Ce mananci ca sa-ti pastrezi tineretea

Fără categorie

Stii deja ca fructele si legumele sunt bogate in vitamine si minerale, bune pentru organism. Dar acestea sunt doar varful aisbergului nutritiv. Restul e format din substante flavonoide, adevaratele izvoare de sanatate si tinerete.

Bioflavonoidele sunt substante biochimice care se gasesc in plante. Cercetatorii au identificat peste 4.000 de tipuri (in radacini, fructe, tul-pini, seminte, flori, frunze). Toate au efect anti-oxidant, unele mai puternic decat altele, in functie de conditiile de cultivare, recoltare sau pastrare a plantei.

Flavonoidele joaca un rol important in protectia plantei insesi, inclusiv de aparare de daunatori, de refacere a peretelui celular si proprietati antimicrobiene. Prin consum, aceste caracteristici de aparare se transfera si asupra oamenilor. Suplimentarea cu 400-600 g de legume si fructe a meniului zilnic este suficienta pentru a reduce riscul imbolnavirii de cancer, inima si alte afectiuni asociate procesului de imbatranire celulara.

CUM NE AJUTA FLAVONOIDELE

  • Imbunatatesc memoria si puterea de concentrare.
  • Protejeaza organismul de boli cardiovasculare – previn formarea colesterolului rau, fluidifica sangele si scad tensiunea arteriala.
  • Mentin structura acidului nucleic, micsorand riscul aparitiei cancerului.
  • Reduc inflamatiile si stimuleaza imunitatea.
  • Regleaza functia sexuala.
  • Previn aparitia bolii Alzheimer si a sindromului oboselii cronice. O dieta bogata in substante flavonoide mentine tineretea organismului, intrucat actioneaza impotriva radicalilor liberi, responsabili de imbatranire si procese degenerative, in general. Flavonoidele potenteaza efectul benefic al vitaminelor si mineralelor din legume si fructe, mentinand sanatatea pana la varste inaintate.

Culoarea sanatatii

  • Asemenea carotenoidelor, flavonoidele dau aroma si pigmentul natural al plantelor – cu cat mai aprinse, cu atat mai sanatoase: struguri rosii, portocale, grepfrut roz, capsune, afine, mure etc. Fructele de padure sunt, in mod special, bogate in flavonoide. La fel, vinul rosu, soia, ceaiul verde si… ciocolata!
  • Fiecare culoare aduce un beneficiu caracteristic. De exemplu, fructele rosii sunt bogate in licopen – pigmentul tomatelor, asociat cu mentinerea sanatatii prostatei si un risc scazut de boli cardiovasculare.
  • Legumele verzi, inclusiv spanacul, bro-ccoli si varza de Bruxelles contin glucozinol, legat de un risc scazut al aparitiei cancerului.
  • Citricele contin doua tipuri de flavonoide care scad fragilitatea si permeabilitatea vaselor capilare.
  • Ceapa, usturoiul si alte plante aromate alb-verzi contin substante care inhiba dezvoltarea celulelor canceroase.

Ceaiul
Frunzele de ceai verde sau negru contin in jur de 25-30% substante flavonoide, care, asemenea celor din struguri sau legume si fructe, protejeaza de bolile de inima. Avantajele ceaiului au fost dovedite in cadrul a numeroase studii.

Consumul de ceai verde este asociat cu niveluri joase de colesterol si trigliceride in sange, iar acest efect se mentine nealterat de varsta, fumat, consumul de alcool sau greutate corporala. Ceaiul verde si ceaiul negru asigura protectie fata de aparitia cancerului hepatic si a celui de piele.
 

Soia
Dintre toate flavonoidele, izoflavonele sunt cele care au actiune estrogenica si se gasesc din belsug in soia. Consumul zilnic a 50 grame de proteine din soia reduce cu 17% nivelul de colesterol din sange. Un meniu bogat in soia previne pierderea densitatii osoase, combatand instalarea osteoporozei.
Poti inlocui un pahar de lapte pe zi cu unul din lapte de soia, 100 de grame de telemea cu tofu si un sandvis cu pateu de ficat cu unul cu pasta din soia si ciuperci, bucurandu-te si de beneficiile fito-estrogenilor. Aceleasi efecte bune asupra sanatatii le au si izoflavonele din varza, cereale si linte.
 
Strugurii sau vinul?
Unul dintre efectele bioflavonoidelor a aparut din "paradoxul francez": bucataria franceza contine de patru ori mai mult unt si grasime animala decat cea americana, dar francezii prezinta un risc de peste doua ori mai mic decat americanii de a suferi de o boala coronariana.
Motivul a fost gasit in paharul de vin rosu consumat de francezi la fiecare masa copioasa. Cercetatorii spun ca un pahar-doua de vin pe zi ne protejeaza inima, vinul rosu mai bine decat cel alb, strugurii rosii mai mult decat cei incolori, fara nici o legatura cu continutul de alcool.
Cercetarile au mai descoperit si ca francezii consuma mari cantitati de legume bogate in vitamine, carotenoizi si substante flavonoide.

 

Ciocolata
Ciocolata amaruie (continut ridicat de cacao) este bogata intr-un complex de oligomeri – molecule mai mari de flavonoide, care se gasesc mai rar in legume si fructe. Acestia nu numai ca dau savoare ciocolatei, dar au si un rol important in sinteza hormonului placerii. Ciocolata amaruie contribuie la dilatarea vaselor si la buna functionare a sistemului circulator.

Mihaela Doina Radulescu

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din