu preluindu-l din oase. Pentru a evita acest transfer, ar trebui sa luam zilnic o doza de 1 g de calciu. Adica aproape patru cani de iaurt sau lapte sau 170 g de branza ori trei conserve de sardele sau trei cani de boabe de soia. La care ar fi bine sa se adauge o pastila de vitamina D, care ajuta la fixarea calciului.

Depistarea precoce a bolii este esentiala, intrucat, astazi, exista tratamente care ii pot opri evolutia si pot scuti bolnava de multa suferinta. Chiar daca nu "condamna" la moarte (precum SIDA sau cancerul), osteoporoza poate produce complicatii: fracturi la traumatisme minime, comprima maduva prin tasarea vertebrelor, ajungandu-se chiar la paralizii.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate