Ce bauturi consumam si importanta lor in sanatate

La inceput a fost apa. Abundenta, racoritoare, oferind tot ce are nevoie organismul pentru a reface fluidele pe care le pierde. Oamenii se gandeau ca va fi unica lor bautura pentru milioane de ani. Insa o data cu aparitia agriculturii si cresterii animalelor, a aparut si laptele. Apoi au urmat berea, vinul, cafeaua si ceaiul. Cele mai noi bauturi sunt cele energizante si racoritoarele.

Bauturi cu zahar si bauturi dietetice – care e cea mai buna alegere? De ce trebuie sa limitam bauturile zaharoase si de ce bauturile dietetice nu sunt cea mai fericita alegere.

Cu atatea variante, e greu sa alegi care e cea mai sanatoasa bautura. Cativa cercetatori, printre care si doctorul Walter C. Willett de la Harvard, au studiat bauturile si le-au ierarhizat pe sase niveluri, in fuctie de calorii, aportul de energie, substante nutritive esentiale, precum si efectele pozitive si negative asupra sanatatii. Castigatorul? Apa. Dar asta nu inseamna ca apa este singura bautura sanatoasa.

Este imposibil de stabilit cata apa are nevoie in medie, un om, pe zi. Cantitatea de apa de care are nevoie un om depinde de cat de mult mananca, ce temperaturi sunt si cat de activ este. Deci in loc sa stabileasca o cantitate medie de apa, Institutul de Medicina a stabilit cantitatea de 15 pahare pentru barbati si 11 pahare pentru femei.

Cat despre sfatul de nutritie pe care il primeste toata lumea “Beti opt pahare de apa in fiecare zi”, sunt putine dovezi pentru a-l sustine, insa indeplineste in mare parte nevoia de lichide a unei persoane.

Nivelurile bauturilor

Nivelul 1: Apa
Apa ofera tot ceea ce are nevoie organismul pentru a restabili lichidele pierdute prin intermediul metabolismului, respiratiei, transpiratiei, precum si eliminarea excrementelor. Este bautura perfecta pentru a potoli setea si pentru a-ti hidrata organismul. Apa ar trebui sa devina cea mai importanta bautura din viata ta.

Nivelul 2: Ceai si cafea
Dupa apa, ceaiul si cafeaua sunt cele mai consumate bauturi de pe planeta. Baute simple, ele sunt bauturi fara calorii, cu antioxidanti si alte substante active care ar putea fi bune pentru sanatate. Pana la trei cesti de cafea sau ceai pe zi, se pare ca e ok.

Ceaiul verde, in special cel din Japonia, este laudat pentru rolul sau in protejarea impotriva bolilor de inima, iar cafeaua poate ajuta in protejarea impotriva diabetului de tip 2.

Este nevoie de mai multe cercetari despre ceai si cafea, dar un lucru e sigur: adaugarea de smantana, zahar, frisca si arome poate transforma ceaiul si cafeaua din doua bauturi sanatoase, intr-unele daunatoare.

Tineti minte ca pentru femeile insarcinate nivelul ridicat de cafea sau aportul de cofeina creste riscul de avort spontan. De aceea, acestea trebuie sa se limiteze la o ceasca pe zi.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar