Ce se ascunde în spatele sexualității

Cum poate iubirea să vindece? Ce faci când vechi frustrări răbufnesc pe neaşteptate? Psihoterapeutul Bebe Mihăescu răspunde la aceste întrebări, arătând cum diferitele experienţe de viaţă ne influenţează sexualitatea, oferind soluţii practice pentru depăşirea inhibiţiilor, a temerilor sau a eventua-lelor traume. Autorul le propune tehnici de respiraţie, relaxare, hipnoză, auto-hipnoză, meditaţie, autoobservaţie, precum şi intervenţii corporale, de la tai chi şi yoga la exerciţii de stretching.

sexualitate

foto femeie sexy Shutterstock

Universul anatomic

„Toată lumea sau, hai că exagerez, mai toată lumea când aude de sexualitate, sex, a face dragoste/sex etc., se gândeşte la… organele genitale…“ Aşa începe lucrarea medicului şi psihoterapeutului Bebe Mihăescu. Pentru protecţie şi responsabilitate, tema este învăluită în discreţie şi pudoare. Şi dacă de aici începe discuţia, ea riscă să nu mai înceapă deloc. „Mă gândesc că dincolo de romantism, curiozitate, figuri şi câte şi mai câte, mai întâi se cade să vorbim despre oase, muşchi, articulaţii, organe (altele decât cele mai sus incriminate), creier, glande, sânge, glande endocrine şi abia la urmă să reflectăm asupra organelor genitale.

“În acest prim capitol, autorul ne mută din domeniul stânjenitor al aluziilor şi tentaţiilor în domeniul practic al realităţilor anatomice, pornim de la sistemul osos. Ne-am familiarizat cu el încă din şcoală, când ne-am împrietenit cu nelipsitul schelet anonim din laboratorul de biologie. Am considerat oasele inerte până mai încoace, când au început să ne doară, deci să comu-nice cu noi. Oasele au o viaţă a lor, o activitate intensă. În contextul activităţii sexuale, un rol important îl au mobili-tatea coloanei vertebrale şi oasele pelviene. Autorul lucrării, însă, pune în evidenţă contribuţii complet neglijate ale elementelor sistemului osos la o viaţă sexuală satisfăcătoare. În plus, inte-grând perspectiva strict anatomică cu punctul de vedere al psihologiei şi cu ceea ce el numeşte „viziuni alternative“ (yoga, tao, medicina tradiţională), autorul evidenţiază posibilele cauze de ordin psihologic şi energetic în suferinţa oaselor care, spune autorul „în mod sigur umbreşte plăcerea“.

Adresându-se psihoterapeuţilor, îi sfătuieşte să vizeze în intervenţiile lor temerile, „fricile mărturisite şi nemărturisite, lipsa de încredere în sine şi nesiguranţa[…] raporturile conflictuale cu autoritatea“ şi merge până la teama de moarte. În cazul specific al suferinţei oaselor pelviene, responsabile pot fi: „frica de viaţă, ataşamentul de trecut, frustrări în viaţa intrauterină, privare de plăceri sexuale pe care consider că nu le merit, atitudine defensivă, nesiguranţă“.

Modele culturale erotice

„Instinctului i-am adăugat cultura şi… a apărut iubirea“, spune autorul. În context cultural, el identifică patru modele erotice de referinţă: creştin, musulman, taoist, yoga (tantric) şi alege să dezvolte modelul erotic taoist. Pentru că, spune el, în timp ce concep-ţia europeană care „trece erosul prin sex…]a face dragoste conform modelului taoist înseamnă a respecta legile universului, a practica iubirea vindecătoare“. Nu este doar o metaforă şi nu se referă strict la a vindeca rănile sufletului. Concepţia taoistă se bazează pe energia vitală Qi sau Kundalini – partea noastră din energia universală – care face legea în întreaga noastră fiinţă, ca unitate de spirit şi materie. Dacă energia Qi nu este împiedicată de blocaje, vom funcţiona mai bine la nivel mental, dar şi în plan fizic. Iar blocajele pot fi rezolvate cu ajutorul psihoterapiei. Asta este ceea ce face psihoterapeutul în şedinţele pe care le redă în acest capitol al volumului.

Sexualitate şi traumă

„Sexualitate nu înseamnă numai penetrare. Înseamnă şi senzualitate, comunicare prin atingere, intimitate prin sărut şi respiraţie.“ Înseamnă chiar mai mult: un stil de viaţă în cuplu, un anumit raport de forţe, de sentimente, de atitudini reciproce. Autorul ia spre analiză un caz de abuz fizic şi psihic exercitat de un bărbat asupra partenerei sale care îl urăşte şi îl iubeşte în acelaşi timp şi a venit la psihoterapeut cu scopul declarat ca acesta s-o înveţe să salveze această relaţie: „Acum m-a bătut iar şi nici nu mă mai caută. Îl iubesc şi vreau să mă caute. Ce trebuie să fac pentru asta?“.

În cursul anamnezei, ies la iveală toate traumele posibile, în afară de război. Violenţa şi lipsa de afecţiune din copilărie, adolescenţa în care a fost nemulţumită de felul în care arăta, boala şi moartea tatălui, atmosfera otrăvită din agenţia de modele în care munceşte – totul a lucrat împotriva bietei fete şi e o minune că încă se află în viaţă. Respectul de sine, curajul de a trăi, dorinţa de independenţă, disponibilitatea de a-şi planifica într-un fel viaţa – totul se află la cota zero. Este o sclavă sexuală şi sunt momente când asta îi place, că doar sindromul Stockholm pe asta se şi bazează: pe un puternic dezechilibru de forţe şi pe dorinţa victimei de a-i fi bine, chiar şi aşa, în cele mai groaznice condiţii, pentru că mai mult nu poate şi nu merită.

A face dragoste în silă e ca şi cum ai mânca la cină praf de cretă. De ce să n-o transformăm în căpşuni cu frişcă?

Corp, sexualitate şi psihoterapie

de Bebe Mihăescu, editura Polirom, 2014, 22, 95 lei; 16,95 lei în ediţie digitală. Vasile (Bebe) Mihăescu este licenţiat în psihologie, drept şi medicină. Deţine un doctorat în psihologie şi a urmat un program de masterat în psihoterapie şi programare neurolingvistică. Este conferenţiar la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi, unde predă psihologie medicală, psihoterapie şi psihosexologie. Este psihoterapeut de orientare experienţială şi hipnoterapie. A publicat numeroase lucrări de specialitate, dar şi beletristice.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dragoste & Sex