Ce spun etichetele despre ceea ce mananci

Cum stii daca iaurtul de capsune chiar contine fructul tau preferat sau care e procentul de carne din mezelurile vidate? Raspunsul il poti afla de pe eticheta produsului – daca stii exact ce informatie sa cauti…

Ce este eticheta
Totalitatea informatiilor de pe ambalaj (denumire, lista ingrediente, fabricant, data expirare etc.), verificabile si usor de comparat, care ne permit sa cumparam ceea ce ne este necesar sau ne permit banii.

Ce prevede legea
Denumire
Nici produsul si nici ambalajul nu trebuie sa ne induca in eroare: daca aroma iaurtului de zmeura provine de la o esenta artificiala, trebuie mentionat: "Iaurt cu aroma de zmeura", iar fructul sa nu figureze pe recipient.

Ingrediente
Trebuie listate in ordinea descrescatoare a cantitatii. Mai trebuie inclusi aditivii, sub denumirea categoriei lor (coloranti, conservanti, stabilizatori, indulcitori), denumirea chimica ori codul numeric (de pilda, acid citric sau E 330), vitaminele si mineralele.

Daca este specificata numai categoria de aditivi, nu te grabi sa cumperi! Iata cativa dintre aditivii care trebuie inscrisi pe etichete: agenti de afanare, ingrosare, glazurare, umezire, intarire, de incarcare, acidifianti, amelioratori de faina, amidon modificat, antiaglomeranti, antispumanti, coloranti, conservanti, corectori de aciditate, emulsificatori, gelifianti, indulcitori, stabilizatori.

E obligatorie si listarea indulcitorilor artificiali (cyclamat, zaharina, aspartam); precizarea "nu contine zahar" e insuficienta.

Informatii nutritionale
Trebuie incluse numai daca alimentul are cu adevarat valoare nutritiva; in realitate, ele apar pe multe etichete ca un lucru de la sine inteles!(?) Informatiile trebuie date per 100 g, 100 ml sau per portie.

Ce si cat ar trebui sa mancam
Pentru a facilita intelegerea de catre cumparatori a informatiilor privind o nutritie corecta, multi producatori din Occident emit si un ghid al cantitatilor zilnice (Guideline Daily Amounts/GDA). Este vorba despre ce si cat (cantitate minima sau maxima) ar trebui sa mancam in fiecare zi pentru a ne asigura numarul necesar de calorii. Pana acum, acest tip de informatii a fost elaborat numai pentru alimentele destinate adultilor, nu si pentru cele de copii.

Femei
– Energie(kilocalorii): 2.000
– Totalgrasimi (g): 70
– Grasimisaturate (g): 20
– Zahar (g): 50
– Sodiu (g): 2
– Sare (g): 5
– Fibre (g): 16

Barbati
– Energie(kilocalorii): 2.500
– Totalgrasimi (g): 95
– Grasimisaturate (g): 30
– Zahar (g): 70
– Sodiu (g): 2,5
– Sare (g): 6,25
– Fibre (g): 20

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Alimente